Děkujeme za pochopení.
J14a35r62o73s18l49a10v 49L40i58m42a
Odpoved na vasi prvni vetu, pane Sosko, je NIKDY. I pres dlouhe vysvetlovani pana Paulicka.
Ekonomicni idioti v EU (a take v CR) vam predlozi vse mozne, co nam statni vlastnictvi podniku prinasi. Vse v ruzovych barvach. Tricet let naseho trzniho hospodarstvi nam ukazuje presne vysledky. Hovorim o politickych a hospodarskych rozhodnuti, ktere brzdi ten dravy trh. Dnesni neznalost manazeru v takovem prumyslu a take brzdy politiku v pripadech manazeru chtejici vzit vetsi risk, nas oslabuji v moznostech byt uspesnejsi a hlavne bohatsi.
Stat se ma zajimat a diktovat jen zakladni podminky trzniho hospodarstvi. Mit prostredky ke kontrole techto narizeni. Pri zadrhelu v zakone, reagovat okamzite.
Zde pripominam vsem ctenaru a diskutujici. Nechci, aby MOJE penize stat pouzival pro rizeni a spravovani jakehokoliv podniku. V trznim hospodarstvi to neni ukol statu.
M12i35c46h67a10l 62P29a27u27l34í84č11e66k
Jako ekonom nebudu úplně souhlasit. Ano, i nám vtloukali na škole do hlavy, že stát je špatný a neefektivní hospodář, a že mnohem efektivněji podniky fungují v soukromých rukách. Teoreticky to tak je. Ale když pak člověk vidí realitu, tak zjistí, v řadě případů to tak být nemusí. Často totiž soukromý vlastník nemusí sledovat dlouhodobou prosperitu firmy. Může ji např. tunelovat a vysávat z ní prostředky, může ji ořezávat a částečně likvidovat, s tím, že zdravou část prodá a zbytek zavře, včetně propuštěných lidí, a tito lidé následně končí na úřadu práce a platí je stát. Dále tu máme efekt privátních zisků, ale socializace ztrát - majitel si vesele vybírá zisky, ale jakmile přijde krize, tak chce po státu (a daňových poplatnících) podporu, a pokud se jedná o velkou firmu, často ji dostane. Stát totiž sleduje i jiné cíle, např. zaměstnanost, sociální klid ve společnosti apod., a pokud je firma dost velká, tento efekt převáží. Soukromé firmy si tak lze představit jako někoho, kdo kolem sebe trousí neustále drobné odpadky, které po nich stát musí neustále sbírat (nezaměstnaní, různé externality, ekologická zátěž, stav dopravy, sociální problémy, kriminální činnost), a pokud někdo těch odpadků začne trousit už nepřiměřené množství, tak je na místě zvážit státní kontrolu nad takovýmto subjektem. Dalším měřítkem je bezpečnost a riziko nesoběstačnosti. Soukromá firma v rámci efektivity např. přesune výrobu jinam, kde je to levnější, třeba do Číny. Potom přijde epidemie, zavřou se hranice a my najednou neumíme vyrobit sami pro sebe základní věci. A příště to mohou být třeba základní potraviny. Stát to nikam převádět nebude.
L41e35o39n19t80ý90n25a 64C22h90v72á56t36a13l89o91v22á
Ale to všechno jsou problémy, které vznikají v důsledku státních opatření. Kdyby stát méně zasahoval do soukromých vztahů, takových problémů by bylo výrazně méně.
J15i83ř74í 67Ř55e47z13n72í42k
No nevím nic o tom, že by stát neuměl podnikat, Renault a Budvar se drží už pěkně dlouho.
A navíc jak říká klasická hláška, vzduch je naše moře.
J90i24ř24í 47Č72u67m10p59e34l85í75k
Renault? To je ten podnik, o kterém se teď píše, že bez pomoci státu zkrachuje?
M74i47r23o55s94l52a35v 26M37a35c22e12k
V tržním prostředí si subjekty konkurují. Jestliže je stát opravdu tak špatným podnikatelem jak se snažíte čtenářům vsugerovat, pak zde není žádný problém - ostatní jeho soukromí konkurenti jej převálcují a stát nebude mít zákazníky. V praxi tomu ale často bývá naopak a proto se politické síly, podporující soukromý kapitál snaží státní konkurenci vyřadit ze hry.
V81í24t 73R79a91i15s17e57r
Můžete uvést příklad toho, co popisujete - že stát v konkurenci se soukromými subjekty vyhrává?
- Počet článků 10
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 665x