Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zrušme přednost chodců na přechodu, zachráníme životy

Pravidlo přednosti chodce na přechodu je proti lidské přirozenosti a otupuje lidskou odstražitost. Chodci žijí v roli upřednostněného a dost často vbíhají na přechod bez rozhlédnutí a někdy i pod kola auta. Domnívají se, že je-li něco napsáno v zákoně, fyzika se tomu podřídí. Tímto přeludem trpí především chodci, kteří nejsou zároveň řidiči a nikdy nebyli sraženi autem.

Je-li pro řidiče stanovena zákonem nějaká povinnost, není to pro chodce záruka, že se tím bude řidič řídit. V případě, že řidič srazí chodce na přechodu, je ve většině případů trestně odpovědný právě řidič. Co je to ale platné, když chodec zemře nebo bude mít fyzické i psychické následky do konce života? Výtisk zákona si potom může nalepit na kolečkové křeslo nebo na náhrobní kámen. Uvědomělý chodec, který se primárně řídí svým pudem sebezáchovy a až potom přemýšlí jaké výhody mu zákon přináší, tzn. vždy počká až řidič zastaví nebo zpomalí a dá znamení, že je možno bezpečně přejít.

Přednost chodců je nepřirozená rovněž z důvodu, že auto je těžké, jede rychle a má velkou kinetickou energii. Jeho zastavení tak není možné okamžitě, jak se stále někteří chodci chybně domnívají. Auto má vždy delší brzdnou dráhu než chodec. Z principu se auto nijak neliší od tramvaje, před kterou chodci přednost nemají.

Přednost chodců by se proto měla ze zákona o silničním provozu vypustit. Pro zodpovědné chodce se nic nemění (ti se rozhlíží stále a přechází až ve chvíli, kdy je to bezpečené). Pro ty nezodpovědné se změní to, že se naučí používat svůj přirozený pud sebezáchovy a nebudou se spoléhat na nějaké ustanovení v zákoně, které jim v případě sražení autem nijak nepomůže.

Dalším důvodem pro zrušení ustanovení o přednosti chodců je fakt, že mnoho přechodů pro chodce je v žalostném stavu - jsou špatně označené a na nepřehledné nebo frekventované silnice. Na takovéto přechody patří semafor. Zákon v těchto případech nepomůže.

Ustanovení by se ze zákona mělo vyjmout i z důvodu, že je napsáno velice obecně a nelze si pod ním představit nic konkrétního a jeho vymahatelnost je tedy spíše diskutabilní. Osobně neznám nikoho, kdo by dostal pokutu, že neumožnil chodci přejít vozovku.

Výtah ze zákona:

S výjimkou řidiče tramvaje umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.

Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.

Jak poznám, že chodec přechod zřejmě hodlá použít?

Přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí.. Jakou? Podle čeho to má řidič spočítat?

Co znamená bezprostředně? Brali zákonodárci v potaz rozdílnost reakcí řidičů a brzdných drah různých aut, které chodec nemůže znát?

Z důvodu, že ustanovení o přednosti chodce v zákoně o silničním provozu jsou nepřesná, zavádějící a dávají chodcům falešný pocit, že se jim nemůže nic stát, navrhuji ustanovení ze zákona vypustit a vrátit se ke stavu před 1.1.2001.

Autor: Petr Dvořák | sobota 19.11.2011 0:17 | karma článku: 44,63 | přečteno: 9074x
  • Další články autora

Petr Dvořák

Skryté „hrozby“ na silnici

Přečtení článku na autorevue.cz o telefonování v autě mě donutilo k zamyšlení. Proč stát pokutuje řidiče za dopravní přestupky, u kterých se reálně neprokázala nebezpečnost nebo přímá souvislost s dopravními nehodami? Nebo lépe. Proč stát považuje tyto činnosti za dopravní přestupky?

30.8.2013 v 1:23 | Karma: 21,29 | Přečteno: 1127x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Sledování pohybu lidí pod záminkou náhrad dálničních známek

Je to tady. Pod záminkou zrušit dálniční známky se stát chystá sledovat pohyb občanů. Pomoct jim k tomu mají již nainstalované mýtné brány.

19.8.2013 v 2:21 | Karma: 30,77 | Přečteno: 2003x | Diskuse| Politika

Petr Dvořák

Více svobody pro řidiče v Praze

Zklidňování dopravy je velké téma. Cyklistickým radikálům v Praze se daří prosazovat neustále nová omezování individuální automobilové dopravy ve snaze „zklidňovat město“. Po omezení rychlosti na 30km/h v Karlíně se chystá podobné a argumenty a fakty nepodložené omezování obyvatel i na Žižkově a cykloaktivista primátor Hudeček chce zúžit jízdní Pruhy na magistrále a vybudovat cyklostezku i zde.

15.8.2013 v 2:40 | Karma: 28,80 | Přečteno: 2883x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Petr Dvořák

Policie v zahraničí v praxi

Je doba dovolených a statistíce obyvatel ČR se stěhuje za mořem do Chorvatska. Je sice prima, že až do Chovatska se jede bez pasu (ostatně i s tím pasem to nebyla zas taková komplikace), nicméně každý stát má na silnici řadu svých nařízení a regulací podobně jako v ČR. Některé z nich (popř. většinu z nich) lze chápat jako nesmyslné, ale tím se v tomto článku zabývat nechci. V rámci časté návštěvy okolních států jsem měl možnost se setkat se silničními kontrolami a mohu tak porovnat přístup českých a zahraničních dopravních policistů.

21.7.2013 v 19:20 | Karma: 35,82 | Přečteno: 4155x | Diskuse| Ostatní

Petr Dvořák

Vítej, Chorvatsko, v EU. Těšíme se na společné vystoupení

Chorvarsko s velkou parádou vstupuje do Evropské unie. Místní lidé se těší na lepší způsob života, na peníze a na větší „svobody“. Jsem rád, že do EU vstoupil stát, kterému není jeho národ lhostejný, je pyšný na svoji zemi a dává to patřičně najevo. Každý svátek se neobejde bez mnoha vlajek, každý dospělý Chorvat je připraven bránit svoji vlast se zbraní v ruce. Aniž bych přál někomu něco špatného, jsem rád, že je v EU konečně stát, jehož hlasitou kritiku evropských regulací asi brzo uslyšíme a věřím, že přispějí k uvědomění občanů ostatních států, že je členství v EU špatné.

30.6.2013 v 18:22 | Karma: 34,14 | Přečteno: 2004x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2939x
Jsem krajským místopředsedou Strany svobodných občanů v Praze.

Seznam rubrik