Stát dělá věci draze, nekvalitně a nespravedlivě a víme to všichni!
Vidět je to na první pohled a víme to všichni. Nemusím být ekonom, abych si všiml, že soukromý investorský projekt roste rychlostí snad jedno patro za pár týdnů (například nějaký nový obchodní dům v Michli, kolem kterého pravidelně jezdím). Dělníky tam potkáte i pozdě večer a o víkendu. Soukromý investor to považuje za samozřejmost, protože chce co nejdříve vydělávat. Investuje svoje peníze a sám nese riziko plynoucí z podnikatelské činnosti. Možná s projektem spěchá, protože přes ulici sídlí konkurenční obchodní dům, který tam stojí přes 10 let. Výhody z toho plynou pro koncového spotřebitele. Díky konkurenčnímu prostředí dvou obchodních domů budou mít třeba levnější pomeranče, kratší fronty u pokladen nebo jiné výhody. Firmy v konkurenčním prostředí bojují o zákazníky a čím více firem si konkuruje, tím lépe pro spotřebitele.
Když stát něco staví (např. silnice), je to vždy horší. Zakázka je drahá, protože úředníci a politici nehospodaří se svými vlastními penězi a nenesou za ně žádnou odpovědnost, takže v tom špatném případě svojí nedbalostí nakoupí zboží či službu méně výhodně a v tom ještě horším případě si za takový nákup nechají zaplatit. Realizace zakázky trvá dlouho, protože ze strany zadavatele (tedy státu) není žádný důvod vytvářet tlak na dodavatele, aby vše dokončil co nejrychleji. Stát k vytváření takového tlaku nemá žádný důvod. Proč by se úředníci a politici stresovali? Jestli to bude zítra nebo za rok je přeci jedno... No a v neposlední řadě je zakázka nekvalitní, protože opět není tlak ze strany zadavatele vytvořit projekt kvalitně.
Konkureční prostředí a volný trh je tedy naprosto ideální stav v každém oboru. Dává možnost aktivním lidem si vydělat a podnikat a spotřebitelům získat lepší a levnější produkty. I když nás média krmí nesmysly, že konkurenční prostředí může za zpožďování vlaků a chaos na železničních stanicích, není tomu tak. Na první pohled vidíme, co konkurenční prostředí udělalo s kvalitou železničního spoje na trase Praha – Ostrava. Fandím soukromým dopravcům, kteří se rozhodli, že začnou konkurovat subjektu s de facto neomezeným rozpočtem (což státní ČD bezpochyby jsou).
Řešením tedy je to, aby stát přestal podnikat (ČD, Česká pošta atd.), neboť rizika z jeho podnikatelské aktivity nesou občané. Je nutné, aby se rušily různé regulace komplikující novým subjektům vstupovat na trh a především umožnit konkurenci v oborech, kde je to dnes vyloučené – železnice, poštovní služby, distribuce elektrické energie a mnoho dalších oborů. Stát rovněž nemá dotovat žádné podnikatele, protože tím automaticky znevýhodňuje jejich konkurenci. Dokonce i kdyby stát dotovatel všechny firmy v jednom oboru (například automobilky) a cena auta by tak stála přímo jen jednu polovinu současné ceny (tu druhou by zaplatili všichni občané, vč. těch, kteří si auto nekoupili, na daních), pocítili by to podnikatelé v jiném oboru (například cestovní kanceláře), protože občané půjdou utratit peníze tam, kde je to aktuálně výhodné a tak si místo dovolené půjdou koupit třeba právě dotované auto. Státní aparát je nyní natolik rozsáhlý, zaměstnává statisíce úředníků, stojí zaměstnance skoro půlku z jejich reálně vydělané mzdy (tzv. superhrubé mzdy), že nejlepší činnost, na kterou by se teď stát měl zaměřit, je začít omezovat sám sebe. Vyřeší se tím postupně problém s korupcí a pochybnými zakázkami, obrovskou státní správou, která komplikuje život všem občanům, vysokými daněmi i zadlužováním státu.
Vím, že jsem se tímto článkem určitě opakoval, ale je potřeba tato fakta neustále opakovat. V tomto článku není nic, co by lidé nevěděli, jen mám stále pocit, že je to příliš mnoha lidem bohužel jedno.
Petr Dvořák
Co bych prosazoval, pokud bych se stal pražským zastupitelem (1)
Co bych prosazoval, pokud bych se po komunálních volbách na podzim stal pražským zastupitelem?
Petr Dvořák
Největší omezení individuální dopravy v Praze za posledních 10 let
Magistrát hl. města Prahy uvažuje, že spolu s otevřením Blanky zavede velké množství nových regulačních opatření v individuální automobilové dopravě v Praze. Řidiči, mějte se na pozoru a pamatujte, že komunální volby na magistrát jsou již na podzim 2014.
Petr Dvořák
Přestupková věda v dopravě
Je až k nevíře, co všechno je považováno za dopravní přestupek. Nechali jsme naše nákonodárce, aby si z nás udělali dojné krávy na pokuty za věci, které by nemusely být za přestupek považovány. Proč by nemusely být považovány za přestupek? Protože nikomu neubližují, nikoho neomezují a nikomu vlastně nevadí. Pokud to tak bude půjde dál, začnou po nás úřady vymáhat zálohu na pokutu v okamžiku, kdy si sedneme do auta podobně jako v případě kauce pro distributory pohonných hmot, která platí od 1.10.
Petr Dvořák
Uprchlý český podnikatel
„V JAR zadrželi uprchlého českého podnikatele Krejčíře“ a další podobné titulky lze najít českých v novinách. Proč se píše, že je to podnikatel? Slovo podnikatel je mezi mnoha lidmi vnímáno pejorativně. Je snad každý podnikatel gauner, zloděj či vekslák?
Petr Dvořák
Veřejnoprávní média jsou přežitek
Díky desítkám let míru, relativně stabilní politické situaci a především přítomnosti mnoha komerčních médií by měla Česká republika přehodnotit nutnost provozovat veřejnoprávní média. Osobně zastávám názor, že by se veřejnoprávní média měla privatizovat.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps
Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...
Soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, na které uhořelo 34 lidí
Americký soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, při jejímž požáru zahynulo v roce 2019...
iDNES Premium jen za 49 Kč na 3 měsíce. Získejte i vstupenky na MS v hokeji
Před blížícím se mistrovstvím světa v hokeji přichází iDNES Premium s mimořádnou akční nabídkou....
Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě
Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...
Prodej objektu k bydlení předělaný na DISCO Klub se zahradou 178 m2
Benešov nad Černou, okres Český Krumlov
3 600 000 Kč
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2939x