Emisní aféra poškodila Volkswagen a může znamenat konec dieselových motorů

V polovině září automobilovým průmyslem otřásla kauza Volkswagen (VW). Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí obvinila německý koncern z falšování emisních údajů u naftových motorů s kódovým označením EA 189.

Automobily koncernu Volkswagen překračovaly povolené limity oxidu dusíku až 40 krát. Software instalovaný ve vozidle rozpoznal laboratorní zkoušky od běžného provozu a automaticky snížil vypouštění škodlivých látek. Při tomto snížení emisí je však motor extrémně zatížený.

K prvnímu odhalení došlo už rok před propuknutím kauzy, kdy organizace  International Council on CleanTransportation (ICCT) provedla měření v reálném provozu. To ukázalo u testovaného VW Jetta 15 až 35 krát vyšší emise oxidu dusíku, než stanovují povolené normy. Koncern Volkswagen ztratil prozatím na své tržní hodnotě okolo 675 miliard korun.
Kauza se týká 11 milionů automobilů.

Aktuálně může Volkswagen očekávat výrazný propad prodejů. Pověst je nenávratně pošramocena a důvěra zákazníků, zvlášť na americkém trhu, se bude jen velmi těžko obnovovat. Navíc ve Spojených státech hrozí automobilce pokuta necelých 900 tisíc korun za každé prodané auto s vadným motorem. Za zhruba 500 tisíc automobilů by tak celková pokuta mohla dosáhnout astronomických 430 miliard korun.

Aféra se promítla také do vedení koncernu. Odvolaného generálního ředitele Martina Wintekorna nahradil Matthias Muller, který byl pět let ve vedení Porsche. Otázkou zůstává, jakým způsobem se bude vyvíjet osud Volkswagenu, který měl v plánu získat do roku 2018 pozici největší prodejce vozů na světě. Nahradil by tak stávající jedničku Toyotu. Někteří analytici mluví o dalším snížení ceny akcií a dokonce o případném konci samotného koncernu. Kauza se nepříjemně dotkla i Škody, hlavního tahouna české ekonomiky.

Celý případ má neblahý vliv na světový automobilový průmysl a pravděpodobně povede k odhalení dalších automobilek využívajících vznětové motory s podobnou úpravou. Tento typ motoru už stojí téměř na hranici svých technických možností a pokud přijdou další emisní omezení, může to znamenat faktický konec dieselových aut. 

 

Gabriela Chlupová

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Stisk Studentský deník | sobota 3.10.2015 11:44 | karma článku: 11,91 | přečteno: 457x