Fantastika není prašivá, říká spisovatelka Lukačovičová
Spisovatelka Lucie Lukačovičová.Kateřina Foltánková
Jste zaměstnaná, kdy si najdete čas na psaní?
Je to složité, pracuji jako pedagožka volného času, která se pozná podle toho, že nemá volný čas. Připravuji zábavu, když ostatní mají volno, a k psaní se dostanu po večerech a o víkendech. Píšu i v dopravních prostředcích. Kdykoliv někam vyrážím, beru s sebou tužku a papír, kdyby mě něco napadlo. Cíleně o tom přemýšlím a píšu, i když čekám na autobus nebo na tramvaj, protože jinak bych nenapsala nikdy nic.
Psaní je dost časově náročné, které jiné aktivity kvůli němu musíte oželet?
Nejsnáze oželím asi spánek a jídlo. V poslední době mi psaní trochu omezuje možnost číst, což mě mrzí. Čtu pořád hodně, ale hlavně pracovní literaturu. V mém případě to jsou pohádky, mytologie a teorie tvůrčího psaní. Ale k pěknému příběhu se tak často nedostanu.
Jak dlouho nosíte v hlavě námět, než ho dáte poprvé na papír?
Některé náměty jsou velmi neodbytné, přiřítí se a rovnou přes hlavu běží do ruky na papír. Ale některé povídky mi v hlavě leží tři, čtyři roky, než je začnu psát. Průběžně k nim shromažduji materiál, a to je to jenom povídka. Jiný případ je třeba román, kde samotná tvorba trvá tři roky.
To je hodně dlouho.
Vládce času, vzhledem k tomu, že je to historický román, jsem psala takhle dlouho. Rok jsem se kvůli tomu učila japonsky, na deset dní jsem jela do Japonska a zbytek času jsem studovala další zdroje, abych neplácala úplné nesmysly. Například jedna postava měla dostat nějakou nemoc, hodně jsem řešila, jaká to bude. Napadl mě mor, ten mají přece všude. Pak jsem ale zjistila, že v Japonsku nikdy neměli morové epidemie a ani tyfus. Čím víc jsem hledala, tím víc jsem se děsila. Zjistila jsem totiž, že na ostrově byli izolovaní, na tu dobu dost čistotní, a zatímco v Evropě a Číně kosily epidemie, co se hnulo, tam ne. Nakonec hrdina dostal neštovice.
Vymýšlíte nejdříve děj nebo postavy?
Jak kdy. Někdy to prostě utáhnou postavy. Člověk si vymyslí jednu, druhou a zhruba prostředí. Pak tam ty postavy chodí a začnou něco dělat. To je nejlepší, co se spisovateli může stát. Občas zírám, co se to tam vlastně děje, nebo mám pocit, že postavy co nevidět vystrčí svého autora ze dveří a budou pokračovat úplně bez něj. Někdy začnu zase prostředím, nějakým místem, které má zvláštní podmínky nebo je něčím zajímavé. Anebo, vzhledem k tomu, že ráda cestuji, si představím nějaké exotické město, poušť, džungli či staré chrámy.
Otevři knihu a zabodni prst
Co je na psaní povídek nejtěžší?
Nejdůležitější, co jde někdy snadno a někdy strašně těžce, je vidět. Vidět jednotlivé scény, potom je už člověk jen popisuje. Nejhorší situace nastane, když víte, že v této scéně by hlavní hrdinka měla potkat hlavního hrdinu a říct mu o důležité události. A nic. Není žádný začátek, není žádná první věta, žádná vize, jak by se to mělo odehrát. Někteří by to označili jako autorskou krizi, ale já to nazývám spíš nedostatkem soustředění a věnovaného úsilí. Jsou triky, jak si od nedostatku představivosti pomoci, ale není to úplně jednoduché.
Jak to děláte, když tento problém potřebujete odbourat?
Poslouchám hudbu, prohlížím si třeba surrealistické nebo jiné obrazy, kde se dají najít další a další detaily. Listuji náhodně otevřenými knihami a snažím se alespoň trochu načerpat atmosféru a znovu získat cit pro onen obraz. Mnohem těžší je odbourat nepřítomnost představy ve chvíli, kdy člověk ví, co chce říct. Snazší je to v situaci, kdy by autor rád něco napsal, ale nemá inspiraci. Stačí otevřít náhodně knihu, zabodnout prst, napsat si slovo a takto to udělat několikrát. Anebo si slova vylosovat, vybrat si to, které mě nejvíce inspiruje. Od toho lze potom asociovat, o čem příběh vlastně bude. Jakmile má představivost nějaký podnět, se kterým může pracovat, už se chytne.
Co považujete za svůj nejoriginálnější nápad?
Mám teď rozepsaný science fiction román Stanice Armida, kde hlavní hrdina je psycholog angažující se jako detektiv. Není schopen cítit strach. Dokáže si uvědomit nebezpečí, rychle se učí a je v podstatě geniální, ale nejde ho vyděsit. Přichází do kontaktu s mimozemšťany a začíná se řešit, jestli se svým zvláštním rysem může být vůbec člověk. Je velmi charismatický, okouzlující a zajímavý. Ale psát postavu, která je chytřejší než vy, je velká výzva. I když má autor všechny informace a moc nad příběhem, mají tyto postavy sklon autora přechytračit. Je to hrůza, ale je to tak. A když to neudělají, znamená to, že jsou špatně napsané.
Vypořádala jste se s postavou? Nepřechytračila vás?
Ještě nejsem úplně na konci, ale já i postava dostáváme zabrat. Jsem zvědavá, jak to dopadne, a nejsem si jistá, jestli se hrdinovi podaří přežít. Ale má slušné šance, i když mu místy nefandím.
Učedníci tvůrčího psaní
Vedete kurzy tvůrčího psaní. Je to něco, co se dá naučit?
Dá se toho naučit hodně, hlavně základní triky řemesla. Člověk nemusí pracně objevovat Ameriku a může se vyhnout začátečnickým chybám. Základní rady, kde čerpat, jak se udržet soustředěně u psaní, že krátké věty text zrychlují a dlouhé zpomalují, to všechno se dá naučit. Ale inspiraci a vášeň musí mít člověk v sobě.
Které literární soutěže byste doporučila pro začínající autory?
Pro mladé autory je tu soutěž O loutnu barda Marigolda, tam jsem sama začínala. Nebo hororově zaměřená soutěž Rokle šeré smrti. O mainstreamových soutěžích toho moc nevím, ale mám pocit, že pro mladé autory toho dělá nejvíce fantastika. Je nutno podotknout, že když se řekne literární fantastika, nemusí to nutně být středověká fantasy nebo science fiction z budoucnosti. Třeba hororová povídka může být zcela moderní a nemusí se v ní dít nic nadpřirozeného. Můj oblíbený žánr je městská fantasy - současný svět, jak ho známe, jenom se v něm dějí divné věci. Pokud možno ne moc nápadně, ale o to strašidelněji.
Příšery jsou všude kolem nás
Proč myslíte, že je fantastika teď tak oblíbená?
Uvažovala jsem, jestli je to tím, že se mladým čtenářům dostaly do ruky knihy jako Harry Potter. A pravděpodobně nejen jim, ale i jejich rodičům, kteří si uvědomili, že fantastika není prašivá. Pravda je, že i mainstreamová nakladatelství vydávají a vždy vydávala literární fantastiku, ale neodvažují se jí tak říkat. Většinou ji označují jako magický realismus nebo literární surrealismus. Myslím, že kdyby se řeklo, že Borgés nebo Bulgakov jsou městská fantasy, ctihodní literáti by z toho asi skočili do zdi. Mnoho velmi zajímavých knih se ocitá na seznamu povinné četby, který je někdy podáván tak, že odradí. Ale divoká fantazie a bohatá představivost byly vždy silnou stránkou dobrých spisovatelů.
Odlišují se nějak milovníci fantastiky od ostatních?
Mají tu výhodu, že je neodradí, když se jim řekne, že je to fantastika. Vzhledem k tomu, že žánry se všeobecně začínají prolínat, se fantasy mísí s různými směry. Teď prožívají znovuzrození verneovky, jenom se tomu říká steam-punk. Pseudoviktoriánská éra a vynálezy poháněné párou nebo takříkajíc na klíček, to je nyní módní trend. Příznivci fantastiky jsou otevření novým směrům. Nezaleknou se a zkusí si to přečíst. Nepřistupují k novému s předsudkem. Neříkám, že čtenáři jiné literatury trpí předsudky, ale člověk u milovníků fantastiky většinou najde otevřenější přístup, ochotu zkoumat neznámé prostory a nové možnosti.
Vydala jste román. Máte nějaký další spisovatelský sen?
Rozhodně další romány. Taky bych mohla vyhrát Nobelovu cenu za literaturu (směje se). Hlavně si přeju, aby to, co napíšu, přestálo zkoušku časem, a aby bylo čteno dál a dál, protože je to druh nesmrtelnosti. A to, co naučím, řeknu nebo vysvětlím, aby inspirovalo další lidi, protože to je druhý typ nesmrtelnosti.
Autor: Kateřina Foltánková
Stisk Studentský deník
Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit
Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.
Stisk Studentský deník
Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová
Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.
Stisk Studentský deník
Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku
V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.
Stisk Studentský deník
Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu
Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.
Stisk Studentský deník
Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR
Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.
| Další články autora |
Na prodej je vila po Petru Kellnerovi od slavného architekta. Nahlédněte dovnitř
Realitní kancelář WIN & WIN reality inzeruje na svém webu vilu, která se dostala do učebnic...
Rezignace? Zveřejnit intimní video je zásah do soukromí. Rajchla se zastává i Rakušan
Nejen členové nové vládní koalice se zastávají poslance za SPD Jindřicha Rajchla při jeho sporu s...
Jak se nakupuje v nizozemské „matce“ českého Alberta. Ceny někdy překvapí
Řetězci Albert Heijn patří zhruba třetina nizozemského maloobchodního trhu s potravinami. V Česku...
Česko má po 13 letech světovou Miss Earth. Korunku získala Natálie Puškinová
Česko má další světovou královnu krásy. Mezinárodní soutěž Miss Earth 2025 vyhrála ve filipínské...
Rajchl obvinil aktivisty, že pronásledují jeho dceru. Chtějí zveřejnit intimní video
Poslanec za SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl podal trestní oznámení na aktivisty pod...
Dostal jsem milion a pero za 25 tisíc. Svědek v Dozimetru popsal odměny
V kauze Dozimetr vypovídá možná nejdůležitější svědek, bývalý obchodní ředitel Dopravního podniku...
Češka dostala v Rusku v nepřítomnosti 13 let za účast v bojích na Ukrajině
Ruský soud v nepřítomnosti uložil Češce třináct let vězení za účast v bojích na straně Ukrajiny....
Na iDNES.cz čtu nejraději sport, říká vítěz týdenní prémie. Za výhru koupí vánoční dárky
Portál iDNES.cz vyhlásil ve své podzimní soutěži již třetího týdenního výherce. Díky sbírání...
Sarkozyho pustili z vězení, na odvolací proces bude čekat na svobodě
Pařížský soud souhlasil s propuštěním Nicolase Sarkozyho z vězení, kde někdejší francouzský...

Prodej domu s velkou zahradou v okrese Příbram
Chotilsko - Mokrsko, okres Příbram
4 300 000 Kč
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1121x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube



















