Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejen o registru řidičů (pardon vozidel) na ministerstvu dopravy

Na MD je zaveden tzv. IMIS (vnitřní personální a účetní (ekonomický) systém pro MD). Je to software hodnotou srovnatelný s jinými programy částkou možná max. 100 mil. Kč. Lze ověřit znaleckým posudkem. Usnadňuje práci personalistům a účetním.

Nahrazuje řádově 50 – 60 pracovních sil (zvládali to hravě ručně víc jak 100 let). Ušetří tedy ročně maximálně 30 – 40 milionů korun na platech. Cena sw se vyvíjela. Proběhla 3 výběrová řízení za celkem 875 mil. Kč. Různé dodatky ke smlouvám pak znamenaly navýšení této zakázky o dalších 725 000 000 korun. Utracení celkem 1,6 miliardy je vrchol nehospodárnosti a nelze hovořit o správném hospodaření. Miliarda je zřejmá škoda vzniklá státu. Podle smlouvy s fy ATS Telcom Praha a.s. je dalších 12,5 miliónů měsíčně hrazeno za „údržbu“ software. Jsou to další peníze, které jsou již roky vypláceny netransparentně, aniž by musela být odvedena jakákoliv práce, to je krása paušální platby.

Centrální registr vozidel je zastaralý a jeho spuštění se všichni báli

A teď registr vozidel který s tím souvisí. Smlouva o vytvoření aplikace CRV byla uzavřena bez výběrového řízení. Dokonce ani nejde o smlouvu na vývoj nové aplikace, ale o Technickou a uživatelskou podporu CRV, non stop infolinku, podporu převodu dat z původní do nové aplikace a doplnění aplikačního programového vybavení CRV. Aplikace však podle všeho na základě této smlouvy byla vyvíjena a zpracována spol. ATS Telcom Praha a.s. (poskytovatel služeb) a to na základě tzv. Smlouvy o poskytování a rozvoji IT služeb 2010-2013, což je výše popsaný IMIS vytvořený v roce 2007 (2008) jako vnitřní personální a účetní (ekonomický) systém pro MD. Podle dostupných informací bylo na jeho vytvoření a provoz prozatím z rozpočtové kapitoly MD vynaloženo 1,6 mld. Kč. Smlouva na jeho provoz a správu se spol. ATS Telcom bude končit k 31.3.2013 a MD platí měsíčně za správu systému, tedy ať se ze strany poskytovatele služeb bude vyvíjet nějaká aktivita či ne, 12.500.000,- Kč/měsíc,a to až do ukončení platnosti smlouvy. A teď nová smlouva bez výběrového řízení k zajištění provozu CRV ze dne 25.6.2012 na dalších 32 miliónů, s textem tvářícím se jako údržba, fakticky na vývoj nové aplikace.

Nevypsání výběrového řízení je porušení zákona

Aplikace pro CRV nebyla zadávána v nouzi či krizi, jak vyžaduje zákon pro postup bez výběrového řízení. Bylo dost času na vypsání řádného výběrového řízení. V červnu r. 2011 již byla na MD připravena složka zadávací dokumentace k tzv. otevřenému výběrovému řízení na vytvoření a správu aplikace CRV, neboť k 1.7.2011 oznámil MV ČR p. Kubice svému kolegovi MD ČR p. Dobešovi, že od tohoto dne po 12-ti měsících, tedy k 30.6.2012 bude muset vypnout podporu pro CRV, které sice spravuje MD ČR, ale podporu poskytuje na základě smlouvy MV ČR. Zde je důležité konstatovat, že složka zadávací dokumentace byla připravena na kompletní vývoj aplikace a její správu, a to v hodnotě zhruba 100.000.000,- Kč s tím, že na základě vyhlášených operačních programů, mohla být její podstatná část hrazena z dotací EU. MD ČR, resp. vedení na tuto situaci nikterak nereagovalo, otevřené výběrové řízení nezadalo.
Až dne 25. června 2012 podepsalo ministerstvo dopravy smlouvu na Zakázku bez předchozího uveřejnění (JŘBU) na „Zajištění podpory provozu Centrálního registru vozidel“. A co bylo důvodem mimořádného postupu? Ministerstvo píše toto:
„V průběhu realizace systému však nastaly následující okolnosti, jejichž následkem bylo nutné využít JŘBU: ...V návaznosti na zpracovanou analýzu dat bylo zjištěno, že cca 800 000 záznamů není možné převést do databáze nového systému CRV. Stávající registr vozidel je veden obecními úřady obcí na lokálních úložištích dat a na jednom centrálním úložišti dat. Po spojení dat uložených na obou úložištích se ukázalo, že existují neočekávaně velké rozdíly v datech. Dokud nedošlo ke spojení dat na jedno úložiště, nebylo možné tuto velmi vysokou chybovost dat objektivně zjistit. Nový informační systém bude pracovat pouze s jedním úložištěm dat, a proto bylo nutné stávající data před jejich převedením do nového registru opravit, stávající stav byl překážkou provozu nového registru.“

Pravda nebo lež?

Tomuto tvrzení odporuje jiný dokument ministerstva dopravy, který byl sepsán 19. října 2010. V něm se upravuje obsah projektu „Elektronizace výkonu agend inspekce a dozoru v oblasti dopravy - projekt 221“, podle něhož místo realizace spisové služby se do něj vkládá implementace CRSV, tedy centrálního registru silničních vozidel. Že o problému dlouhodobě MD vědělo není pochyb, je to čitelné v těchto odstavcích:
4.2 Stav datové základny CRSV
„Data v současném registru nejsou ověřována proti ostatním registrům, kromě Evidence obyvatel ve vybraných případech. Data vlastníků a provozovatelů dat jsou tak nekonzistentní, v systému jsou vedeny údaje nestrukturované či jen částečně strukturované a dochází k duplicitám v ukládání dat.
Kvalitu dat lze jen obtížně změnit při zachování stávajícího způsobu provozu informačního systému, kdy obce s rozšířenou působností pracují s lokální databází v místě původního okresního úřadu a data z těchto okresů jsou načítána do centrálního registru. To vede ke značné chybovosti a nekonzistenci datové základny se všemi z toho vyplývajícími důsledky.“
a dále:
9 Dopady v případě zamítnutí změny
CRSV je jedním z klíčových komponent DSA (dopravně správní agendy – pozn. red.). Vzhledem k faktu, že stav datové základny stávajícího řešení evidence vozidel je v nevyhovujícím stavu, nevyřešení tohoto problému bude mít negativní dopad na celý systém ESB (umožňuje integraci samostatných datových základen – pozn. red.), který díky neaktuálním vstupům bude následně poskytovat nesprávná data.
Data z centrálního registru byla přenášena z lokálně vedených evidencí, vznikla historicky a ne vždy konzistentními postupy, což má přímý dopad na jejich kvalitu. Při vydání chybných dat nelze mnohdy nalézt osobu odpovědnou za zadaná data a jejich současný stav a odpovědnost škody tedy zůstává na ministerstvu.“

Již v říjnu 2010 ministerstvo evidentně vědělo, že má problém, který je třeba řešit. V roce 2012 se však tváří, že jde o nový krizový jev a musí rychle vypsat jednací řízení bez uveřejnění, přesněji zadat tuto práci přímo firmě ATS-Telcom bez soutěže, což zdůvodnilo jako „krajní naléhavost vzniklá v důsledku událostí, které veřejný zadavatel nemohl předvídat, a v souladu s přísnými podmínkami stanovenými v dané směrnici“. 30. května 2012 byla tato lež předložena vládě.

Vraťme se zpět k 24.1.2012, kdy podepisuje zástupce MD ČR se spol. ATS Telcom Praha a.s. tzv. změnový požadavek v systému IMIS (1. část), kdy cílem tohoto požadavku ze strany MD ČR je „Vytvoření nové aplikace Centrální registr vozidel (CRV)“. V tomto změnovém požadavku MD ČR žádá o vytvoření aplikace CRV dle přílohy č. 1 (to jsou Požadavky pro práci s daty). Dne 24.1.2012 ve změnovém požadavku (2 a 3. část) navrhuje MD spol. ATS Telcom jak a v jakých termínech má spol. při vývoji aplikace postupovat. Zdůrazňuji při vývoji aplikace !!!

Podle dostupných veřejných zdrojů vyhlásil MD ČR, že v rámci správy systému IMIS byly uspořeny finanční prostředky, z tohoto důvodu že nevyhlásil otevřené výběrové řízení, ale v rámci těchto uspořených FP aplikaci vyvíjel poskytovatel služeb, tedy došlo k úspoře finančních prostředků ze strany státu. Chápu to tak, že byla pozastavena platba oněch 12,5 milionu za údržbu? Pak by ale nebylo nutné podepisovat novou smlouvu.

A jak to dopadlo?

Avšak. Dne 25.6.2012 byla zástupcem MD ČR, a to Státním tajemníkem, náměstkem ministra dopravy ČR Bc. Miroslavem Drobným podepsána bez výběrového řízení nová Smlouva „Zajištění podpory provozu Centrálního registru vozidel“, a to se společností ATS Telcom Praha a.s. Kopii mám tady.
Tato smlouva zajišťuje správu provozu CRV ve 4 jednotlivých bodech. Termíny a finanční plnění ze strany MD ČR vyplývající z této smlouvy:
A – Technická a uživatelská podpora CRV- 9.7.2012 – 31.3.2013 - 400.000,- Kč/M
B – Help desk - 9.7.2012 – 30.9.2012 – 990.000,- Kč/M
C – podpora převodu dat - 9.7.2012 – 30.9.2012 – 13.104.000,- Kč jednorázově
D – Doplnění aplikačního sw CRV ode dne účinnosti smlouvy do předání plnění 7.350.000,- Kč
Plnění ze strany MD ČR tedy 27.024.000,- Kč + DPH, celkem tedy plnění 32.428.000,- Kč
V tomto období, budou pro spol. ATS Telcom Praha a.s. v plnění 2 platné smlouvy. První smlouva tzv. IMIS, která zajišťuje plnění cca 12.000.000,- Kč každý měsíc, a dále pak výše uvedená smlouva s celkovým plněním 32.428.000,- Kč. Není bez zajímavosti, že například za vytvoření bezplatné informační linky zaplatí daňoví poplatníci za pouhé 3 měsíce bezmála 3. mil. Kč!!!!!!!!

Co bude dál? Vypíší další výběrové řízení na již realizovaný registr?

A nyní je třeba se ptát, proč je platnost této smlouvy pouze do 31.3.2013. Odpověď bude zřejmě v tom, když ministr Dobeš veřejně deklaroval, že nyní vyhlásí otevřené výběrové řízení na vytvoření nové aplikace CRV, a to v hodnotě bezmála 300.000.000,- Kč, což bude krásný dar fy ATS Telcom Praha a.s. ( zde je třeba také srovnat zadávací dokumentaci, která již na MD leží od června r. 2011, kdy cena byla 100.000.000,- Kč s možností čerpání z fondů EU). Když vezmeme v úvahu vytvoření aplikace a její správu ze strany ATS Telcom Praha a.s., její možná autorská práva na dnes vyvinutou aplikaci, kterou vlastně podle smlouvy nikdo nevyvíjel a jen doplňoval aplikační programové vybavení, což je lež, vezmeme v úvahu i znalosti systému, zkušenosti v provozu, jedinečnost aplikace atd., a dospějeme k závěru, že jediná fy ATS Telcom Praha má šanci vyhrát tuto další připravovanou předraženou zakázku na něco, co již bude vyvinuto. V otevřeném výběrovém řízení budou mít jiné společnosti, než právě ATS Telcom Praha a.s. nulovou šanci. A musím se znovu ptát. Co se vlastně bude tvořit, když CRV s velkými porodními bolestmi za 32 miliónů vznikl? Za co bude daňový poplatník platit dalších 300 000 000,- Kč, když podle ministra již vlastně všechno funguje? Myslím, že cena 32 mil. za databázi registru a migraci dat je přiměřená, jen koupě není obsahem smlouvy a tudíž ministerstvo se nestalo majitelem ani autorských práv, ani nemá záruky a neproběhlo výběrové řízení, neoprávněně.

Poslední detail

Dalším zajímavým faktorem v celé věci je skutečnost, že není jisté a nikde to nebylo doloženo, zda má spol. ATS Telcom Praha a.s. (či její dále uvedený možný subdodavatel) jakoukoli bezpečnostní prověrku pro práci s takto citlivými údaji, jaké se nacházejí v CRV. Jen při představě úniku informací z CRV, případně možnosti napojení do základních registrů jsou prověrky více než nutné.

Autor: Stanislav Huml | pátek 20.7.2012 14:30 | karma článku: 38,73 | přečteno: 4924x
  • Další články autora

Stanislav Huml

Vedení ČT straší a tedy úkoluje redaktory?

Byl jsem včera hostem pořadu Hydepark České televize. Mám rád kouzlo přímého televizního vysílání i interaktivitu, kdy si diváci sami volí téma pořadu zasílanými otázkami. Děkuji ještě jednou za pozvání. To co jsem zažil včera mě přesvědčilo, že něco není v ČT v pořádku. U Daniela Takáče jsem vyvolal reakci strachu. V jeden moment ho zcela vykolejila úplně banální a jednoduchá otázka, na kterou stačilo odpovědět pravdu - ano. Chvilku nebyl schopen ani zareagovat. Nenutil jsem jej přitom porušit kodex redaktora, tedy zaujmout stanovisko k problému Ukrajina. Chtěl jsem znát odpověď zda viděl nebo neviděl fotografii, kterou zná doslova každý uživatel fb nebo internetu obecně.

28.3.2014 v 2:15 | Karma: 40,73 | Přečteno: 4794x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Neřešme situaci v Kyjevě, s Krymem nemá nic společného

Nebudu jmenovat, kdo výše uvedený výrok pronesl. Donutil mne napsat tento blog. A moje odpověď na tento výrok je až v tabulce na konci článku. Dosud jsem se na téma Ukrajina omezil na krátké poznámky na fb. Krize mne bohužel velmi znepokojuje a rozděluje i naši společnost. Vnímám, že je ohrožen mír, jež mi byl dosud dopřán. Byl jsem šťastná generace, která zažila politiky světového formátu, kteří se uměli domluvit, uměli ustoupit a nakonec pohřbít i studenou válku. Nejvážnější byla krize kolem Kuby, která mi velmi připomíná tu dnešní s opačnou polaritou, byla dohodou inteligentních lidí zažehnána. Díky za to bezválečné období v Evropě oběma stranám.

21.3.2014 v 18:00 | Karma: 47,98 | Přečteno: 23432x | Diskuse| Politika

Stanislav Huml

Tři lži starosty Přenosila (ODS) o zavážce ve Staré Boleslavi

Podruhé za 3,5 roku jsem s několika opozičními zastupiteli Brandýsa n/L. – Staré Boleslavi odešel z veřejného jednání zastupitelstva. Se mnou půlka sálu. Už jsem lži a aroganci starosty a jeho přisluhovačů nemohl vydržet.

12.2.2014 v 22:16 | Karma: 17,13 | Přečteno: 914x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Stanislav Huml

Radnice z opozičních lavic

Startuje rok permanentní volební kampaně. Nejdůležitější budou volby komunální. Na radnicích se rozhoduje o tom, v jakém prostředí budeme žít. Jsem opozičním zastupitelem v největším městě Prahy-východ, Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi. Kousek za Prahou jezdíme po prašných cestách a nemáme kanalizaci na mnoha adresách města. Rozpočet je královský, utrácí se však za mnohé zbytečnosti.

2.1.2014 v 16:30 | Karma: 8,53 | Přečteno: 438x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Stanislav Huml

Jisté není nic ani v právu natož v politice

Vracím se ještě ke kauze Lessy. Ústav státu a práva podle Novinek.cz vydal dva posudky, každý jiný. Pecina rozhodoval podle druhého, který údajně praví, že v takovém případě by vlastně právně Lessy nikdy prezidentem ani být nepřestal, a neplatilo by tak ani následné ustanovení jeho nástupce Martina Červíčka do této funkce. „Domníváme se tedy, že v takovém případě by služební rozhodnutí o ustanovení nynějšího policejního prezidenta muselo být přezkoumáno ministrem vnitra. Takové přezkoumání pak patrně povede ke zrušení rozhodnutí o ustanovení,“ napsal vnitru Bárta.

8.12.2013 v 21:00 | Karma: 11,89 | Přečteno: 723x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...

Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico

2. května 2024  10:59

Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...

SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem

2. května 2024  10:56

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby

2. května 2024  10:41

Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 103
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4066x
Poslanec, hájící zájmy občanů.

Seznam rubrik