Fotoesej: Památky Masarykova silničního okruhu
Brno – Silniční okruh poprvé hostil závod Velké ceny v roce 1930. Vznikl za necelého půl roku s požehnáním prezidenta Masaryka, jehož jméno nesl už od prvního ročníku. Jeho autoři se inspirovali tratí nejslavnější – německou Severní smyčkou. Stejně jako okruh z pohoří Eifel tvořily ten brněnský běžně používané silnice mezi obcemi Bosonohy-Nový Lískovec-Pisárky-Kohoutovice-Žebětín-Ostrovačice-Veselka-Bosonohy. Dohromady trať měřila téměř třicet kilometrů. Odjelo se na ní celkem sedm ročníků. Další závody přerušila nacistická okupace a druhá světová válka. Významný mezník českého automobilismu připomíná pamětní deska v prostorách bývalého depa.
Prostory depa jsou dnes volně přístupné, ale čas neoklamaly. Jednotlivé boxy jsou zazděné a leckdy i poznamenané pouličním „uměním“. Ve dvou řídících věžích zase sídlí firmy. Kromě pamětní desky visí na stěně depa i pamětní věnec upomínající, že prvním, kdo na nový okruh v roce 1930 vyjel, byla Eliška Junková. Jediná závodnice, která se v závodech Grand Prix prosadila mezi absolutní špičku.
Veselka, úsek mezi Popůvkami a Bosonohami, patřila k nejoblíbenějším diváckým místům na trati. Pravoúhlou pravotočivou zatáčku do prudkého kopce totiž museli jezdci projíždět nižší rychlostí, takže si je diváci mohli lépe prohlédnout. Ze stejného důvodu stály v tomto úseku i televizní kamery. Proslulá zatáčka zmizela v roce 2009, kdy ji nahradil kruhový objezd. V jeho středu stojí základní kámen, poslední upomínka na roky nasáklé benzínem.
Tady se větví historie: křižovatka za Veselkou je symbolickým obrazem brněnské trati. V letech 1949-1964 zatáčeli závodníci doleva a projížděli Žebětínem. Průjezd úzkou silnicí vedoucí skrz tuto obec ale nebyl v šedesátých letech pokládán za bezpečný, proto byl v roce 1964 zrušen. Roku 1965 se v Brně poprvé jela Grand Prix započítávaná do mistrovství světa, a to už závodníci uháněli doprava směrem po Staré dálnici. Úzká silnička do Žebětína lemovaná stromy není bezpečná dodnes, což dokládá několik při ní stojících pomníčků.
Nejslavnějším a nejzachovalejším úsekem bývalého Masarykova okruhu jsou Farinovy zatáčky, komplex tří klopených zatáček v lesích před Kohoutovicemi. Nesou jméno po italském závodníkovi Giuseppe Farinovi, který se nechvalně zapsal do historie první poválečné Grand Prix Československa v roce 1949. Vystudovaný doktor z Turína, proslulý svým hazardérským jezdeckým stylem, nezvládl v prvním kole právě v tomto úseku předjížděcí manévr a dostal smyk. Při následné nehodě zranil nejen sebe, ale i dvanáct diváků. Dva nakonec zemřeli. Do Farinova vozu vzápětí vrazil ještě Angličan Reg Parnell. Soupeř, kterého se Farina snažil předjet, siamský princ Bira, na tomtéž místě havaroval o dvě kola později, byl však jen lehce zraněn. Giuseppe Farina se hned následujícího roku 1950 stal prvním mistrem světa nově vzniklého šampionátu Formule 1. Do něj už Grand Prix Československa nebyla kvůli politické situaci zařazena. Už téhož roku se ale po trati proháněly i motorky.
Za první Farinovou zatáčkou se od září 2010 nachází soustava památníků připomínající nejenom tragický rok 1949, ale i celou historii brněnské Grand Prix v letech 1930-1985. Kromě velkého památníku tu stojí i několik menších s kompletními výsledky jednotlivých ročníků i velkou informační tabulí. A dále také pomník dvou studentů, kteří na tomto místě přišli o život v roce 1949 po Farinově havárii.
Renomé současného i starého Masarykova okruhu využívali, a stále ještě využívají, i majitelé různých hotelů a restaurací v jeho okolí. Tato hezky vyvedená malba ze závodů na původní trati poutá na kohoutovický klub Depo stojící hned vedle bývalé trati.
V roce 1975 organizátoři připojili k dosavadní závodní trati i závěrečný úsek vedoucí Pisárkami a Novým Lískovcem. Úzkou pasáž lemovanou domy nahradila široká silnice vinoucí se kolem kohoutovického sídliště dramatickým klesáním k prostoru startu a cíle. Dostala jméno po monackém pilotovi Louisi Chironovi. Chiron patřil ve dvacátých a třicátých letech ke světové špičce automobilového závodění. Tři ze svých šestnácti vítězství v Grand Prix získal právě na náročném Masarykově okruhu, kde zvítězil v letech 1931-1933 s vozy Bugatti a Alfa Romeo. Silnice nese pilotovo jméno dodnes.
Na začátku osmdesátých let se roky vrcholného závodění na Masarykově okruhu nachýlily ke konci. V době uzavřených tratí už nemohl přírodní brněnský okruh stačit bezpečnostním požadavkům. Poslední ročník započítávaný do mistrovství světa se odzávodil v roce 1982, následující čtyři ročníky se už jely jen v rámci mistrovství Evropy. Hned následující rok se ale Grand Prix do Brna vrátila. Dokončen byl totiž nový uzavřený autodrom v lesích mezi Žebětínem a Ostrovačicemi, na němž se závodí dodnes.
S návratem rychlých kol do Brna v roce 1987 souvisí i zatím poslední naděje na obnovení automobilové Velké ceny. Ve stejné době se čerstvě dokončený autodrom ucházel také o možnost pořádat závod Formule 1. Nakonec jej ale předstihl budapešťský Hungaroring. První zemí „železné opony“ pořádající Grand Prix Formule 1 se tak stalo místo Československa Maďarsko.
Filip Drybčák
Stisk Studentský deník
Ukrajinskí študenti: Mier je to jediné, čo pre našu krajinu chceme
Konflikt na Ukrajine zasiahol aj študentov Masarykovej univerzity. Príbehy troch študentov a ich rodín si môžete prečítať v story od Bianky Masarykovej.
Stisk Studentský deník
Bruslařská sezóna startuje na brněnských kluzištích
V sobotu 27. listopadu vstoupili na led kluziště za Lužánkami v Brně první návštěvníci. Před branou se museli prokázat certifikátem o očkování nebo o prodělání nemoci. V pondělí se pak otevřelo i kluziště Vodova.
Stisk Studentský deník
Jihomoravští hasiči dostávají na semaforech automaticky zelenou
Jihomoravští hasiči se jako jediní v České republice zapojili do projektu C-ROADS Brněnských komunikací, díky kterému dostávají na křižovatkách preference, aby se na místo zásahu dostali včas. Zelenou na semaforech spouští majáky.
Stisk Studentský deník
Brněnský dopravní podnik montuje své vlastní tramvaje
Brněnský dopravní podnik si jako jediný v České republice montuje vlastní tramvaje, které jsou pojmenované po brněnském drakovi. Momentálně se pracuje na osmnáctém a devatenáctém drakovi. Do roku 2024 jich vyrobí čtyřicet jedna.
Stisk Studentský deník
Brněnská Montessori škola Perlička otevře lyceum s maturitou
První Montessori střední škola v Jihomoravském kraji bude od září v Brně. Studenti budou střídavě týden ve škole a týden na venkově v Křížovicích. Podobný režim už mají dospívající žáci z Montessori základní školy Perlička.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Demonstrace v Tbilisi pokračují. Premiér odvolal návštěvu Spojených států
Gruzínská policie začala zatýkat demonstranty, kteří i ve čtvrtek pokračovali v metropoli Tbilisi v...
Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění
Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...
Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps
Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...
Soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, na které uhořelo 34 lidí
Americký soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, při jejímž požáru zahynulo v roce 2019...
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1121x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Stisk online, studentský zpravodajský online deník (plná verze)
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Humans of FSS
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Instagramu
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube