Naivní program aneb Kdyby to náhodou někdo myslel upřímně

Myslíte si, že komunální politici pracují nezištně pro své voliče? Pak si v té naivní představě žijte dál. Všem komunálním politikům, kteří zcela náhodou myslí svá slova o službě voličům upřímně, předkládám naivní volební program, který by mohl výrazně zabránit korupci a klientelismu a v konečném důsledku výrazně ušetřit peníze daňových poplatníků. Inspirací mi bylo moje šestileté angažmá na Městském úřadu v Holešově.  

Že by ANO mohlo přinést tuto změnu? Bohužel se obávám, že pod touto veleúspěšnou marketingovou značkou by v letošních komunálních volbách dokázala uspět i skupina primátů.

Střet zájmů

Zastupitelé a radní nemohou dostávat od města ani městských firem zakázky. Kandidáti do voleb by si měli předem rozmyslet, jestli chtějí pracovat pro sebe nebo pro město. Jak nezávislé je asi rozhodování ředitele příspěvkové organizace, který stojí před dilematem, jestli má dát zakázku firmě člena rady? Tedy jednomu ze sedmi lidí, kteří mohou dotyčného pana ředitele odvolat.

Město by mělo zveřejnit jména radních či zastupitelů a konkrétní finanční částky, které byly proplaceny jejich firmám (případně firmám jejich rodinných příslušníků) za služby a práci pro města. To by se možná volič divil, jak výnosné je propojení práce pro město a vlastní kapsu.

Zastupitelstvo by mělo najít mechanismus, pomocí něhož bude bedlivě sledovat, jaké vazby mají dodavatelé města a městských firem na politické strany, jednotlivé radní a úředníky. Tyto vazby by byly zveřejňovány dříve, než bude o přidělení zakázky rozhodnuto.  

Informace o menších zakázkách bez výběrového řízení budou zveřejňovány automaticky. Zveřejněno bude jméno firmy, kolik zakázek a v jaké hodnotě firma dostala od města v minulosti. Součástí prezentace budou i další dostupné informace. Např. jestli byl majitel firmy nebo jeho rodinný příslušník na kandidátce některé strany, jestli je členem politické strany, případně další vazby na vedení města, úředníky atd.

Zastupitelé nemohou být zároveň řediteli městských organizací. Rozhodovat by měla odbornost a ne stranická příslušnost. Dovedete si snad představit, že by člen dozorčí rady ČEZ byl zároveň jejím generálním ředitelem?  Jenže ryba smrdí od hlavy. Stal by se současný tajemník Holešova tajemníkem a před tím ředitelem nemocnice, kdyby nebyl členem ODS?

Jednání zastupitelstva budou v přímém přenosu na internetu. Jednání rady budou v přímém přenosu na internetu, s výjimkou skutečností, jejichž zveřejnění by odporovalo zákonu. To zas bude keců o tom, jak to zákony neumožňují a jak je to všechno stráááášně složité a jak jen mi hloupí občané si to představujeme jako Hurvínek válku.

Výběrová řízení

Všechny smlouvy s externími firmami budou platit až ve chvíli, kdy budou kompletně zveřejněny na internetu.  Jestliže se to nějakému uchazeči o městskou zakázku nelíbí (třeba kvůli konkurenci), nikdo jej nenutí, aby s městem spolupracoval.  Součástí zveřejněných smluv budou i názvy subdodavatelů a podmínky, za kterých tyto subdodávky mají dělat.  (Rozsah dodávky, cena atd.)

O všech výběrových řízení bude veden záznam a následně zveřejněn na internetu. V záznamu bude uvedeno pořadí firem a důvod, proč bylo pořadí právě takové.  Součástí záznamu bude také krátké stanovisko firem, které ve výběrovém řízení neuspěly. Jestliže je majitel firmy nebo jeho rodinný příslušník na kandidátce politické strany (nemusí být nutně v zastupitelstvu), která je zastoupena v zastupitelstvu, je to pro posouzení kvality uchazeče o zakázku velké mínus.

Ve výběrových komisích nemohou být zároveň lidé, kteří jsou ve vzájemném vztahu nadřízený podřízený. Jak nezávisle asi rozhoduje obyčejný úředník, jehož nadřízený – vedoucí odboru, tajemník nebo (místo)starosta mají zájem na protlačení konkrétní firmy.

Ve výběrových komisích nebudou sedět úředníci ani volení zástupci, kteří podnikají v oblasti, která je předmětem soutěže.  To souvisí s tím, že úředníci by neměli podnikat vůbec, rozhodně ne v oboru, ve kterém na radnici rozhodují.

Úředníci

Starosta má právo vybrat si asistenta(ku) a možná tiskového mluvčí, když neumí mluvit. Na všechna ostatní místa budou vždy uspořádána výběrová řízení, budou transparentní a budou o nich vedeny řádné záznamy. Z nich bude jednoznačně zřejmé, jak výběrové řízení probíhalo a proč byl vybrán právě dotyčný uchazeč. Tyto záznamy budou na vyžádání přístupné ostatním uchazečům o konkrétní místo s tím, že jméno a adresa uchazečů budou začerněny.  Jestliže bude například přijat spoluhráč starosty z fotbalového oddílu na místo projektového manažera, pak musí vedení radnice jednoznačně doložit, že dalších třicet uchazečů o toto místo mu nesahalo ani po konec štulpen.

Zastupitelstvo přijme jasná a skutečně realizovatelná pravidla, podle kterých bude personální politiku činit výhradně tajemník (odborník bez politické příslušnosti) a vedoucí odborů, nikoliv členové rady a zastupitelstva. Dále se zastupitelstvo zaváže, že vedení města nebude zasahovat do personálních kompetencí ředitelů městských organizací.

Na městském úřadu nemohou pracovat rodinní příslušníci vedoucích představitelů města. To samé platí i o organizacích města.

Tajemník města nemůže být členem žádné politické strany.

Přísný zákaz podnikání úředníků města (včetně tajemníka), zejména pak v oblastech, ve kterých tito úředníci konají rozhodnutí. 

Tož tak nějak by to mělo být. Ale nebude. V Holešově jistě ne, zůstanou-li u moci současné strany vládnoucí koalice. Na základě otevřených i zákulisních informací mám velké pochyby o tom, že by tuto realitu mohla zásadním způsobem změnit skupina lidí, která v Holešově kandiduje pod hlavičkou ANO.  Bohužel se však obávám, že tato aktuálně veleúspěšná marketingová značka by dokázala letos na podzim vytáhnout k moci a penězům klidně i skupinu primátů.

František Sovadina

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: František Sovadina | neděle 14.9.2014 14:48 | karma článku: 11,43 | přečteno: 1059x