Děkujeme za pochopení.
hnedka_zdrapana
hmm..
Nesouhlasím, vidím to přesně opačně. Plně placené a kompletně soukromé by mělo být především základní vzdělání. Proč? Nízké náklady na provoz, vysoká konkurence, +- podobná náplň. I v rozvojových zemích to zvládnou. Méně pak střední a ještě méně vysoké, kde je malá konkurence a často velké náklady.
petrph
asi jste zapomněli na jednu věc
Neboli, nejde o tom, že zedníkovi se vzdělání zaplatí a doktorovi ne. Přece v době, kdy byl budoucí zedník v učňáku byl doktor 4 roky na gymnáziu. Stát dal oběma a zdarma stejně. Akorát že po té střední škole už je zedník machr a může ve své profesi vydělávat, kdežto budoucí doktor má jakési všeobecné vzdělání které je mu na nic, leda si někam sednout do kanceláře...A musí mu stát připlatit dalších 6 let aby se něčemu konkrétnímu naučil...
oldiess
Re: asi jste zapomněli na jednu věc
Nezapomněl jsem stát a potažmo i my všichni totiž potřebujeme i ty profese, které vyžadují důkladnější vzdělání než jen 4 roky. Zmíněný doktor do toho investuje už tak, že dalších 6 let nebude výdělečně činný. Např zedník si může vzít hypotéku a koupit byt/dům už v den kdy dokor teprve začal studovat LF. Po 6 letech bude muset doktor začít splácet VŠ a hypotéku na byt mu tak dají třeba až za další 4 roky, čili zedník už bude mít byt třeba splacený, zatímco dr. si jej bude teprve kupovat, možná za mnohem vyšší cenu. Takže zdarma ZŠ a potom SŠ či učení či učňák s maturitou platit - aby byly stejné podmínky, aby každý něco uhradil - a tohle je např. pro učně již kompletní příprava na povolání, a VŠ by pak pokračovali zdama aby nebyli biti a nepaltili dvalrát, jak za SŠ tak i VŠ jen proto, že si jejich vzdělání vyžaduje delší dobu. Už tak je to stiojí víc na živobytí.
apeppepa
Souhlas
Výstižné. Vysokoškolské vzdělání není privilegium, ale nezbytná potřeba státu. Ať neplatí nikdo nebo všichni. Řeči "studovali jste za dělnické peníze" považuji za nesmysl. Spíše platí,"dobře se Vám žije díky vysokoškolsky vzdělaným spoluobčanům". Lze dokázat srovnáním životní úrovně a podílu vysokoškolsky vzdělaných obyvatel. Problémem u nás dnes je však kvalita škol a návaznost na potřeby praxe. I zde platí, "méně je někdy více".
danastol
rozdíl
vůbec nechápu o čem pořád diskutujete. Platí se všude.Přece nemůže každý studovat vysokou školu. I v dnešní době,komu se nechce pracovat, tak střídá jednu školu za druhou a pořád žádnou nemá. Má jenom tu výhodu, že mu to zatím platí rodiče. Naučme mladé ať jsou taky zodpovědní. Vždyť jako rodiče tu pořád nebudeme. (Znám mladé, kteří mají 18 a jsou soběstační a znám 40-ti leté, které živí stále matka-rodiče.)
nikolaj
Re: rozdíl
¨Studiem v pokročilém věku a různými přeškolovacími kurzy (do 26 - 30 let) dotyčný oddaluje pouze první nástup do zaměstnání - jakby ne, když máme 9-10% nezaměstnaných ... v to je totiž ten fígl !.. to, že studuje ještě neznamená, že se mu nechce pracovat...!
nikolaj
Navrhuji
školství bez školného, přísné přijímací zkoušky na všech stupních škol, státní maturity, méně vysokoškoláků (kvalitu nad kvantitu), ti jsou v našem školství nejdražší a ubírají peníze nižším stupňům vzdělání, zlepšit učňovské vzdělání...výchova a vzdělání nesmí zůstat jen na školách, musí pomoci rodina, musí být podporována sdělovacími prostředky, podnikateli...pokud nepříjde od nové vlády nový impuls a ucelená koncepce mašeho školství, pokud nebude doceněno vzdělání, budeme se v příštích letech dál propadat...pokud budeme chtít, aby i základní vzdělání nebylo povinné (jak po tom někteří diskutující volají), začneme vykazovat ve statistikách procenta negramotných a začneme se vzděláním přibližovat rozvojovým zemím...a to přece nechceme!
solway
Výtečný postřeh pane Šestáku !
Srovnání řemeslníka a lékaře zde ještě nikoho nenapadlo , i když po přečtení Vašeho blogu se to logicky nabízí . Je však pravdou , že se vyrojila záplava t. zv. odborných škol s t. zv. maturitami a následovala nadprodukce polovzdělanců a manuálních poloodborníků . Chtělo by to prostou a kvalitní výuku řemesla , bez balastu zbytečných předmětů , plus kvalitní klasická a reálná gymnazia . Naši předkové nebyli s prominutím blbci .
mubu
Re: Výtečný postřeh pane Šestáku !
Jakápak kvalitní gymnázia!! Právě proti takovým gymnáziím studenti bojují. Přece se nebudou učit, co se jim učit nechce.
malý david
ona kvalita některých vysokých škol
je značně problematická,kdyby se platilo,tak by si každý dobře rozmyslel na kterou by se přihlásil.Ve srovnání s evropskými VŠ jsou ty naše až na chvostu,výjimka UK.Ta je uprostřed.
nikolaj
Re: ona kvalita některých vysokých škol
a nebylo tomu tak vždycky... a nepodceňujte bývalé naše VŠ.. znám mnoho inženýrů, kteří ne Západě něco dokázali...
mubu
Jenže
kvalitních řemeslníků (zedníků, obkladačů, instalatérů, ...) je hrozně málo. Všichni chtějí něco studovat. Prý ted v mladší generaci studuje VŠ 60 % mládeže. To bude asi kvalita !!
Pořád se mluví o doktorech. ale v technických oborech je to daleko horší. V energetice prý chybí 15000 odborníků (!), a situace bude brzo kritická. Každý chce být politikem, politologem, psychologem, sociologem, ekonomem, právníkem .... Ale už nechce být kvalitním zedníkem nebo kvalitním inženýrem-strojařem. Oboje dá námahu - at už fyzickou nebo duševní.
Já myslím, že nějaké školné určitě nezpůsobí, že se na VŠ bude hlásit méně lidí. Jen ti velmi nadaní, ale nemajetní, budou hodně váhat. Stejně si myslím, že za většinu studentů to (rádi) zacálují rodiče.
petrph
Re: Jenže
Tak ono to není jenom o námaze (jistěže taky), ale o nadání, schopnostech, znalostech ze střední školy, Neboli, na to aby člověk šel dělat nějakého toho sociologa, politologa, třeba stačí mít dobrou vyřídilku. Třeba ne, nebudu se přít. Ale na to, aby člověk dokázal vyštudovat, a hlavně pak dobře dělat energetika, inženýra strojaře, musí sakra dobře umět matiku a fyziku, a to nejenom že se to nadře ke zkoušce, ale aby k tomu měl kladnej vztah, když mu to má vydělávat na chleba. Zase se vracíme k mizerný kvalitě našich škol, těch základních a středních. Možná dokáže z kluka se šikovnýma rukama vyučit zedníka nabo truháře, ale z chytrýho kluka kvalitně připravit někoho se solidníma znalostma matiky a fyziky asi ne...
strycek-Joe Ltd.
Extremisté, zavádějící školné by měli být izolováni
, aby nemohli snižovat úroveň školství. Ať si založí soukromé školy, tam si mohou diplomy prodávat, ale dělat z republiky jednu velkou PLZEŇ si nedáme !
Xman1
Zruseni povinneho skolstvi
Navrhuju uplne zruseni povinneho skolstvi i zakladniho. Vetsinu deti to nebavi a v rade predmetu jsou chytrejsi nez ucitele (treba IT). Nechal bych to na rodicich a detech jestli chteji byt vzdelani a nebo ne.
Treba vzdelavat takoveho ridice je prece uplne vyhozeni penez! Staci ho naucit poznavat dopravni znacky a obcas ho poslat k doktorovi at mu ozkousi reflexy a je to.
Nebo treba profesor na VS - v drtive vetsine pripadu jen cte skripta ktera opakuje nekolikrat tydne mnoho let po sobe. Na to nepotrebuje skoro zadne vzdelani! Staci umet nahlas cist a prervat randal v poslucharne.
A co treba ten zednik? Fakt potrebuje vedet jak se odmocnuje? Nebo ze ma rak 10 koncetin? Vubec ne. Potrebuje aby mu nekdo slozil na pozemek cihly, pisek, cement, vodu a pivo, dovezl ho tam, ukazal mu kde ma tu zed stavet, jak ma byt vysoka a kdy to ma byt hotove (rozumej, o kolik to muze pretahnout, jak moc to muze odflaknout a kolik cihel muze stipnout)
Prispevek je smutna ironie a requiem naseho skolstvi.
nikolaj
Re: Zruseni povinneho skolstvi
To je nesmysl, vzdělanost našeho národa je na všech stupních škol horší než v minulosti, nechceme přece v budoucnu vykazovat negramotné...vy ano?
- Počet článků 505
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2755x