- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kdybyste to náhodu nevěděli, toto je princip tak zvaného multi-level marketingu (MLM). Jednoho z typických obchodních nástrojů na prodej čehokoliv. Předpokládám, že většina našinců se tak či onak s tímto charakteristickým symbolem kapitalismu v posledních dvaceti letech setkala.
A teď si představte, kdyby si praktičtí lékaři začali své příjmy z velké části tvořit právě formou MLM. Tušíte asi, co by se stalo. Tuhle profesi by začal dělat čím dál tím větší počet amatérů a dobrodruhů. Ruku v ruce s narůstajícím počtem umírajících pacientů by šla pověst lékařské profese rapidně dolů.
Multi-level marketing je hlavní důvod toho, proč si finanční poradci vybudovali takovou pověst, jakou dnes mají. Místo aby se soustředili na poskytování finančních služeb, snažili se vydělávat na lovení dalších a dalších duší do systému.
Nováčci se rekrutují ze dvou základních skupin. Tu početnější tvoří nezaměstnaní nešťastníci, pro které jsou rozhodující vágní kritéria pro přijetí. Řečeno s velmi mírnou nadsázkou: bereme všechny. Tihle lidé v systému vydrží většinou pár týdnů, možná měsíců. Ti houževnatější obejdou s nabídkou produktů rodinné příslušníky a známé a v tom lepším případě nenaruší dosud uspokojivé vzájemné mezilidské vazby. Bez jediné vydělané koruny pak znechuceni odcházejí.
Horší variantou jsou predátoři. Lidé obchodně (všeho)schopní, kteří jsou připraveni bez mrknutí oka pojistit proti povodním beduína v Arabské poušti. Až se jméno takového obchodníka v oboru proflákne, kráčí hrdě dál, třeba prodávat levnější elektřinu. Svému „řídícímu orgánu“ sice vydělá na meziprovizích, škoda na dobrém jménu profese však bývá neskonale větší.
Problém je, že s tak nevalnou pověstí se svezou i poradci, kteří se skutečně poctivě snaží léčit finanční zdraví svých klientů. Ale neklesejte na mysli, jsou mezi nimi. Díky svým zkušenostem a odborným znalostem dokážou svým klientům měsíčně uspořit tisíce korun. A víte, jak je poznáte? Svou práci dělají většinou dlouhá léta. Jsou to lidé, kteří neradí pouze jednotlivcům, ale celým rodinám. A dnes už i dalším generacím těchto rodin. Za své jméno se nestydí. Mají kancelář i webové stránky, na kterých si kromě jiného přečtete hodnocení od konkrétních, nikoliv pouze virtuálních zákazníků.
A víte v čem je zásadní rozdíl mezi prodejcem půjček či pojistek a skutečným finančním poradcem? Skutečný profesionál ví, že doporučením finančního řešení svému klientovi práce finančního poradce nekončí, ale naopak teprve začíná.
František Sovadina
Další články autora |
Olomoucká, Držovice, okres Prostějov
2 500 000 Kč