Mamon je spíše kopie než remake. Divácky však extrémně chytlavá a přitažlivá

Očekávaný šestidílný seriál Mamon z dílny produkce HBO nepochybně vzbudil v české kinematografické branži rozruch. A není divu. Vysokým rozpočtem, kvalitním štábem a Matějem Hádkem v hlavní roli sliboval mnohé. A nezklamal.

Mamon je šestidílný thriller produkovaný stanicí HBO. Krimisérie je remakem stejnojmenného norského  seriálu. Kladem tohoto faktu je opravdová kvalita plynoucí ze severského námětu, avšak pro ty, kteří měli možnost zhlédnout původní seriál, bude česká verze nejspíš drobným zklamáním. V drtivé většině děje se totiž zdá, jakoby autoři jen klikli na tlačítka -zkopírovat- a -vložit-. Když však od této skutečnosti odhlédneme, je Mamon výbornou podívanou uzpůsobenou českým podmínkám.

Thriller z investigativního novinářského prostředí se točí kolem příběhu dvou bratrů. Jeden je novinář píšící o podezřelých státních machinacích, druhý vysoko postavený podnikatel, který těsně před miliardovou privatizací svého podniku spáchá sebevraždu. Seriál tak není pouhým akčním krimi, ale zároveň i lidsky napínavým počinem, který diváka vtáhne do děje.

Neznáte herce? Nevadí

V hereckém obsazení nenajdeme - s výjimkou Matěje Hádka a Michala Dlouhého - příliš profláknutých českých jmen. A to vůbec není na škodu. Ba naopak. Méně známé tváře snímku sluší, stejně jako kontrasty hudby a ticha, světla a tmy či pomalých pasáží a rychlé akce.

O něco slabší však byla práce se střihem. Zpracování záběrů známého slovenského kameramana Martina Štrby měla na starosti Olga Kaufmanová. Šedesátiminutová stopáž jednoho dílu je tvořena z extrémního množství střihů. Některé scény si přitom svým pojetím o delší setrvání záběru vyloženě říkají. Herecké gesto nebo řeč těla jsou tu však nahrazeny fádním rozzáběrováním. Navíc střih přes osu v dialogu dvou lidí je již dnes přežitkem. 

Vše do sebe zapadá

Režisér Vladimír Michálek si ale dal se svým štábem enormně záležet na výběru lokací. Znovu je tu však patrná inspirace norským starším bratrem. Severský nádech je v české verzi totiž cítit na sto honů. Od chladného počasí, deště, ponurých zákoutí až po krásný a čistý design. Pro oko diváka ale vše působí jako geniálně poskládaný důmyslný celek.

Kdykoli tvůrci postaví do hlavní role novináře, riskují, že právě novinářům budou k smíchu. U Mamonu tomu tak není. Jeden z nejslavnějších českých investigativních novinářů Radek Kedroň dokonce řekl, že jde o jeden z nejlepších krimi seriálů, jaký kdy byl v našich končinách natočen. Ano, něco na tom bude.

Mamon (Česko, 2015)

Žánr:Režie:Kamera:Hrají:

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 6.12.2015 18:39 | karma článku: 18,71 | přečteno: 290x