- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zajímavé, jak se už tisíciletí dohadujete a konkurenčně i zabíjíte a "vědecky" i nevědecky vykládáte Boha. Kdyby existoval, nikdy byste si nic podobného nedovolili.
Kolektivní vinu můžete aplikovat i na agnostiky, ateisty i antiteisty.
Od T. Halíka jsem si prostudoval zevrubněji jednu knihu ( Stromu zbývá naděje ) a projev při přebírání Templetonovy ceny a souhlasím s článkem : lavírování, bezobsažná mnohomluvnost, pocit morální nadřazenosti a popírání Krista jako jediného zdroje spásy. Přesto občas podnětná myšlenka. On nezná hranice dialogu, Vy zase pravidla dialogu, jak se nás snažíte vmanipulovat do jediné správné katolické církve ( to je ta UPKCCR ). Spasen je každý, kdo " vyzná svými ústy Ježíše jako Pána a uvěřil ve svém srdci, že Bůh ho vzkřísil z mrtvých " ( Ř 10,9 ) a nese ovoce Ducha " v Kristu Ježíši nic neznamená obřízka či neobřízka ( t. j. vnější věci ), ale víra skrze lásku konající " ( Gal 5,6 ).
oprava : UPRKCCR. Vidíte, jak to komplikujete .
jestli představa vzdát monopolu na pravdu je pro vás tak nestravitelná a dočítat knihy považujete za zbytečné či dokonce ostudné tak vaše rozhořčení chápuodevzdat se do rukou Božích skutečně experimentem a hazardem je -ale pořád pohodlnější než přijmout za sebe a své jednání zodpovědnost
Halíkovy teze by se daly brát i vážně, ... kdyby je nepsal jakožto katolický kněz.
Ano - halík relativizuje i když to popírá a říká tomu "perspektivizmus". ve skutečnosti se jeho perspektivizmus od relativizmu věcně nijak neliší.
.
O Halíkovi je jisté jen jedno - není to katolík. Kdyby si to přiznal a pak to přiznal i před námi, bylo by to od něj poctivější..
Pardon, ale vy jste katolík? Či alespoň věřící v nějaké jiné církvi/denominaci?
Tak si při čtení takových textů vždycky říkám, že jsme my protestanti (podle autora kacíři, že....) v době reformace pobili a upálili těch rigidních katolíků málo.
Mimochodem, líbí se mi, jak pan Cigánek srdnatě tepe, a zároveň se ptá, co že to vlastně Halík chtěl říci. Vy to nevíte? Tak co kvikáte?
Označení konkurenční víry za "kacířskou" vám zdá se připadá velmi přes čáru. Upálení příslušníků konkurenční víry vám evidentně přijde v pořádku... :)
Kdysi v bájných dobách socialismu byl pojem - Přední funkcionářský aktiv. Říkal jsem si, že tedy bude, asi i nějaký zadní. Taky máte v článku pojem pravá víra - tedy opět, asi bude i levá. Opět, něco se čte, nedočteno do konce, to považuji za chybu... Chci tím sdělit, že se osobně snažím "Dočíst vše - vyslechnout i názory, které nepodporuji". Je to užitečné, obohacuje mne to ... Pak vítám podobné lidi jako je Halík, vynikající Mahler, podobně je i zajímavý i zesnulý Ransdorf. Úmysleně uvádím odlišné typy - beru je za pramen inspirace, takového přežvýkáníčko. Nejsem levicový, ani bigotně věřícím - Jsem člověk ...
Vážený pane Cigánku!
Vaše břitké odsouzení teologa Tomáše Halíka je zvláštní.Zejména jde i o Vaše přiznání, že jste knihu nedočetl. Těžké je přijímatmyšlénky a kritizovat je, pokud jsem knihu nedočetl.
Naše věřící můžemerozdělit do dvou skupin, i když každé dělení je schematizující. Starý přístup k víře je cestou katechismu. Přečtu aprohlásím, že věřím všemu, co se zde píše. Dnešní člověk vyrůstá ve starémDescartově přístupu „Cogito, ergo sum!“ a nepřijímá tak rychle to, co se mu k vířepředkládá. Alespoň pokud se týká víry v Boha. Kéž by se občan chovalpodobně i k víře politikům!
Možná, že i tento znovu moderní přístup umožňujelépe zvažovat sliby našich politiků, ale v teologii je to poněkud citlivétéma pro věřící starého střihu. Pro ně nepřichází v úvahu nově a svobodněsi klást nové teologické otázky. Proč? Protože pochybnosti vůči katechismu jsoupro ně hříchem.
Současní teologové mají od 2. Vatikánského koncilu v souladus aggiornamento zájem hovořit se všemi věřícími včetně těch, kteří seproklamují za nevěřící. Pokud chtějí být poctiví a vpravdě kristologičtí,nemohou vnucovat svoji víru cestou diktátu katechismu, ale formou rozhovoru,tak jak to praktikoval Ježíš Kristus. Je pozoruhodné klást si otázku, pročněkteří věřící hledají nové cesty dialogu a jiní lpí na konzervativnímpřístupu.
Nejen teolog Tomáš Halík, ale i mnoho dalších hledá nové cesty.K hlubšímu pochopení doporučuji si přečíst knihu salesiána LadislavaHeryána „Exotem na této zemi“, která získala titul „Kniha roku 2016“ v Lidovýchnovinách.
Pane Cigánku, mám k Vám prosbu, vysvětlete mi, co veVašich očích představuje jednak víra a jednak spása. Chci o tom také psát. Díkyza odpověď.
Nevím jestli jste vy můj článek dočetl,ale v každém případě nereagujete ani na jeden můj argument. Co je podle mně víra a spása, to hodně závisí na tom, co je realita, jestli je realita člověku poznatelná, jestli je s druhými sdělitelná atd. Pokud objektivní realita není nebo s ní nepočítáme, pak se lidé snad mohou mezi sebou bavit o dojmech, ne ale o pojmech, protože pojmy, tedy pojetí skutečných věcí, jsou pak bezpředmětné. Abychom se mohli bavit třeba o tom, co je to spása, musíme mít nějakou oblast, která je nám oboum stejně a prokazatelně přístupná, tedy oblast tohoto reálného světa, v němž se dějí reálná fakta atd. A právě toto Halík odmítá, on zůstává uzavřen ve světě svého prožívání a popírá, že by bylo možno z něj vystoupit do světa objektivní reality, který je všem lidem společný.
J8 nevím, já tomu moc nerozumím. Ale nechápu, že když je Halík tak mimo, tak proč se mu z křesťanských kruhů dostává tolik velmi prestižních ocenění včetně toho úplně nejprestižnějšího. Já bych to viděl tak, že víra je silně individuální věc a Halík má názor nějaký a Vy jiný. Ale proč hned člověka s jiným názorem dehonestovat, to nechápu - navíc velmi uznávaného člověka.
1997 – Cena Masarykovy akademie za tvůrčí činnost (Prague) 2002 – The Andrew Elias Human Tolerance Award za vynikající zásluhy v šíření hodnot tolerance a duchovní a intelektuální svobody (USA) 2003 – Cena kardinála Königa za zásluhy o obhajobu lidských práv a duchovní svobody , Rakousko (Laudator: Václav Havel)2006 – Cena za literaturu Českého literárního fondu za knihu Noc zpovědníka (Praha)2007 – Cena Fenix Svazu polských knihkupců za nejlepší knihu zahraničníh autora za knihu Vzýván i nevzýván (Polsko) 2007 – Cena české společnosti pro vědy a umění za literární, vědeckoua pedagogickou aktivitu 2008 – titul monsignore, čestný prelát Jeho svatosti, udělen papežem Benediktem XVI. 2009 – Cena Pravda a právo za zásluhy o lidská práva (Praha)2010 – Cena Romano Guardiniho za vynikající zásluhy o interpretaci současné doby a společnosti, Německo (Laudator: ministr Karel Schwarzenberg a cardinal R. Marx, mnichovský arcibiskup) 2010 – Zlatá medaile sv. Vojtěcha arcibiskupství pražského za mimořádně účinné přiblížení obrazu církve a evangelia spoluobčanům, Prague (Laudator: Kardinál Dominik Duka)
2010 – Medaile za mimořádné zásluhy za mezináboženský a mezikulturní dialog (Islámská společnost Mosaika-Platform, Praha)
2011 – Čestný titul “Muž smíření roku 2010” za vynikající zásluhy o dialog mezi křesťany a Židy (Rada křesťanů a Židů, Polsko)
2011 – Cena za nejlepší teologickou knihu Evropy v letech 2009 a 2010, za knihu Vzdáleným nablízku
2012 – Rytířský řád řádu za zásluhy Polské republiky, udělený prezidentem Polské republiky Komorowskim
2014 – Templeton Prize for Progress Toward Research or Discoveries about Spiritual Realities
2016 – Čestný doktorát Oxfordské university
2016 – Pontifici - Klub katolické inteligence ve Varšavě
2017 – Per artem ad Deum (Uměním k Bohu) - cena Papežské rady pro kulturu
2017 – Kniha I Want You To Be (Chci, abys byl) - zlatá medaile a titul americké Knihy roku v oboru filozofie
Dobry clanek.
Neukotveny Halik je opravdu leccos. Jeho vec. Jen ne krestan.
To říkáte jako katolík, evangelík, žid, muslim, atheista...?