Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

pakoss

7. 2. 2011 13:56
Milý pane.

Jak píšete "česká katolická církev" se ničeho vzdávat nebude a ani nemůže /píšete konkrétně o dogmatech..../.

Zřejmě nevíte, že Církev římskokatolická je vedena centrálně papežem a kurií.

Anebo víte a provokujete.

Nenavážejte se prosím do katolické církve.....

A pokud chcete oslovit české biskupy, pak jim můžete napsat na ČBK :-)

0 0
možnosti
OK

iacobau

13. 1. 2011 14:32
Velmi obtížně pochopitelné

Mluvíte o novém náboženství, ale podle mne se zde vůbec nedotýkáte té nejhlubší podstaty jakéhokoli náboženství, a to víry.

Náboženství jistě může teorieticky fungovat bez víry, ale pak je to jen formální záležitost, případně zcela sekulární mocenská totalita.

Je-li víra a společneství věřících, pak je i církev. Je-li církev, musí být i dogmata (zjednodušeně řečeno jakýsi společný jmenovatel, který církev definuje). Bez dogmat tu hypoteticky máme jakousi dynamickou církev, která je dnes modrá, zítra možná zelená nebo žlutá, kdoví.

Katolictví i protestanství má mnoho společného, vazba KC a Itálie je okrajová (sídlí tam Vatikán, ale je to samostatný stát, s vládami Itálie nemá nic společného). Přijde mi ten článek hodně zmatený, ale neberte to jako urážku. Rozhodně zajímavý názor, to nepochybně.

Paradox Husa spočívá v tom, že mnohé jeho požadavky, jež si vynucoval, nakonec byly v KC splněny, Havlíčka jako rebela s utkvělou (a velmi módní) představou o čkodlivosti KC bych nepřeceňoval.

0 0
možnosti
BS

boblanek

13. 1. 2011 14:59
Re: Velmi obtížně pochopitelné

Mé námitky: Podle mne neplatí, že náboženství může existovat bez víry, spíš bych řekl, že víra může existovat bez náboženství, ale to bychom se pouštěli do rozobru obou těcho pojmů. Dále si menyslím, že "je-li víra a společenství věřících, a pak je i církev" - církev se vesměs přidával až dodatečně, skoro stejně jako komunistická strana na marxismus. Že vazba katolické církve a Itálie je okrajová, je podle mne opět. velmi diskutabliní. Konečně, mnohé Husovy požadavky byly sice KC splněny, ale pod jakým tlakem a za jakých obětí - a kolik jich dodnes splněno nebylo? 

0 0
možnosti
B

bilyhavran

13. 1. 2011 14:21
Vážený pane Slámo

chci zde uvést jen takový malý pohled na statistiky, které leccos napovídají.

Na stránkách Českého statistického úřadu jsem našel počty lidí hlásících se k tomu kterému vyznání na území dnešní České republiky. Pokud srovnáme rok 1930 s rokem 2001, pak počet římskokatolíků klesl na cca 32 %. Českobratrských evangelíků na cca 40 %. Nicméně je velmi zajímavé, že církev Československá (později přejmenovaná na Československou husitskou), která vychází z masarykovských náboženských ideálů, a byla i v době komunismu více tolerovaná než ostatní církve, vykazuje pokles na necelých 13 procent. 

Pokud srovnáme roky 1950 a 2001, je rozdíl ještě výraznější. Římskokatolíci pokles na 40 procent, Českobratrští evangelíci pokles na 29 procent a "masarykovští" Čechoslováci pokles na necelých 11 procent.

Pokles římskokatolíků za 51 let o cca 60 procent je katastrofální, ovšem chce se mi říct "Pán Bůh zaplať" za to, že to není oněch téměř 90 procent, které ztratila "masarykovská" CČSH.

0 0
možnosti
B

bilyhavran

13. 1. 2011 14:23
Re: Vážený pane Slámo

Jinak jsem zvědav na "čísla" ze sčítání roku 2011, co nám řeknou o řím-kat, o CČE a hlavně o CČSH.

0 0
možnosti
J

jendazmoravy

13. 1. 2011 14:15
Musí to být strašný pocit nepochopeného spasitele

Autore, nemáte to jednoduché. Vždyť Vy jste objevil všelék, který katolické církvi strašně chyběl! A oni ti nevděčníci místo poděkování se opovažují Vás neposlouchat! Ta opovážlivost! Co takhle kdybyste je potrestal tím, že už jim nebudete dávat žádná ze svých geniálních mouder?

0 0
možnosti
RJH

Rob J.H.

13. 1. 2011 13:43
zamyšlení...

...je to zajímavé. Možná mám pro vás odpověď, kam se ta masarykovská humanisticky orientovaná náboženskost ztratila: Byla tu a neuspěla. Jako jedna z mnoha idejí, jejichž "trh" funguje jako kterýkoli jiný, pokud v něm někdo nemá státní nebo jakýkoli jiný monopol. Teologii (protestantskou) jsem studoval, trendy byly různé až po různé typy "nenáboženské interpretace" víry. Ovšem neujaly se, ačkoli jsou někdy velmi zajímavé (zkuste "Čestně o Bohu" anglikánského biskupa Robinsona). I podoba církve a teologického myšlení bývá ovlivněna "zdola", tedy poptávkou, ač to zní cynicky. Věřícím - včetně mne, ačkoli jsem k tomu dospěl až po určitém vývoji - skutečně vyhovují stará "dogmata" (to slovo má trochu jiný význam, než jak se běžně užívá), protože v jakési zkratce vystihují jak tajemství, tak rozumové poznání (Trojice, eucharistie...). Ale to by bylo na dlouho :) Jinak protestantsví a kapitalismus jdou občas ruku v ruce, ale zase co katolické Bavorsko?

0 0
možnosti
BS

boblanek

13. 1. 2011 14:03
Re: zamyšlení...

Pod každou Vaši větu bych se podepsal; mám snad jen několik dodatků. Co se týče "trhu", není úplně všemocný - je zde i (tak mnohokrát diskutovaná) otázka dějinné úlohy  osobností. Masarykovým handicapem bylo, že byl "pouze" Čech, že s ideou  nového náboženství vystoupil předčasně a že ji nedotáhl. Nespoléhal na "sub specie aeternitatis"? Není nyní vhodnější doba? 

0 0
možnosti
D

duhacenzor

13. 1. 2011 12:35
Jako první krok,

autore bych navrhoval, aby protestantští soudruzi navrátili do své Bible ty knihy, co v 16.století svévolně vyřadili, Sírachovec, Tobiáš, Makabejští, Judith atd. atd....co vy nato, vyznavači padělané Bible:-P

0 0
možnosti
BS

boblanek

13. 1. 2011 12:50
Re: Jako první krok,

Snad tím nenarážite na soudrhy-komunisty. Jistě, v 16. a 17. století se děly věci, Luther upaloval, Kalvín byl autokrat na úrovni Stalina - viz Zweig, Svědomé proti násilí... Přesto, postaveno na evangeliích, prostestanství kladně reformovalo Evropu a udrželo se dodnes.

0 0
možnosti
F

Faustino

13. 1. 2011 12:27
Náboženství

jsou jako prdy. Ten váš je dobrý, ostatní smrdí.

(Neznámý autor).

0 0
možnosti
JC

Jarcho

13. 1. 2011 12:03
Takhle směšný pokus

převést katolíky k evangelíkům tu ještě nebyl ;-D!

0 0
možnosti
BS

boblanek

13. 1. 2011 12:21
Re: Takhle směšný pokus

Věděl jsem že nemám šanci, ale musel jsem začít od nich.

0 0
možnosti
R

Rilian

13. 1. 2011 12:01
Váš pohled je pohled zvnějšku...

... nového náboženství není vůbec potřeba. V tom se TGM mýlil (přestože si ho v mnoha ohledech nesmírně vážím). Jediné, co je potřeba, je držet se Krista. Každé náboženství je v podstatě snaha se přiblížit k Bohu (nebo stát se bohem) pomocí méně či více dokonalého systému příkazů či zákazů ev. potlačování tělesných žádostí s připěním nějakého mentálního a fyzického cvičení. To jsou všechno slepé cesty, které nevedou k cíli - skutečnému poznání Boha (svými silami se nikdo k Bohu nedostane, ani ho v sobě nenajde - jen baron Prášil se vytáhl z bažiny za vlastní cop).  Jan 3.kap: Nikdo nevystoupil do nebe, jedině ten, který sestoupil z nebe, Syn člověka... Bůh neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něj spasen. Kdo v něho věří, nebude souzen, ale kdo nevěří, je už odsouzen, protože neuvěřil ve jméno jednorozeného Božího Syna. A toto je ten soud, že světlo přišlo na svět, ale lidé si více než světlo oblíbili tmu, protože jejich skutky byly zlé.

0 0
možnosti
BS

boblanek

13. 1. 2011 12:24
Re: Váš pohled je pohled zvnějšku...

Právě Masaryk se držel Krista - čtěte například v Hovorech s TGM.

0 0
možnosti
D

dampfer

13. 1. 2011 11:50
A tak asi

ani na sobě nepozorujete příznaky celosvětové degenerace, protože pranýřujete dobrovolnost křesťanských organizací, kterým je mimo Desatera posvátná i svobodná vůle všech lidí !!!

Takže nutně potřebujete zavedení muslímského zákona šárije, abyste se vnitřně ukáznil, přestal plivat na zbytky skutečných lidských hodnot a přestal používat svou mozkovou kapacitu na popření a konečnou likvidaci náboženství.

0 0
možnosti
BS

boblanek

13. 1. 2011 11:56
Re: A tak asi

Přesně naopak: katolíci se odchýlili od nejnosnějších křesťanských tezí včetně desatera.

0 0
možnosti