Služební zákon chceme nebo ne?

Opozice se brání vytvoření úřadu takzvaného „superúředníka“ úspěšně již od schválení zákona o státní službě č. 218/2002 Sb v roce 2002. Pokud by vláda nic nedělala, tak by od ledna 2015 konečně tento zákon vstoupil v platnost. Samozřejmě by to omezilo zasahování politických stran do složení státních úřadů na všech úrovních. To se však nehodí ani vládní koalici. Speciálně lidovcům by to vadilo extrémně silně. 

Ti své politické úředníky bez praxe ve státní správě potřebují úplně všude.

Tak se nyní na poslední chvíli dohodla vláda s opozičními stranami, že zákon změní natolik, že vše zůstane při starém. Při střídání stráží ve vládě, když zvítězí ve volbách opozice, tak bude vyměněna za politicky pevné spolubojovníky prakticky drtivá většina stávajících úředníků na ministerstvech a také pravděpodobně na krajských úřadech.

Změněný zákon zajistí podřízenost státní správy ministerstvu vnitra. „A tak to má být! „ Odbornost je sice důležitá, ale musíme uplatňovat správnou kádrovou politiku. K tomu si přece téměř všechny politické strany vytvářejí takzvané kádrové rezervy. Nic se od doby Husáka nezměnilo. Jen názvy těch správných politických stran se upravily, aby lidé nepostřehli, že je vede zase pod pláštíkem demokracie ta správná mafiánská klika.

 Co na tom, že §236 toho kritizovaného zákona zajišťuje jistou míru nezávislosti, protože o řediteli rozhoduje ve spolupráci prezident s vládou a do výběrového řízení se může přihlásit státní zaměstnanec s nejméně šestiletou praxí ve státní správě za podmínek v něm uvedených.

A pro ty, kterým činí problém vyhledat si současný dosud platný zákon o státní službě uvádím z něj výňatek :

Díl 2 – Jmenování generálního ředitele, zástupce generálního ředitele a další služební orgány

 

§ 236

(1) Prezident republiky písemně jmenuje na návrh vlády z dosavadních zaměstnanců ve správních úřadech, kteří jsou v pracovním poměru ve správním úřadu, splňují předpoklady podle § 17 odst. 1 a § 42 odst. 1, je u nich dán předpoklad jmenování do služby, protože vykonávají činnosti podle § 6 odst. 2 a pracují ve státní správě alespoň po dobu 6 let, generálního ředitele a zástupce generálního ředitele. Generální ředitel a zástupce generálního ředitele je jmenován do služby na dobu neurčitou; službu na služebním místě generálního ředitele nebo zástupce generálního ředitele vykonávají po dobu 3 let ode dne jmenování. Generální ředitel a zástupce generálního ředitele podle věty první jsou služebními orgány podle tohoto zákona.

(2) Generální ředitel a zástupce generálního ředitele složí služební slib před prezidentem republiky; jinak platí § 33 a 34.

(3) Generální ředitel vyhlásí nejpozději do doby 2 let ode dne účinnosti tohoto zákona výběrová řízení na služební místo generálního ředitele a na služební místo zástupce generálního ředitele. Na výběrová řízení se přiměřeně použije § 18 odst. 2 a § 19. K výběrovému řízení se mohou přihlásit státní zaměstnanci, kteří mají ve státní správě praxi alespoň po dobu 6 let. Na jmenování generálního ředitele a zástupce generálního ředitele z výběrového řízení se použije § 42 odst. 1 a § 53 odst. 2 s tím, že jde o jmenování do služby na dobu neurčitou. Na jmenování generálním ředitelem a zástupcem generálního ředitele není nárok.

(4) Generální ředitel a zástupce generálního ředitele podle odstavce 3 se ujímají služebních míst po uplynutí doby jmenování generálního ředitele a zástupce generálního ředitele podle odstavce 1.

 

http://zakony.centrum.cz/sluzebni-zakon?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=zakony-od-centrum_cz&gclid=CKCIuJGVmMACFSLnwgodtA4A4w

 

Autor: Jiří Soudek | sobota 16.8.2014 19:03 | karma článku: 5,62 | přečteno: 275x