- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Já jsem přesvědčen, že hlavní, rozhodujícím úkolem školy je naučit díte pracovat, plnit povinnosti, být zodpovědné, psát domácí ú)koly .... a až v druhé řadě je vyučovat. Vím to z vlastní zkušenosti, až teprve na vysoké, po své 20. jsem pochopil skoro všechno, co do nás v základní a střední hustili. Tedy měl jsem o tom povědomí, ale nechápal jsem to.
Když už na toto téma píšu, rád bych sdělil jednu speciální zkušenost. Jsem ročník 46. Na střední škole v rámci biologie jsme probírali oficiální biologii, t.j. sovětskou biologii a Lysenka. Jednoho dne kantor se ujistil, že všechna okna a dveře jsou pevně zavřená a začal nás seznamovat s genetikou. Nakonec tomu ale nasadil korunu - asi proto, že se bál - když nám řekl:" Já si myslím, že ta pravda bude asi někde uprostřed". To mě maximálně zmátlo, a od té doby jsem učitelům nevěřil.
...konzervativní učitel je ten, kdo chce žáky ještě něco naučit...
Náhodou i takový konzervativní, případně dokonce špatný učitel může žáka docela dobře naučit, jak to nedělat. Moje maminka mi často opakovala, že mi umožňuje ráda číst, protože její tetička na prázdninách jí to nedovolovala, neboť to považovala v době žní za plýtvání časem. A podívejte, jak dobře jsem se vyvedl.
Člověka potěší, když si myslí, že je konzerva, a někdo ho nazve extremistou. Mám dnes špatný den. A já mám přitom Vaše blogy docela ráda.
Ano, odmítám funkční stylistiku v cermatím pojetí. Uznávám, že může být pomocníkem při třídění textů, byť se nesmí brát jako dogma, ale postavit na funkční stylistice celou maturitu je na hlavu. V testu studenti rozpoznávají funkční styly. U ústního rozpoznávají funkční styly. A ve slohové práci píšou krátké rychlokvašné textíky, které si podle funkčních stylů nacvičují. Číst se to nedá, témata jsou hrozná a kritéria gumová.
Karmu dnes, za tu extremistku, nedám.
Nevím jak konkrétně bylo myšleno to "vystřídat 2-4 metody", ale jako obecný princip to zní rozumně. Jedním z problémů mnoha dosavadních reforem bylo to, že se soustředily na jeden vybraný princip a snažily se ho aplikovat na všechno, jako když se dryáčník snaží prodat univerzální lék na všechny choroby.