- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
a to za pouhých 6 let!
Je to jeden z ďaľších blábolov majúcich vytvoriť dojem, že máme vládu "rozpočtové odpovědnosti". Už sme zažili aj dosť kravín pre navodenie dojmu, že máme aj vládu "boje proti korupci".
Predstavme si zázrak, že by základný plat štátneho zamestnanca ( vrátane politikov samozrejme ) zo zákona nesmel prekročiť hladinu priemernej mzdy. A k základnému platu by sa pripočítavali benefity, ktoré by mohli byť až jeho násobkami. A v prípade že nie je udržaný vyrovnaný rozpočet, boli by všetky benefity zakázané. Zároveň by platil zákon, že všetky zmeny na príjmovej strane rozpočtu by museli byť schvaľované v referendu. To by bola iná káva, čo?
Podle logiky, že čím vyšší podíl veřejného sektoru, tím hůře by na tom z vyspělých zemí byly nejhůře skandinávské země. Přitom tyto země jsou vyhlášeny nízkou mírou korupce, vysokou ůrovní vzdělání, zdravotnictví atd.
Zato třeba ČR z hlediska složené daňové kvóty patří k zemín spíše s nižší mírou zdanění a navíc libující si v daňových experimentech (např. rovná daň) - a přitom zde například korupce kvete nebývale. Problém totiž je v privatizace/outsourcing veřejného sektoru - to co by stát mohl zajišťovat sám, se nakupuje od externích firem.
Jinak s autorkou souhlasím, že finanční ústava je spíše takové divadélko.
Je to jednoduché. Čím větší přerozdělování, tím menší svoboda jednotlivce nakládat se svými penězi. Pak ale nastupuje level 2, kde je svoboda toho, který přerozděluje (politika). přerozdělování lze provádět moudře i hloupě. Občas se najde výjímka, kdy peníze "ukradené" poplatníkům jsou skutečně použity na vytváření hodnot, které všichni potřebují. Většinou ale jsou utraceny bez nějaký získaných hodnot.
Pak opravdu se zdá čím více přerozdělování, tím hůře. Protože pokud je výkon ekonomiky dán jako součet hodnot vytvořených během období za určité peníze, pak ty peníze, které byly utraceny bez toho, aniž by přinesly hodnotu (byly prožrány), nutně někde musí chybět. Nemusím snad dokazovat, že pouze veřejné peněze lze bezúčelně prožrat, protože stát narozdíl od jednotlivců žádné potřeby nemá, které by musel uspokojovat.
Za současného systému řízení státu, kdy názor vlády a její koaliční většiny v parlamentu jedno jest, je asi nesmyslné dávát jako "trest" či omezení překročení dluhu- hlasování o vyslovení důvěry vládě . Tu si přece vláda (lídři vládní koalice jako členové vlády) vysloví sami sobě, tím že dají svým koaličním poslancům pokyn aby hlasovali "pro vyslovení důvěry.. Čili, trest a omezení není žádné.
Čili by asi úplně stačilo dat do finanční ústavy (nebo i jen ústavy) ono omezení "dluh nesmí překročit 50% HDP"a tečka. Čili, potom by o tom jak je tím vinna vláda - a jak má být potrestána rozhodoval Ústavní soud....
ČR - všeobecné vládní výdaje 2008-2010 - 44,67% HDP
Kanada - 41,7%
Lucembursko - 41,7%
Švýcarsko - 33,2%
Proč Čecháčkové tak utrácejí?
Je potřeba si uvědomit, že největší část veřejných výdajů u nás tvoří důchody (10% HDP) a zdravotnictví (7%). Když tyto oblasti zprivatizujeme, budeme mít "skvělé" statistiky.
Tolik nesourodých myšlenek na jednom místě, to se hned tak nevidí.
Bývaly tu lepší články.
Taky potrefená husa ?
Jestliže chce vláda šetřit, udělá to i bez zákonů. Pokud nechce, objede prakticky cokoliv
Klidně i schopnou vysokou úřednici dřoucí jako kůň.
Nastává doba reálného socialismu v očekávaní komunistického hospodaření. Postupným zvyšováním daní se propracujeme na 100% a všichni budeme dostávat příspěvek na každodenní nákup. Samozřejmě po vyplnění potřebných žádostí doložených osvěčeními z několika úřadů. Konečným ideálem bude poslat žádost na EU dotaci na nákup deseti rohlíků. Na pomazánkové tuky a ovocné rosoly se bude žádat extra.
Vždyť něco takového navrhoval už Tlustý: rovnou daň a rovnou sociální dávku ve formě doplatku do příjmu. A mají to mít v jednom americkém státě.