Zaplať Pámbu za Českou Poštu

Expresní kurýrní služby jsou hodně vybíravé a hodně nevstřícné. Alespoň vůči svým možným mimopražským klientům. Díky, že existuje Česká Pošta a její víceméně stabilní služby, i když s těmi všemi notoricky známými neduhy. Představa, že by s tímto přístupem novodobí kurýři měli Českou Poštu nahradit, je z pohledu praktických zkušeností dost děsivá.

Bydlel jsem v Praze, pracoval jsem v Praze. Něco někam doručit rychle po Praze nebyl zas tak velký problém. Česká Pošta na to byla velice nepružná, nejistá, doručovací doby nezaručené a vlastně ani u nich nešlo něco podat, aby to ve stejný den doručili. Velice dobře se zaběhly některé kurýrní služby soukromých firem. Dovézt dopis nebo balíček z jednoho konce Prahy na druhý konec byla otázka několika hodin. I když z jednoho konce.... ono to také není tak docela pravda. Rychlé je to spíše pro firmy, které sídlí v centru Prahy. Vyzvednutí zásilky na okraji Prahy, i když tato směřuje zase do Prahy, už trochu problém bývá. Počítám, že podobně to funguje i v dalších velkých městech. Pokud kurýrní služby mají fungovat meziměstsky, rozuměj z velkého města někam jinam, tady už jsou služby soukromých kurýrních služeb a expresní přepravy na stejno s Českou Poštou. Snad jen s tím rozdílem, že soukromé kurýrní služby jsou poněkud, v případě některých firem až drasticky, dražší. V případě menších měst fungují jacísi lokální expresní kurýři, jejichž ceny jsou však obvykle astronomické, Ty si účtují za doručení balíčku z jejich města do jakéhokoliv jiného města paušální poplatek, například 400 Kč. Jenže, když si to člověk jde objednat přes objednávkový formulář, najednou Vám tam vypadne cena třeba 5.600 Kč. Celkem šok. Čím to? Jednoduché. Vedle toho paušálu 400 Kč si účtují navíc za každý kilometr z jejich sídla a zpět třeba 7,90 Kč. Takže když jde o zásilku z tohoto města třeba do 250 km vzdáleného jiného města, zaplatíte kromě paušálu 400 Kč ještě 250+250 km krát 7,90 Kč. Oni prostě přijedou pro tuto jednu zásilku autem, odvezou ji, doručí, naúčtují si všechny kilometry, co ujedou, navíc paušál jako příjem firmy a vymalováno. Jen se o tom nějak zapomínají zmínit ve svých základních cenících. Tam jsou ty 4 stovky.

Pokud však bydlíte v malém městě nebo dokonce na vesnici, s klidem na expresní kurýrní služby zapomeňte, pokud s nimi nemáte uzavřenou jakousi smlouvu, že budete měsíčně odesílat jejich prostřednictvím nejméně třeba 50 zásilek měsíčně. Pošlete-li jen třeba jednu, stejně zaplatíte paušál jako za těch 50. Pokud takovou smlouvu jako firma nemáte anebo jste soukromá fyzická osoba, je s expresními přepravními službami kříž. Já jsem potřeboval poslat celkem malý obyčejný balíček z vesnice ležící těsně u Prahy do města na Moravě. Podívejme se na ty trochu větší expresáky, které jsem postupně obvolával: Fedex se vůbec neobtěžuje učinit jakoukoliv nabídku. Prostě fungují jen pro velké firmy s dlouhodobými smlouvami a zásilky přebírají jen v pár největších městech. DHL - teoreticky by si pro zásilku na venkov přijeli, ale nedokáží zaručit kdy. Prý až někdo od nich pojede kolem, tak by se pro zásilku zastavil. Skutečně solidní expresní služba. Bylo by tedy jedině možné se vypravit do jejich podatelny do nejbližšího velkého města, kde mají své kanceláře. Totéž TNTUPS - zásilky vyzvedávají jen ve velkých městech, pokud by měli jet pro zásilku jinam, zřejmě by se muselo individuálně doplácet. Operátorka nevysvětlila, co je to individuální doplacení. Komu? Kolik? Jaké jsou záruky, že přijedou? PPL - pracují zásadně jen pro firmy s dlouhodobými smlouvami. Jednotlivými zakázkami se vůbec nezabývají. Jen škoda, že tyto informace sděluje operátorka, ale na internetových stránkách nic podobného nemají. GO kurýr - zajímavá expresní služba. Nemají ceník, když někdo chce něco poslat, dá mu operátorka emailovou adresu, na kterou zájemce musí napsat co chce a čekat, až mu přijde odpověď. Kdy přijde, nikdo nezaručuje. Ani jestli vůbec přijde. Údajně by v tom odpovědním emailu měla být cena i konkrétní termín odvozu a doručení. Takže ty časy podání i doručení určují oni sami, jak potřebují oni, ne zákazník. Nemám čas čekat, až přijde, jestli vůbec, nějaký email. Měl jsem nakonec stejně pravdu, nepřišlo totiž vůbec nic ani do druhého dne. Asi usoudili, že se se mnou nebudou obtěžovat. Direct Courier - asi by i přijeli, jen cena by byla něco lehce přes 6.000 Kč. Hmmm. To bude jednodušší a levnější sednout do auta nebo někoho do něj posadit a ten balíček příjemci na Moravu prostě dovézt. EPS kurýr - to vypadá dobře, jezdí prý podle internetových stránek kamkoliv, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Volám, operátorka vyslechne jen ODKUD a končí hovor slovy TAK TO NEJDE. Pink, obsazovací tón. A co pražský Messenger? Sice působí hlavně v Praze, ale nabízejí i jakákoliv tuzemská expresní doručování odkukoliv kamkoliv. Nuže, zkusme to. Operátorka vstřícná, bere údaje o odesílateli, příjemci, o zásilce. Přijedou si pro ni zítra, dohodneme si dokonce i časové rozmezí 3 hodin. Doručení do druhého dne. No tak fajn, aspoň někdo, kdo plní to, co o sobě píše na internetu. Druhý den ke konci toho smluveného časového rozpětí začínám pojímat podezření. Messenger nikde, ani se nikdo neohlásil. Úderem zadní hodiny pro vyzvednutí volám Messengerově operátorce. Po chvilce hledání mi oznámila, že se ke mně dnes prostě nedostali, víte my toho máme hodně. Na otázku, proč tedy moji zakázku přijímali nedokáže operátorka odpovědět. Že tím mohou vzniknout určité škody je jí šuma fuk. A proč mi včas nezavolali, že vůbec nepřijedou, i když zakázku běžně přijali? Prý tohle nedělají... Ptám se, zda jsou na 100% schopni zaručit, že přijedou další den dopoledne a zásilku do dalšího dne doručit mě operátorka celkem šokuje - bohužel nic takového Vám zaručit nemohu. Objednejte si přepravu a čekejte, jestli někdo pro ni přijede. Kdyby nepřijel, tak to nevyšlo... Velice zajímavý přístup. Messenger mi tak sebral nějakých 12 hodin času, zásilka už měla pomalu být u příjemce. No a tak došlo na Českou Poštu, o které jsem, upřímně řečeno, uvažoval hned na začátku, ale nějak jsem usoudil, že bude rychlejší a pro mne pohodlnější, když si expresní kurýr přijede, odveze a příjemci brzy osobně doručí. Takže Česká Pošta. Strkám balíček za přepážku na nejbližší poště. Vyplňuji formulář. Nastává úleva. Velice přijatelná cena, termín doručení do druhého dne. Pojištění, veškeré záruky. Velká úleva, až spokojenost. Asi pod vlivem těch soukromých expresních služeb. Šmitec, basta fidli. Vracím se a co nevidím, potkávám bílou dodávku PPL a po chvilce černožluté auto Messenger Praha. S úžasem se na to dívám. Víte co, milí drazí expresní kurýři, strčte si své služby do kapsy a spravte si trochu logistiku, ale i jednání a informovanost svých operátorek. Český venkov nedá na Českou Poštu dopustit. Tohle mi blesklo hlavou.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Milan Soušek | čtvrtek 18.12.2008 12:10 | karma článku: 17,65 | přečteno: 2312x