Dali se do boje s arogantní korporací, pomůže jim Twitter?
Unilever je jedna z nejmocnějších korporací, která jako většina těchto společností využívá levné pracovní síly a slabé legislativy asijských rozvojových zemí. Zboží, které poté putuje na západní trh, spotřebitelé jen těžko rozpoznají jako produkt gigantické korporace. Firma totiž používá více než dva tisíce obchodních značek. Mezi nimi najdeme například populární mýdla Dove, deodoranty Rexona, zubní pasty Signal, polévky Knorr, čaje Lipton a mnoho dalších notoricky známých produktů, tak úspěšně prodávaných po celém světě. Málokdo si všimne, že kdesi dole na zadní straně obalu se skrývá logo ve tvaru písmene „U“ a pod ním sotva čitelný nápis Unilever.
Dát se do boje s tak velkou korporací není nic snadného. Občanské sdružení Jhatkaa, které založili rozčílení obyvatelé indického města Kodaikanal v současné době přesouvá po letitém úsilí svoji snahu na internet. Zdá se, že by tato strategie mohla být úspěšná. Hnutí vyzývá k podepsání elektronické petice, kterou zatím podepsalo zhruba sto tisíc lidí. Cílem je zajistit kompenzaci regionu za brutální kontaminaci rtutí a proplacení léčby za veškeré zdravotní komplikace, zejména u malých dětí.
Dále se virálně šíří přes kanál YouTube klip indické rapperky Sophie Ashrafové, který má nyní přes tři milióny zhlédnutí a servítky si rozhodně nebere. Ostatně název písně zní jasně: Kodaikanal won´t.
Zpěvačka v posledních dnech přitvrdila a na sociální síti Twitter před necelým týdnem založila hashtag pod názvem „WontBuyUnilever“, který doprovází její vlastní selfie. Na fotce navíc drží papír se stejným sdělením jako celá kampaň a vyzývá, aby se lidé připojili stejným způsobem. Možná právě sdělení „won´t buy“ by mohlo být to, co by nakonec mohlo přimět firmu ke změně postoje. Jestliže se celých čtrnáct let dařilo Unileveru všechny výzvy ignorovat, nyní existuje naděje, že v době mocných sociálních sítí by se situace mohla změnit.
Těžko říci, kolik by bylo potřeba zhlédnutí, sdílení a „selfíček“, aby to zvedlo ze židle i pracovníky marketingového oddělení korporace. Nemyslím si totiž, že by lidé najednou přestali masově nakupovat výrobky Unilever. Je ale dost možné, že díky velkému počtu sdílení by mohl utrpět brand jako takový. Je jasné, že se firma i nadále bude snažit udržet pozitivní vnímání značky a udělá pro to maximum. Na druhou stranu je také možné, že budeme svědky úspěšné internetové kampaně, jejímž cílem není zisk, ale obyčejné převzetí zodpovědnosti.
Lenka Havelková
Stisk Studentský deník
Recenze: Divoká říše slibuje více, než zvládne splnit

Novinka nakladatelství CooBoo - Divoká říše autorky Stacey Marie Brown: Kniha se odehrává v dystopické Budapešti a nakladatelství se ji nebojí srovnat i s velikány žánru adult fantasy, ke kterým má však daleko.
Stisk Studentský deník
Tvorba komunity je pro nás klíčová, říká vedoucí Radia R Barbora Dohnalová

Největší studentské rádio na území Česka a Slovenska má nově zvolené vedení. Místo station manažerky získala studentka Barbora Dohnalová. V rozhovoru mluvíme o autenticitě, fungování, ale i osobním vztahu Dohnalové k Radiu R.
Stisk Studentský deník
Zápasník Chotěnovský: Trend MMA je teprve na začátku

V jednadvaceti letech se rozhodl pro sport, který u nás v té době nikdo neznal. Denně dojížděl sedmdesát kilometrů na tréninky z Dolní Dobrouče do Hradce Králové. Řeč je o MMA zápasníkovi Lukáši Chotěnovském.
Stisk Studentský deník
Komentář: Reklama na Formuli 1 v americkém Austinu

Max Verstappen znovu kraloval. Tentokrát na okruhu COTA (Circuit of the Americas) ve Spojených státech Amerických. Předcházelo tomu ale drama plné nehod, předjíždění a chyb. Byla to Formule 1, tak, jak ji známe.
Stisk Studentský deník
Recenze: Hlavní hrdina přepere tygra. To je bollywoodský trhák RRR

Bollywoodský film RRR, který se odehrává v koloniální Indii, nenechá diváka ani na chvíli usnout. Emoce, zpěv, boje. Film plný adrenalinu a nebezpečí.
Další články autora |
„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky
Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze
Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu....
Americká letadlová loď uhýbala palbě, při manévru utopila stíhačku za miliardu
Posádka americké letadlové lodi USS Harry S. Truman, která operuje nedaleko pobřeží Jemenu, si...
Trumpův mírový plán: Ukrajina má přijmout ruskou okupaci a vzdát se NATO
Spojené státy chtějí, aby Ukrajina přijala mírové plány prezidenta Donalda Trumpa a uznala ruskou...
Ukrajina podepsala stěžejní dohodu o nerostném bohatství s USA
Spojené státy podepsaly dlouho očekávanou dohodu o nerostných surovinách s Ukrajinou, oznámil...
Test jarních pugétů: Nabídnou vám kytici plnou lásky, ale i předražené koště
Premium Test MF DNES zaměřený na nabídku tuzemských květinářství ukázal, že za pětistovku si z nich lze...
Z outsidera prvním mužem obchodní války. Kdo je čínský vicepremiér Che Li-feng
Do právě probíhající obchodní války mezi Čínou a Spojenými státy začíná čím dál hlasitější...
Motoristé chtějí 160 km/h na dálnici. V Česku hazard, mají jasno ostatní strany
Premium Na obranu svého čestného prezidenta Filipa Turka, který schytal kritiku za extrémně rychlou jízdu...

Pronájem bytu 1+kk 27m2 s prostornou terasou 32m2 ve vnitrobloku při ulici Cejl 79, Brno
Cejl, Brno - Zábrdovice
14 000 Kč/měsíc
- Počet článků 2823
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1120x
Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Katedra žurnalistiky FSS MU Brno
- Magazín M, časopis Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Facebooku
- Atrium, časopis Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity
- Muni TV, studentská televize Masarykovy univerzity
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na Twitteru
- Stisk, studentský zpravodajský online deník na YouTube