Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové "náboženství" - k 160. výročí narození T. G. Masaryka

„Veliký úkol přítomné doby je právě v tom, abychom vytvořili náboženství a náboženskou organizaci společnosti, vyhovující kritickému rozumu. Abychom vytvořili: neběží o to, smířit vědu s náboženstvím, nýbrž o to, stvořit nový náboženský a duševní obsah života.“

Je prostou pravdou, že nad nejdůležitějšími věcmi je třeba se co nejhlouběji zamýšlet a že je třeba je co nejlépe řešit. Konkrétní naplňovaní této pravdy je ovšem ‚neprosté‘, obtížné.

Křesťanství se v Římské říši prosadilo proto, že přineslo nové a člověka hluboce oslovující vize. Vytvořilo ovšem i celou řadu mýtů, jak to odpovídalo tehdejší době. Mělo též své materialistické opodstatnění: chudým přinášelo útěchu, zejména v podobě víry v posmrtný život, bohatým dalo možnost chudé ovládat. (Nelze zcela vyloučit, že víra v posmrtný život, společná tolika náboženstvím, je v některých z nich záměrným, ‚ďábelsky chytrým‘ podvodem.)

    Křesťanství prošlo i vývojem typickým pro jiné přitažlivé ideologie: postupně se odpoutalo od původních ideálů a začala je znevažovat mocenská zátěž. Začalo se opírat o „věřivost“ mas a o jejich ochotu přistoupit bez přezkoumávání na tradice a již vžitá mínění. Katolická církev si (jako jediná) vybudovala světskou, hierarchizovanou, dnes téměř celosvětovou ‚imperiální‘organizaci, ovládající technologii moci a mediální propagandy.

    V atributech odporujících kritickému rozumu je křesťanství již delší dobu neudržitelné. Také křesťanská morálka podléhá zřetelné erozi. Možnou alternativou pro euroamerickou civilizaci je vedle ateismu či agnosticismu snad jedině buddhismus (mimo jiné proto, že nemá ‚pravého‘ Boha); jeho většímu rozšíření však brání jiné nepřijatelné mýty a rituály.

    Vzhledem k tomu, že na otázku, zda existuje Bůh, nelze a nikdy nebude možno pravdivě odpovědět, případně, že existuje jen nic nevypovídající agnostická odpověď ‚nevím‘, je zcela namístě, jestliže se lidé v tomto ohledu různí. Měla by zde ovšem panovat oboustranná tolerance věřících vůči nevěřícím a naopak.

    Spory mezi katolíky a evangelíky již dnes naštěstí nejsou tak vyhraněné a aktuální, jak bývaly v minulosti. I katolíci se mohou nad Masarykem, přinejmenším zamyslet. To, co je s ním pojí, jasně převažuje nad tím, co je odděluje. Také katolická církev prošla během minulého století, a prochází dodnes, pozvolnou reformací a soustřeďuje se stále víc na evangelia (dobré zvěsti).

    (Například v pastorační příručce České biskupské konference z r. 2003 je výslovně uvedeno, že nadějí pro Evropu je Kristus a že ‚církve se vracejí ke svým zdrojům‘.)

      Je ovšem možno říci, že v podstatě křesťanská euroamerická civilizace dodnes nestojí ani ne tak na víře v Boha, jako na morálce: skutečné materiální i duchovní hodnoty budovali a vždy budou budovat především jen slušní a poctiví lidé, křesťané i nekřesťané.

      Masarykovo kritickým rozumem podložené svobodné, volné, individuální, nové či budoucí ‚náboženství‘ je dle mého soudu jednou z jeho (resp. osvícenských, pozitivistických aj.) nejnosnějších tezí. Je to velká myšlenka, i když pouze v souvislosti s jeho univerzalismem, tedy jako jeho součást - byť jím byla plně vyřešena a formulována jen pro „foro interno“.

      Požadavek odbourání veškerých mýtů Masaryk vyslovil stejně jako jeho předchůdci bohužel jednak příliš brzo, jednak znamená i dnes výhled na desítky až stovky let dopředu (a to jen v případě, že homo sapiens někdy vůbec zmoudří).  Své credo nikdy neupřesnil (a když byl o to požádán, odmítl to), přesto však za 1. republiky existovaly statisíce, možná miliony lidí, kteří ‚věřili v Masaryka‘, ‚žili v Masarykovi‘ a mělo to na ně podobný účinek jako jakákoli jiná víra.

      Jeho ‚teologie‘ se uskrovnila stejně jako její „konkurenční podnik“ metafyzika: „Pravda, literárně jsem jich soustavně nezpracoval, jen příležitostně to a ono napsal.“ Přesto však de facto existuje - lze ji vyčíst, pochopit i přijmout. Co bylo Masarykovi ‚uvnitř‘ jasné, lze pochopit v celé dalekosáhlé a vnitřně konzistentní komplexnosti, přestože o tom podával, neustále zaměstnán politikou, často jen dílčí a daným kontextem poznamenané zprávy.

      Jeho ‚víru bez pověr‘ je možno modifikovat a doplnit. Dnes je již celkem snadné shromáždit z různých náboženství a ideologií nejdůležitější teze, dokonce není ani těžké je syntetizovat, protože si vzájemně neodporují a to osvědčené, nadčasové a transkulturální se v nich opakuje.

      Jeho přesvědčení, že člověk potřebuje znát smysl své existence a že potřebuje věřit v něco kladného, je nezpochybnitelné. U střízlivě či racionálně uvažujícího člověka může jít o ‚náboženství bez Boha‘ či o náboženství, v něm je Bůh jen hypotézou, u religiózně založených jedinců k tomu mohou být připojeny různé stupně víry v boží existenci. Masarykova ostatní (‚podteologická‘) ideologie je ovšem důležitější - je třeba diskutovat věci řešitelné - byť někdy třeba pouze potenciálně nebo jen s ohledem na ‚příliš‘ vzdálenou budoucnost.

      Svědomí a potřeba konat dobro jsou člověku vlastní a přirozené, potřebuje ‚pouze‘ adekvátní, nedeformované vidění věcí a jemu odpovídající názory a postoje.

      Lze říci, že Češi jsou jako převážně agnostický až ateistický národ v tomto ohledu avantgardou, bohužel za to ovšem dosud draze platí řadou negativních vlastností a jejich důsledky.

      Mezi vady českého charakteru patří mimo jiné neochota hlásit se ke svým největším osobnostem. Američané mají ‚svého‘ Abrahama Lincolna a George Washingtona, Angličané Winstona Churchilla, Turci Kemala-Atatürka, přičemž žádný z nich se Masarykovi kulturou, rozsahem ani hloubkou myšlení nevyrovnal. V norském Oslo je nepřehlédnutelné a turisty téměř povinně navštěvované museum Thora Heyerdahla. My bychom měli v centru Prahy nebo na Pražském hradě zřídit druhou ‚národní kapličku‘ - muzeum Tomáše Garrigua Masaryka, z něhož by si každý návštěvník odnesl alespoň něco z jeho idejí.

      To, že Masarykovy myšlenky dnes v očích naší společnosti skomírají, je dalším, neposledním symptomem její nemocnosti.

      Nedá se s tím (vším) nic dělat? Hodiny již delší dobu bijí dvanáct. Nelze ‚tatíčka‘ požádat, zda by ještě jednou nepomohl?

       

      (z připravované knihy Ideje a vize T. G. Masaryka)

       

      Autor: Bohumil Sláma | čtvrtek 4.3.2010 13:03 | karma článku: 7,17 | přečteno: 1211x
      • Další články autora

      Bohumil Sláma

      Co nikdo neřekne k přílivu emigrantů do Evropy

      Když jsem dnes v Otázkách VM poslouchal moudré pány Halíka, Švejnara a Hartla, skoro ve všem jsem s nimi souhlasil (a oni také skoro ve všem souhlasili mezi sebou), ale to nejdůležitější mi chybělo: nutnost exportu demokracie, to znamená hmotných a zejména duševních majetků do rozvojových zemí.

      14.12.2014 v 14:52 | Karma: 17,40 | Přečteno: 2112x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Spasí nás mladí?

      Slyšel jsem to v životě mnohokrát a slyším to teď zase: "snad to změníte vy, naši mladí". Nejdřív jsem to slyšíval od rodičů a učitelů, potom v několika takřka celonárodních vlnách. V roce 1968 reformní komunisté vyzývali mladé lidi, aby vstupovali do KSČ a pomohli jim přemoci konzervativní komunisty, po roce 1989 se věřilo ve "studenty" - aby skoro všichni, snad až na Šimona Pánka, nakonec zklamali.

      14.12.2014 v 10:20 | Karma: 12,69 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Kdy nás Evropa přestane přezírat?

      Úvahy o našem polistopadovém vývoji v médiích nedoznívají a je to dobře: je třeba neustále posilovat národní paměť a čistit ji od mýtů. V minulosti jsme několkrát dostali, vesměs ne vlastní vinou, téměř smrtelné rány, a vždy jsme se z nich nakonec vzpamatovali. V současné době se zdá, že opět ožíváme...

      13.12.2014 v 15:18 | Karma: 13,36 | Přečteno: 682x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Z voršilek se stává řád sudiček, napsaly včera Novinky,

      (pořád se soudí) což vyvolává otázku: a co ostatní "Kalouskovi" církevní restituenti? Už teď přece spekulují, jak zobchodovat nově nabyté majetky, aby se v budoucnu měli ještě lépe.

      13.12.2014 v 10:38 | Karma: 13,10 | Přečteno: 714x | Diskuse| Ostatní

      Bohumil Sláma

      Rozhodující je, jaké kdo má informace...

      Kdybych nebyl svému otci vděčný na nic jiného (ale bylo toho i jinak hodně), tak určitě za jeho "Měl bys číst jen to nejlepší, od pohádek až po filosofii". Když vidím dnešní mladé lidi, jak se dívají na ty (omlouvám se) sra... v televizi, kolik času tráví počítačovými hrami, planostmi a hloupostmi na Faceboocích, jak jsou přehlceni zbytečnými, zkreslenými nebo dokonce lživými informacemi a tak dál, je mi jich líto, je to skoro k pláči. Silně to zjednoduším, ale jako zvolání to snad stačí: "Co máš v hlavě, takový jsi..."

      12.12.2014 v 15:02 | Karma: 11,78 | Přečteno: 388x | Diskuse| Ostatní
      • Nejčtenější

      Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

      25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

      Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

      Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

      29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

      Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

      Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

      2. května 2024  17:21

      Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

      Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

      1. května 2024  12:58

      Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

      Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

      1. května 2024  15:38

      V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

      Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

      2. května 2024  22:11

      Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

      Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

      2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

      Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

      O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

      2. května 2024  21:41

      Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

      Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

      2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

      Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

      • Počet článků 512
      • Celková karma 0
      • Průměrná čtenost 1072x
      Psycholog, polyhistor, publicista a spisovatel; zakladatel dobročinného vydavatelství Atelier 89, autor knih Milostné koláže, Základy muškaření a Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk, editor knihy K.H.B. a T.G.M o svobodném myšlení, spoluautor knih Tomáš G. Masaryk, neomodernismus a Charta 2012 a Věrni zůstaneme. Články publikuje nejčastěji na Aktuálně.cz.

      Seznam rubrik