Je to úplně něco jiného než ostatní hrané horory, říká český režisér seriálu na Netflixu

V pátek vyšel na internetové televizi Netflix hororový seriál Haunted. Pracoval na něm český tým filmařů v čele s režisérem Janem Pavlackým. Natáčeli ho v Praze a okolí. Poprvé se tak původní obsah Netflixu vytvářel v Česku.

Praha/Los Angeles – Šest děsivých příběhů natočených podle skutečných výpovědí od lidí, kteří ve svém životě zažili hrůzostrašné či nadpřirozené události. To čeká na diváky nového hororového seriálu Haunted, který je od pátku ke zhlédnutí na on-line televizi Netflix. Každá z jeho epizod vypráví jiný příběh s odlišnými postavami. Celý seriál se natáčel v Praze a okolí. Haunted je tak první seriál od Netflixu, který se vytvářel v Česku a pracovali na něm čeští filmaři. "Příběhy, stylizace a žánr byly dané a já měl na starosti realizaci. To bylo ale zároveň skvělé a svým způsobem osvobozující. Netflix mi nechával v realizaci volnou ruku," vypráví režisér Jan Pavlacký, jak se seriál připravoval. Předtím natáčel především videoklipy a reklamy a dnes pobývá v Los Angeles.

Seriál Haunted je natočený v antologické podobě, kdy každý díl má odlišný a uzavřený děj. Co od jednotlivých epizod mohou diváci čekat, je to čistokrevný horor?

Důležité je k tomu říct, že se jedná o dokudrama (žánr kombinující dokument a dramatické zpracování událostí – pozn. red.), ale hororové. Netflix s tím přichází na Halloween, kdy v Americe lidé koukají na spoustu hororů. Zároveň to ale vyplňuje segment dokudrama. Lidé mají tendenci to srovnávat s hranou tvorbou. Pořád opakuji, že to nejde. Je to úplně něco jiného, jiný rozpočet a jiný formát než ostatní hrané horory. Pro amerického diváka je hrozně důležité, že se s tím může identifikovat. To je pro ně snazší, když vidí svoje spoluobčany, kteří vypraví nějaký svůj hrozný příběh. A je to specificky určené pro americký trh. Nemyslím si, že by se v tom našel třeba český divák.

Myslíte, že americký divák je takovým věcem otevřenější oproti tomu českému?

Obecně si myslím, že Američané tolik netíhnou k realismu. I žánr hororu u nás není zdaleka tak populární jako v Americe, kde je to nejpopulárnější žánr. V Evropě zdaleka není tolik žánrových filmů, zvlášť hororů, jako v Americe. Tam je třeba hrozně populární wrestling. To by nikde jinde na světě nemohlo existovat, ale tady to funguje a baví lidi.

Jak jste se od natáčení reklam a videoklipů vůbec dostal až k seriálu pro Netflix?

Vedle reklamy a videoklipů jsem také natočil i krátký film BKA 49-77, který měl v zahraničí docela úspěch. Premiéru měl v Americe a vyhrál několik cen v Londýně. Mohl jsem tak Netflixu ukázat, že nedělám jen komerční věci. Velkou zásluhu na tom má pak Tomáš Krejčíř z produkční společnosti Milk and Honey Pictures, která Haunted vyráběla v Čechách. Ten byl s americkou produkcí v kontaktu už dříve při výrobě seriálu Lore, který vysílá stanice Amazon. Byl oslovený, jestli si myslí, že by se dala podobná věc v Čechách realizovat. Pak mě nabídnul jako možnost a díky tomu jsem se vůbec dostal do hledáčku. Potom jsem prošel výběrem, kde to bylo celkem náročné. Kromě mě tam byla spousta dalších kandidátů. Nakonec to pro mě ale dopadlo dobře a režíroval jsem úplně všechny epizody.

Režíroval, nebo i napsal scénář?

Režíroval. Tenhle seriál není fikce. Scénář je spíše práce dramaturga. Já jsem vycházel z výpovědí lidí a scény pak samozřejmě přizpůsobil tak, aby fungovaly v obrazovém vyprávěním. Obsahem jsme si ale nic nevymýšleli. I vzhledem k nějakému respektu k těm lidem, kteří tam vyprávějí. Nebylo to tak klasické psaní scénáře, ale spíš vybrání pasáží. To byla v tomto případě práce scénáře.

V čem vidíte největší rozdíly u natáčení pro Netflix oproti tradiční produkci?

Těžko se to zobecňuje. Práce na reklamách, s kterými mám největší zkušenosti, a tenhle seriál pro Netflix mají něco společného. Byl jsem najatý na režii, nejde tedy o mojí autorskou věc. Nepodílel jsem se na výběru látky a měl jsem omezený vliv na postprodukci. Nedá se to srovnávat, když bych třeba dělal nějaký celovečerní film a byl zainteresovaný rok dva dopředu nad psaním scénáře. Tady jsme měli měsíc na přípravu. V něčem to spíš připomínalo reklamní natáčení. Příběhy, stylizace a žánr byly dané a já měl na starosti realizaci. To bylo ale zároveň skvělé a svým způsobem osvobozující. Netflix mi nechával v realizaci volnou ruku.

Seriál jste natáčeli v různých lokalitách v Praze, ale je zasazený do amerického prostředí. Není to trošku škoda, nevyužít pražské kulisy?

Škoda asi není to správné slovo. Musel by to být jiný příběh, tenhle se odehrává v Americe, tak nebylo co řešit. Je to podané jako skutečné příběhy, tak bylo potřeba dodržovat určitou míru realismu. Ale samozřejmě Česko nabízí neuvěřitelné možnosti, co se týče hororů a dobových věcí. Když za námi přijel showrunner seriálu do Prahy, tak byl úplně nadšený z toho, co tu všechno máme v okolí.

O seriálu se teď mluví jako o první českém seriálu od Netflixu. Bral jste to tak, když jste ho natáčeli?

Tohle jsem asi hlavně neřešil. Při té práci jsou tohle malichernosti, které sice zní hezky v rozhovoru, ale na práci žádný vliv nemají. Někdy bylo také napsané, že je to první český seriál, ale to opravdu není. Poprvé je, že měl českého režiséra. Ale není to český seriál, je to americký seriál, který vyrobili Češi.

A myslíte, že je nějaká šance, že seriál bude pokračovat, pokud bude mít úspěch? Nebo jestli budete u Netflixu dál pokračovat vy, třeba i u něčeho jiného?

Určitě doufám. První interní reakce jsou velmi pozitivní. Jestli to bude pokračovat, tak to nevím. Den nebo dva po premiéře se to ale dokonce dostal do populární sekce na Netflixu, což je minimálně interně určitě úspěch. Já bych si vsadil, že to pokračovat bude. Otázkou ale je, jestli ano a jestli to budu dělat já. Nic není jisté.

David Křída

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Stisk Studentský deník | pátek 26.10.2018 17:24 | karma článku: 15,47 | přečteno: 250x