Možná už za 30 let budeme jezdit rychlovlaky z Prahy do Brna
Kdo chce v současné době cestovat vlakem z Brna do Prahy, může si zvolit jednu ze dvou různých tratí. První vede přes Českou Třebovou a druhá přes Havlíčkův Brod. Jenže ještě předtím než se dva různé vlakové spoje vydají každý svým směrem, musí z brněnského hlavního nádraží ujet nevelkou rychlostí totožnou trasu dlouhou asi 5 kilometrů. Přesněji, směrem na sever kolem teplárny na Radlase přes městské části Zábrdovice a Židenice až na předměstí Brna do Maloměřic zhruba do míst, kde pod dnešním vysokým komínem dříve stála známá cementárna. Pro porovnání se jedná o asi stejnou vzdálenost, jako je v Praze mezi zastávkami "metra" Anděl a Želivského.
Vlak ve směru na Českou Třebovou projede od bývalé cementárny přes několik tunelů a nad tokem řeky Svitavy se vydá přes Bílovice nad Svitavou, Adamov a Blansko dále na sever. A docela pomalu musí od bývalé maloměřické cementárny ujet navíc dalších asi 5 kilometrů také vlak ve směru na Havlíčkův Brod. Trať s několika zatáčkami se zde po velkém a táhlém oblouku nad městskou částí Obřany a pod sídlištěm Lesná stáčí na severozápad. Teprve když vlak projede přes stanici Brno-Královo Pole, až tam se může ve směru na Kuřim, Tišnov a Žďár nad Sázavou trochu více rozjet. Bližší informace o železničních koridorech v ČR a staré jízdní doby mezi Prahou a Brnem viz https://cs.wikipedia.org/wiki/První_železniční_koridor
Z výše uvedeného popisu vyplývá, že ani jedna ze dvou terénně nevýhodných tratí přes severní okraj Brna ve směru do Prahy, které svými parametry vyhovují spíše jen pro příměstskou dopravu, vysokorychlostní nikdy nebudou! Dodnes nejsou vhodné ani pro soupravy Pendolino a pokud nějaké do Brna (nejčastěji v roce 2008 jezdily), jednalo se jen o zkušební provoz. Zmíněné brněnské severní tratě vznikly před více než 100 lety po částech tak, že mezi starými strojírenskými a textilními průmyslovými areály a vojenskými sklady došlo k postupnému propojení kratších vlečkových spojek. Bližší informace o nasazení pendolina na brněnské expresy v roce 2008 a o letošní uzavírce hlavního nádraží v Brně viz http://www.ceskedrahy.cz/tiskove-zpravy/-2006/
Pro rychlejší cestu z Brna do Prahy vlakem se proto uvažuje o možnosti zcela jiné a tou je modernizace stávající jižní tratě přes Rosice a Jihlavu. Podle článku "Peníze by na ni byly. Jenže trasu vysokorychlostní trať stále nezná" by se VRT (tedy vysokorychlostní trať) z Brna do Prahy přes Vysočinu mohla začít stavět za 8 let, protože Česká republika se Evropské unii zavázala, že její první kilometry postaví do roku 2030. Bližší podrobnosti viz http://jihlava.idnes.cz/debata-o-vysokorychlostni-trati-pres-vysocinu-v-namesti-nad-oslavou-1js-/jihlava-zpravy.aspx?c=A160528_2249624_jihlava-zpravy_mv
Zastáncům odsunu brněnského hlavního nádraží o asi 800 metrů směrem na jih asi stále nedochází, že možná někdy tady bude (za naprosto šílenou částku) 20 miliard korun postavena pouze jen "o něco větší a lepší čekárna na vlak" a několik krytých peronů a - nic víc. Nízká úroveň cestování vlaky po starých a pomalých tratích přes severní území Brna zůstane i nadále dlouho stejná. A kde "Dopravní podnik města Brna" potom vezme peníze na prodloužení tramvajových linek k novému nádraží, dodnes neví...!
V naší zemi s tradicí budovatelských pětiletek je dodnes zvykem plánovat dlouhodobě. A hezky slibovat a sliby nakonec neplnit. Jakou krásnou utopistickou vizi pro osobní dopravu měla před 30 lety v roce 1986 (kdy na Ukrajině bouchl Černobyl) pro nás Štrougalova vláda, tedy v čem asi tak budeme za 30 let v roce 2016 po naší železnici se státním podnikem ČSD jezdit, si umí představit všichni občané dříve narození.
Letos narozeným dětem bude 30 let v roce 2046. Komfortního cestování skutečnými rychlovlaky z Prahy do Brna, jako jsou dnes celkem běžné TGV ve Francii, se ovšem tady zřejmě nedočkají ani za těch 30 let. Mimo jiné třeba kvůli tomu, že traťové zabezpečovací systémy jsou u nás pro dalekou budoucnost zatím konstruovány pro maximální rychlost vlaků 160 kilometrů za hodinu - a proto s největší pravděpodobností tady budeme celkem spolehlivě i za 30 let ještě 100 let za opicemi.
Petr Šindelář
Manuál pro úředníky, ale zásadně nevhodný pro občany (1)
Po všech stránkách skvěle vymyšlený, přesto na nejvyšší úrovni schopný obyčejným lidem ztrpčit život. Jeho autor je neznámý, ale traduje se, že vznikl tam, kde se často pod vlivem ethanolu provádějí obstrukce s hodně...
Petr Šindelář
Velká a pěkně přechválená důchodová reforma Fialovy vlády (potřetí)
Zákonodárci běžným občanům dodnes nedokázali, že dokážou sníst desetkrát více jídla, když berou 10krát vyšší platy. Pokud by měli jít vzorem, a zpět do práce, co není v ČR povinná, poslali tisíce lidí, museli by je umět při...
Petr Šindelář
Dostat se do finanční tísně je možné celkem snadno i nechtěně!
Místní teplárny v zimě vytápěly byty dražším plynem a účty dostali občané. Když se zajímali o příspěvky na bydlení, mohli často narazit. Příjem žádostí on-line nefunguje tak, jak by podle desítek našich digitálních expertů z...
Petr Šindelář
Za poklesem tržeb bývá vedle vysokých cen ještě něco dalšího!
Privátní televize přeruší filmy a seriály cca každých 15 minut reklamami na zboží, co nelze koupit a nebo jej nikdo nechce. A navíc, tvůrci webovek vytvářejí zájemcům o nákupy často nesmyslné podmínky k zlosti. I přes prázdné...
Petr Šindelář
Jak ministři Bartoš a Jurečka začnou digitalizovat Česko
se možná pozná podle údajů na občanských průkazech. Co na nich zmizí a nebo přibude a nebo, zda zmizí průkazy? Aby občané neschopný stát zbytečně často neobtěžovali, vymyslel na ně řadu nepříjemných bičů. Třeba, co je čtečka...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky
Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...
Stavební pozemek Srubec u Českých Budějovic
Srubec, okres České Budějovice
4 600 000 Kč
- Počet článků 322
- Celková karma 21,05
- Průměrná čtenost 1155x