Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ševče zaplať i když užíváš svůj verpánek

Právní úprava platby za silnice prošla zajímavým vývojem. Je dobré si jej i v souvislosti s privatizací parkovacích míst připomenout. Jinými slovy, podívejme se kdo komunikace platil a kdo je užívá:

Po válce byl relativně levný benzín, ale každé motorové vozidlo platilo silniční daň. V padesátých letech byla prosazena změna – narodila se spotřební daň z PHM a zrušila silniční daň. Zdůvodněno bylo slovy spravedlivější odvod do systému podle počtu ujetých km. Dejme tomu. Cena PHM vzrostla a to výrazně. Spotřební daň platíme dodnes. Odvod do systému jednoduchý a bez příživníků.

V této době byla striktně stanovena silniční síť, a kde nebyly mosty, stát zajišťoval přes řeku zadarmo přívoz. Pamatuji jako kluk dopravu v autě na pontonu přes Vltavu v Roztokách u Prahy. Přívozů bylo víc, tento si přesně pamatuji. Motoristé ani pěší a cyklisté na nich neplatili ani korunu.  Silniční síť je zdarma, říkal zákon.

Z vybraných peněz se budovaly všechny komunikace včetně mostů. Při stavbě nových silnic se vykupovaly nebo vyvlastňovaly pozemky podle tabulkových cen (dnes jsme schválili někomu až 16ti násobek). Samozřejmě, že jsou tedy komunikace všech bez rozdílu.

Když stát potřeboval peněz víc, na dálnice, zavedla se dálniční známka. Tiskne státní tiskárna cenin, část zisku ukrojí prodejci, ale stále bez příživníků.

Pak stát potřeboval ještě víc a zavedlo se elektronické mýtné pro kamiony. Do rozpočtu se vrací výrazně méně. Stát platí náklady fy KAPSH, smlouvy jsou tajné a nedostanete se k nim. Jsou tam první ztráty příživníkům.

Po roce 1989 byly některé silnice, které dosud byly výlučně státní, předány do správy krajů a Praze. Stát stále přispívá na údržbu a opravy přerozdělováním z vybrané spotřební daně za PHM. Takže komunikace jsou stále státní, koneckonců kraje a Magistrát jsou zřízeny státem. A začaly tlaky na vytěsnění dopravy z veřejných komunikací – vzpomeňte na snahy obcí vybírat mýtné na mostech přes Vltavu.  A začaly se dít věci v legislativě. Porovnejme znění pár ustanovení zákona o pozemních komunikacích:

135/61 – Národní shromáždění ČSSR v původním znění
Provoz na pozemních komunikacích upravují zvláštní předpisy; v jejich mezích smí každý užívat dálnic, silnic a místních komunikací obvyklým způsobem k účelům, ke kterým jsou určeny (obecné užívání). Všimněte si ani písmeno o zpoplatnění. Prostě zadarmo. Ne, za platbu spotřební daně.

První zpoplatnění, pouze dálnice upravila novela v zákoně 213/93
první odstavec stejný jako v předpisu z r. 61 a vložen druhý:
(2) Správce dálnic vymezí na základě rozhodnutí vlády úseky dálnic, které lze užívat pouze za cenu sjednanou podle cenových předpisů.1) Vymezené úseky dálnic, s výjimkou úseků uvedených do provozu do 1. ledna 1993, je správce dálnic povinen předem zveřejnit v Obchodním věstníku. Jde o dálniční známku, samozřejmě.

A nastupuje revoluce - zákon 13/97 -  původní znění:
§ 19  Obecné užívání
(1) V mezích zvláštních předpisů upravujících provoz na pozemních komunikacích 2) a za podmínek stanovených tímto zákonem smí každý užívat pozemní komunikace bezplatně obvyklým způsobem a k účelům, ke kterým jsou určeny (dále jen "obecné užívání"), pokud pro zvláštní případy nestanoví tento zákon nebo zvláštní předpis 9) jinak. Uživatel se musí přizpůsobit stavebnímu stavu a dopravně technickému stavu dotčené pozemní komunikace.
a k tomu § 23
 (1) Místní komunikace nebo jejich úseky vymezené obecně závaznou vyhláškou obce lze užít za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy 12)
 a) k stání silničního motorového vozidla na dobu časově omezenou, nejvýše však na dobu 24 hodin, nebo
 b) k odstavení nákladního automobilu nebo jízdní soupravy na dobu potřebnou k zajištění celního odbavení,
 pokud tím podle stanoviska příslušného orgánu Policie České republiky nebude omezena bezpečnost a plynulost silničního provozu ani tím nebude ohrožen veřejný zájem.

 (2) Obce mohou vymezit obecně závaznou vyhláškou v centrech měst a městských částí místní komunikace, na nichž je povoleno stání silničních motorových vozidel jen osobám s bydlištěm nebo sídlem ve vymezené oblasti, pokud splňují podmínky stanovené obecně závaznou vyhláškou obce, a to za cenu sjednanou podle cenových předpisů.12) Zaplacení ceny se prokazuje kartou, která po dobu stání silničního motorového vozidla musí být umístěna na viditelném místě za jeho předním sklem. Vymezené úseky místních komunikací musí být označeny příslušnou dopravní značkou podle zvláštního předpisu.2)

Musel jsem se zasmát zdůraznění bezplatně, když hned další odstavec řeší kdy bezplatně ne a v minulé úpravě bezplatně nebylo a právě proto to bezplatné bylo. Stání na veřejných komunikacích, které jsme si zaplatili všichni je povoleno jen těm, kdo tam bydlí nebo mají sídlo. Text se nepovedl,  druhý odstavec je silně diskriminační o rovnosti přístupu ke společnému majetku nemůže být ani řeč. V roce 2000 tak už ne jen osoby žijící a bydlící, aby se alespoň částečně odstranila nerovnost v přístupu, ale také zvětšila množina platících do obecní kasy. Nu čtěte:

Novela  zákona o provozu na pozemních komunikacích v z.č. 102/2000 - § 23
 (1) Pro účely organizování dopravy na území obce může obec v obecně závazné vyhlášce obce vymezit oblasti obce, ve kterých lze místní komunikace nebo jejich určené úseky užít za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy 12)
-----

c) k stání silničního motorového vozidla provozovaného právnickou nebo fyzickou osobou za účelem podnikání podle zvláštního právního předpisu, 12a) která má sídlo nebo provozovnu ve vymezené oblasti obce, nebo k stání silničního motorového vozidla fyzické osoby, která má místo trvalého pobytu ve vymezené oblasti obce, nebude-li tímto užitím ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích a jiný veřejný zájem. V obecně závazné vyhlášce obce stanoví obec způsob placení sjednané ceny a způsob prokazování jejího zaplacení.

Současnost poslední úprava v roce 2009 opět rozšířila počet platících.
§ 23  písm. c) ---  k stání silničního motorového vozidla provozovaného právnickou nebo fyzickou osobou za účelem podnikání podle zvláštního právního předpisu, 12a) která má sídlo nebo provozovnu ve vymezené oblasti obce, nebo k stání silničního motorového vozidla fyzické osoby, která má místo trvalého pobytu nebo je vlastníkem nemovitosti ve vymezené oblasti obce, nebude-li tímto užitím ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích a jiný veřejný zájem. V nařízení obce stanoví obec způsob placení sjednané ceny a způsob prokazování jejího zaplacení.

 A protože když jeden platí, musíme se nějak vypořádat s těmi, kdo nemá nárok. I byla vymyšlena „botička a odtažení vozidla“ do zákona 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích. Také tady byl vývoj zajímavý. Poprvé se tyto prostředky objevují až v roce 2006:

361/2000 až ve znění 411/05 a 226/06:

V § 27 se nově objevuje věta, že o odstranění vozidla, které neoprávněně stojí na vyhrazeném parkovišti rozhodne policista nebo strážník obecní policie na náklady provozovatele, aniž by toto zmocnění bylo vloženo do specielního zákona o pravomocích obecních a městských policií.

Ten text je v lehkém rozporu s Ústavou. Zmocnění represivně zasáhnout by mělo znít -  strážník je oprávněn nařídit odstranění či odtažení ……. Nejsem puritán a řekněme, že i toto znění má podobný smysl. 

Dokonáno jest. Za peníze všech byly vykoupeny pozemky, vybudovány komunikace včetně příslušenství a plně užívat je mohou jen někteří z nás a ještě za to platit.

Díky těmto úpravám platí různé ceny za parkování v téže oblasti – Rezident obyvatel levně, i když mu auto stojí před domem od pondělí do pátku, než jede na chalupu a mohl by parkovat v parkovacím domě v dosahu MHD, kdyby radní přemýšleli a budovali je. Rezident podnikatel středně draze, návštěvník nejdražší buď u parkovacích hodin, nebo kartou za 120 na hodinu, kterou bude venkovan večer těžce kupovat. Nepřátelské je prostředí k podnikatelům, kterým se k provozovně nedostanou zákazníci, k návštěvníkům u rezidentů, ke všem obyvatelům Prahy, kteří opustí svůj obvod a potřebují zaparkovat např. před ordinací lékaře v jiném obvodu. A plánuje se rozšíření tohoto marastu do všech částí Prahy. Vše se smrsklo na peníze, peníze. Ševče zaplať.

A do toho zadarmo výjimky. Zlí jazykové hlásili, že je mají všichni pražští radní i štáby všech televizí, někteří novináři – přece cedulka PRESS za oknem a drahá výbava nepojede MHD – rozumím a chápu. Lituji ty, kdo bydlí v tomto městě, kde jsou schopni na 1 000 parkovacích míst prodat se započtením výjimek násobně větší počet parkovacích karet a oni platí a nemají kde zaparkovat.

Příčina je na počátku. Stání u chodníku je součástí veřejné komunikace. Vybudujte rezidentům hlídaná parkoviště, podzemní garáže či parkovací domy v dosahu MHD. Jako ve všech velkých městech světa. Ty jsou opravdu soukromá, nikoliv veřejná a prostor, který byl zaplacen z daní nás všech, má sloužit všem, nebo být regulován pro všechny stejně, platbou za dočasné stání. Ovlivněte cenu za km u taxi, aby na ni dosáhla celá střední třída. I za cenu jednoho městského nízkonákladového podniku. Chce to dělat politiku pro lidi a ne pro byznys. Nelze se chovat jako lobbisté odtahových služeb a vybírat stále další a další skryté daně.

I s těmito myšlenkami jsme se zaobírali, když jsme psali návrh na omezení pravomocí MP při odtazích z placených zón.

Odpovědi na nejčastější dotazy:

Vyhrazených míst pro invalidy se úprava netýká, auto z něj lze odtáhnout jako dosud. Na pravidlech o použití „botiček“ jsme nezměnili ani písmeno a za sebe říkám, že když zákon celá léta zakazuje znehybnit vůz invalidy, hasiče, sanity a diplomatických imunit není možné použít důraznější prostředek odtah. Jde o rozpor jak v logice tak intenzitě. Časová osa tvorby novely – o problému jsem se dozvěděl, popsal a veřejně sdělil záměr, mnozí reagovali a zjistil jsem otřesné věci, které je nutné řešit. Část z nich jsem popsal v důvodové zprávě, část v projevech ve Sněmovně. Až pak jsem přistoupil k realizaci návrhu. S řešením se ztotožnila většina poslanců z téměř všech stran politického spektra. Mělo by to tak být vždy.

Autor: Stanislav Huml | neděle 22.6.2014 16:30 | karma článku: 19,11 | přečteno: 1673x
  • Další články autora

Stanislav Huml

Odmítám být užitečným idiotem

„Demokratické zřízení doplatí na to, že bude chtít vyhovět všem. Chudí budou chtít část majetku bohatých a demokracie jim to dá. Mladí budou chtít práva starých, ženy budou chtít práva mužů a cizinci budou chtít práva občanů, a demokracie jim to dá. Zločinci budou chtít obsadit veřejné funkce a demokracie jim to umožní. A až zločinci demokracii nakonec ovládnou, protože zločinci od přírody tíhnou po pozicích moci, vznikne tyranie horší, než dovede nejhorší monarchie anebo oligarchie.“ Napsal Sókratés, učitel Platóna víc jak 400 let před naším letopočtem.

20.9.2014 v 20:30 | Karma: 37,73 | Přečteno: 6184x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Petra Kvitová v daňovém ráji aneb nemohu se omluvit

O půlnoci skončí fotbal, jdete vypnout počítač, projedete rychle poštu a na fb najdete odkaz na zajímavý článek Petra Pospíchala Šampiónka z Monaka s komentářem na zdi „fb přítele“. Sdílíte, připíšete hodnocení názoru přítele, svůj komentář o zdaňování v rájích, které by mělo být podmíněno změnou občanství a jdete spát.

10.7.2014 v 23:45 | Karma: 40,76 | Přečteno: 14495x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Odtahovat auta nebude možné, kmotrovské lobby zaplakalo

Je mi líto, že většina novinářů zužuje problematiku na poslaneckou imunitu. Poctivě před měsícem jsem zveřejnil záměr i cíl – omezit pravomoc městské policie a omezit odtahy aut, jejichž řidiči se dopustili bagatelního přestupku - chybného zaparkování. Byla to Sněmovna, která tyto praktiky schválila. Je v tom hodně velký byznys, pražští kmotři nejsou spokojeni. A tak se mediálně problém redukuje slovy – poslancům nebude možné odtahovat auta. Není to pravda, nikomu nepůjde odtáhnout auto. Poctivě přiznávám, že problémem jsem se začal zabývat po negativní zkušeností s MP Praha. V průběhu času jsem se dozvídal čím dál otřesnější věci. Dnes Sněmovna, k mému překvapení, zvolila nejdelší navrhovanou lhůtu 24 hodin, kdy musí být nasazena „botička“, aby auto bylo možné odtáhnout. Varianty 3 a 6 hodin nebyly schváleny. Pokud zákon projde Senátem, odtahy skončí. To neznamená, že není možný postih pachatele přestupku. Pokutu mohou dostat všichni, včetně poslanců a senátorů. Lov venkovských aut po Praze, odtahy a platba za oplocené parkoviště za nehorázné ceny do kapes soukromých firem, však skončí. Zveřejňuji výtahy své řeči ve Sněmovně, která většinu přítomných poslanců přesvědčila, že hlasovali pro návrh:

20.6.2014 v 21:30 | Karma: 22,91 | Přečteno: 3622x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Save Donbass people from Ukraine army

Svět facebooku ovládla nová celosvětová akce. A začínají se, konečně, otevírat oči i některým našim vrcholným představitelům. Miloš Zeman k nim patří. Můj ministr zahraničních věcí, přítel Zaorálek stále bloudí.

1.6.2014 v 16:30 | Karma: 43,62 | Přečteno: 5984x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Odtahy vozidel a bodový systém; návrh změn

Jsem zřejmě příčinou legislativního návrhu Hospodářského výboru, který je vyjádřen jednou větou: "O odstranění vozidla nelze rozhodnout, jde-li o vozidlo, které je viditelně označeno jako vozidlo osoby požívající výsad a imunit podle zákona nebo mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána; to neplatí, jestliže takové vozidlo znemožní průjezd ostatních vozidel."

23.5.2014 v 21:15 | Karma: 33,69 | Přečteno: 7447x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

Tlaková níže přinese mírné ochlazení. O víkendu bude oblačno, přijdou i bouřky

2. května 2024  6:54

Přímý přenos Silný vítr a nebezpečí vzniku požáru na vybraných místech v Česku hrozí ještě ve čtvrtek, výstrahy...

USA uvalily nové sankce na stovky subjektů. V Rusku, Číně i na Slovensku

2. května 2024  6:49

Spojené státy americké uvalily nové sankce na stovky osob a právnických subjektů. Souvisejí hlavně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 103
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4066x
Poslanec, hájící zájmy občanů.

Seznam rubrik