Carsharing - proč ještě vlastnit auto?

Auto, pro mnohé nezbytnost, pro další status symbol, naprostá svoboda. Pro některé ale zbytečnost, finanční zátěž, starosti. Alternativou může být sdílená mobilita

Města jsou zahlcena, v dopravních špičkách se protahují cesty autem o desítky minut, nejsou dostupná parkovací místa. Jedná se o druhou největší investici v životě člověka, přesto 95 % času stojí zaparkované, a i v ten moment nás každý den stojí peníze. 

Alternativou může být sdílená mobilita, konkrétně sdílená auta. Která nabízí proti soukromému vlastnictví řadu výhod, navíc při ročním nájezdu do 10 000 kilometrů může přinést finanční úsporu desítek tisíc korun.

Nefinanční výhody

  • Rozmanitý vozový park (malé auto do města, kombi/SUV na chatu, dodávka na stěhování, vyzkoušení zajímavých/elektrických aut)
  • Vždy moderní auta s nízkou spotřebou a emisemi.
  • Častokrát vyšší výbavově stupně.
  • Mytí a čištění zajišťuje provozovatel.
  • Většinou neřešíte parkovací zóny
  • Neztrácíte čas na stanicích technické kontroly, v servisech a nemusíte uskladňovat pneumatiky.

Finanční úspory

  • Nižší náklady na PHM, díky modernímu vozovému parku.
  • Nižší náklady na průběžnou údržbu a servis.
  • Odpadají náklady na parkování.
  • Nenesete riziko náhlého servisu, který může stát desítky tisíc korun.
  • Ztráta hodnoty vozu samotného, jeho prodej a posléze nákup nového.

Bylo by naivní a lživé tvrdit, že najednou neplatíte za servis, pojištění, amortizaci, parkování, mytí, dálniční známku atd. Hlavní rozdíl je v tom, že se všechny, více méně fixní náklady rozloží mezi desítky tisíc dalších uživatelů.

Velkou překážkou, před aktivnějším využíváním sdílených aut je psychologická bariéra v podobě vyšší jednorázové platby za využití auta. Potřebuji auto na 6 hodin a ujet 200 kilometrů, s vlastním autem za cestu zaplatím 400 – 900 Kč podle spotřeby PHM. Za vypůjčené auto zaplatím minimálně 1 400 Kč, jde o částku konečnou, nic dalšího za cestu nedám 

To přeci nedává smysl! Radši pojedu vlastním. 

Pojďme ale být upřímní a do nákladů s vlastním vozem započítat veškeré položky spojené s vlastnictvím vozu. Rázem budeme na stejné částce, po započítání opotřebení vozu a ztráty hodnoty, nás vyjde cesta vlastním autem častokrát dráž.

 

Od čistě osobních výhod pojďme k těm společenským. Mám-li k dispozici dostatečně vysoký počet sdílených aut, můžu jako obyvatel města reálně opustit status quo a nemít vlastní. Méně vozidel v ulicích měst, rovná se více prostoru pro lidi, méně lokálních emisí, ulevení přetížené dopravní infrastruktuře a tím pádem snazší pohyb po městě pro všechny. Mnohem lépe si promyslím, jestli si reálně auto půjčím (vlivem vyšší jednorázové ceny) nebo zvládnu cestu jinak. Méně lokálních emisí je dosaženo pomocí moderního vozového parku, který je mnohem mladší, než průměrných 11,5 let.

 

V současnosti prodávám své auto a neplánuji si pořídit další. Osobní zkušenost budu sdílet zde i jinde (odkaz v mém profilu)

 

Budu rád, když semnou budete sdílet vaše zkušenosti. Považujete carsharing jako správnou cestu? Myslíte, že jde pouze o půjčovnu využívající moderní technologie? Nemůže to vést ke snížení počtu aut? 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ondřej Sirovátka | středa 22.2.2023 9:45 | karma článku: 8,95 | přečteno: 476x
  • Další články autora

Ondřej Sirovátka

Nevýhody carsharingu!

1.3.2023 v 0:00 | Karma: 4,03