Proč mají finanční poradci tak špatnou pověst

Už delší dobu běží v oboru finančního poradenství diskuze na téma  kdo a jak poškozuje dobré jméno této profese. Co by za to mnozí finanční poradci dali, kdyby jejich řemeslo dosáhlo alespoň zčásti takové prestiže, jakou například disponují praktičtí lékaři. Jenže!!!!!!!!!!!! Představte si praktického lékaře, který svému pacientovi po vyšetření navrhne, aby pro něj po zaškolení vyšetřoval další pacienty. Nepotřebuje školu, ani konkrétní dovednosti. Všechno prý se naučí na několika odborných a hlavně motivačních kurzech.  A kdyby náhodou začal takový lékařský amatér skutečně vyšetřovat své vlastní pacienty, část zisku pochopitelně přenechá lékaři, který se díky náboru mezi tím stal oblastním, regionálním či jiným ředitelem. 

Kdybyste to náhodu nevěděli, toto je princip tak zvaného multi-level marketingu (MLM).  Jednoho z typických obchodních nástrojů na prodej čehokoliv.  Předpokládám, že většina našinců se tak či onak s tímto charakteristickým symbolem kapitalismu v posledních dvaceti letech setkala.

A teď si představte, kdyby si praktičtí lékaři začali své příjmy z velké části tvořit právě formou MLM. Tušíte asi, co by se stalo. Tuhle profesi by začal dělat čím dál tím větší počet amatérů a dobrodruhů.  Ruku v ruce s narůstajícím počtem umírajících pacientů by šla pověst lékařské profese rapidně dolů.

Multi-level marketing je hlavní důvod toho, proč si finanční poradci vybudovali takovou pověst, jakou dnes mají.  Místo aby se soustředili na poskytování finančních služeb, snažili se vydělávat na lovení dalších a dalších duší do systému.  

Nováčci se rekrutují ze dvou základních skupin.  Tu početnější tvoří nezaměstnaní nešťastníci, pro které jsou rozhodující vágní kritéria pro přijetí.  Řečeno s velmi mírnou nadsázkou: bereme všechny.  Tihle lidé v systému vydrží většinou pár týdnů, možná měsíců. Ti houževnatější obejdou s nabídkou produktů rodinné příslušníky a známé a v tom lepším případě nenaruší dosud uspokojivé vzájemné mezilidské vazby. Bez jediné vydělané koruny pak znechuceni odcházejí.

Horší variantou jsou predátoři. Lidé obchodně (všeho)schopní, kteří jsou připraveni bez mrknutí oka pojistit proti povodním beduína v Arabské poušti. Až se jméno takového obchodníka v oboru proflákne, kráčí hrdě dál, třeba prodávat levnější elektřinu. Svému „řídícímu orgánu“ sice vydělá na meziprovizích, škoda na dobrém jménu profese však bývá neskonale větší.

Problém je, že s tak nevalnou pověstí se svezou i poradci, kteří se skutečně poctivě snaží léčit finanční zdraví svých klientů.  Ale neklesejte na mysli, jsou mezi nimi. Díky svým zkušenostem a odborným znalostem dokážou svým klientům měsíčně uspořit tisíce korun. A víte, jak je poznáte?  Svou práci dělají většinou dlouhá léta.  Jsou to lidé, kteří neradí pouze jednotlivcům, ale celým rodinám.  A dnes už i dalším generacím těchto rodin.  Za své jméno se nestydí.  Mají kancelář i webové stránky, na kterých si kromě jiného přečtete hodnocení od konkrétních, nikoliv pouze virtuálních zákazníků. 

A víte v čem je zásadní rozdíl mezi prodejcem půjček či pojistek a skutečným finančním poradcem? Skutečný profesionál ví, že doporučením finančního řešení svému klientovi práce finančního poradce nekončí, ale naopak teprve začíná.

František Sovadina

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: František Sovadina | neděle 18.5.2014 15:37 | karma článku: 11,69 | přečteno: 915x