Krátký název Czechia se těžko prosazuje. Češi si za to mohou sami
O podobě krátké varianty názvu státu bylo jasno po vzniku samostatné České republiky. Tehdy však tato varianta narazila na negativní postoj prezidenta Havla. „Slovensko je země, ale nevím, co je Česko. Znám to slovo z pokleslé exilové žurnalistiky. V dopisech čtenářů po mně lezli slimáci, když mé oko padlo na tento výraz,“ řekl na začátku devadesátých let v prvních Hovorech z Lán. Výsledkem bylo, že nejvyšší představitelé krátký název OSN nedodali, a tak se dlouhá varianta „the Czech Republic“ propsala i do kolonky pro krátký název. Situaci změnila až Sobotkova vláda rozhodnutím z května 2016.
S republikou na dresu
Ministerstvo zahraničí po oficiálním zavedení názvu doporučilo, aby se využíval například při sportovních událostech a v marketingu. Sportovní organizace se však za pět let změně nepřizpůsobily. Na nových dresech české hokejové reprezentace tvůrci odstranili velký státní znak a nahradili ho podobiznou lva, ale hlavně ho doplnili o politický název Czech Republic. Z ankety mezi sportovci vyplynulo, že se jim název Czechia nelíbí a nezvykli by si na něj. „Je to oficiální krátké jméno státu. Ve sportu všechny státy používají krátká jména. Připomíná a doporučuje to i vláda. Sportovní svazy doporučení vlády ignorují,“ napsali zástupci Občanského sdružení Česko/Czechia na sociálních sítích.
Na vině je nejednotnost
Český olympijský výbor rozhodl o podobě dresů, se kterými sportovci vyrazí na Olympijské hry v Tokiu. Ani v tomto případě však krátký název nevyužili. Dresy zdobí velkým písmem napsané politické jméno v angličtině a v japonštině. Podle ředitele komunikace výboru Tibora Alföldiho panuje ve věci nejednotnost. „V případě této změny musí být shoda napříč institucemi. Řídíme se přístupem vlády. V momentě, kdy agentura CzechTourism používá ve své kampani slogan ,Visit Czech Republic‘, my nemůžeme a ani nechceme jít proti,“ řekl.
CzechTourism používá dlouhý název ve všech svých materiálech a krátký název Czechia nezmiňuje ani ve své aktuální strategii na období 2021-2025. Podle vyjádření bývalé ředitelky Moniky Palatkové za přehlížením názvu v propagaci stálo množství peněz, které agentura investovala do značky Czech Republic. K dnešnímu datu to bylo přes 1,4 miliardy korun.
Česko jako světový unikát
O osvětu okolo jednoslovného anglického označení se dlouhodobě snaží Občanské sdružení Česko/Czechia. Lidem na internetu vysvětluje, proč je dobré mít krátký název a ukazuje příklady špatného použití toho dlouhého. „Lidé už si pomalu zvykají, ale odpor je pořád příliš silný. Cizinci název přijímají, pokud nemají v okruhu přátel nějakého Čecha,“ sdělil člen sdružení a honorární konzul ve švýcarské Basileji Václav Šulista. Ze své pozice se snaží název propagovat a na sociální sítě natáčí videa, kde vyvrací nejčastější předsudky, které lidé ke jménu mají.
Odborně se problémem zabývá geograf Petr Pavlínek z Univerzity Karlovy v Praze. Lidé si na název podle jeho slov odmítají zvykat, protože se s ním vůbec nesetkávají. „Lživých argumentů si vymýšlejí celou řadu. Například záměnu za název republiky Chechnya, což ani není samostatný stát. Neslyšel jsem jediný argument, který by obstál v odborné diskuzi,“ sdělil.
Podle něj je Česko v této diskuzi unikátem mezi státy vzniklými po roce 1990. „Všechny státy řekly světu, jaký je jejich krátký název, a ten začaly používat. Svět se jim přizpůsobil. My jsme jediná země na světě, která má standardizované krátké jméno v angličtině, ale odmítá ho používat,“ dodal. Příkladem může být postoj premiéra Andreje Babiše, který loni v rozhovoru pro Wall Street Journal tvrdil, že jméno Czechia v životě neslyšel a nelíbí se mu. Přitom pro něj jako ministr financí před pěti lety sám hlasoval.
Navzdory přístupu tuzemských institucí se Czechia ve světě úspěšně šíří. Začaly ho používat například Google Mapy, počítačové operační systémy od Applu a Microsoftu, ale i Evropská unie. Lidé ze zahraničí však správný název stále často neznají. „Cizinci si daleko pravděpodobněji i po třiceti letech naši zemi spojí se jménem Czechoslovakia, než se jménem Czech Republic nebo Czechia. To je výsledek naší trestuhodné neschopnosti a nepoučitelnosti v tom, jak zacházet se jménem vlastního státu,“ uzavřel Pavlínek.
(Autor: František Petrů)
Stisk Studentský deník
Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit
Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.
Stisk Studentský deník
Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová
Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.
Stisk Studentský deník
Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku
V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.
Stisk Studentský deník
Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu
Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.
Stisk Studentský deník
Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR
Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Nejhorší situaci zažívají jižní Čechy, rybník Rožmberk se naplní a přeteče
Horní a střední úseky rozvodněných toků v Česku většinou klesají. Počet míst s povodňovým stupněm...
„Už se sem nikdy nevrátit.“ Jak se nejvíc zpustošené obce smiřují se zkázou
Premium Tomáš Varaďa z Krnova objal svou přítelkyni Vendulu Adamčíkovou a pevně přitiskl k sobě. „Zbavit se...
Sami si zvolíte benefit. K iDNES Premium jsou zdarma foodora PRO, AlzaPlus nebo Telly
Snadnější online nákupy, výhodné dodávky jídel či snad bezplatná internetová televize s prémiovými...
Potíže s digitalizací nám ve volbách neuškodí. Zúročíme naši práci, věří Bartoš
Digitalizace stavebního řízení má startovní potíže, krajské volby ale Pirátům podle jejich šéfa...
Čas pro sebe v centru ToWell: Soutěžíme o 5 poukazů v hodnotě 5 499 Kč
Toužíte po dokonalé pleti a chvíli relaxace? Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte luxusní kosmetické ošetření v estetickém centru ToWell. Pět...
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1117x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Stisk online, studentský zpravodajský online deník (plná verze)
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Humans of FSS
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Instagramu
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube