Nechvalná pověst pražských taxikářů – bude se historie opakovat?
Obce budou moci od 1. ledna regulovat pouze „klasickou“ taxislužbu, kde zákazník platí za ujetý km dle taxametru.
Regulace cen taxislužby byla zavedena v 90. letech jako obrana proti nepoctivým taxikářům. Největší problém tehdy představovaly jízdy, za které taxikáři účtovali nehorázné částky, což se dělo zejména turistům, a především pak během jízd z letiště nebo na letiště. Praha tehdy měla mezi turisty pověst města, kde jsou snad ti nehorší taxikáři na světě. Avšak i pro mě, jakožto rodilého Pražana znalého místních poměrů, byla jízda taxíkem mnohdy „sázkou na nejistotu“.
Nutno podotknout, že během několika posledních let se tato oblast podnikání zásadně proměnila. S příchodem mobilních aplikací, kde si lze taxi jednoduše a rychle objednat, znát předem cenu a čas příjezdu, moci si vybrat taxi i dle typu auta nebo hodnocení řidiče, se však zároveň otevřela nabídka různých provozovatelů taxislužby. Spolu s tím ožila i myšlenka zákonodárců, že v takto nastaveném konkurenčním prostředí již není třeba cenovou regulaci déle udržovat. Proč mě tento návrh z pozice předsedy Výboru pro dopravu hl. města znepokojuje, když se na první pohled zdá, že nyní konečně všechno skvěle funguje?
To, že taxislužba podléhá cenové regulaci, je dáno výměrem Ministerstva financí, který obsahuje seznam zboží s regulovanými cenami. Uplatnění maximální ceny taxislužby pak vyhlašují kraje a obce dle zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti cen, a to nařízením, které zpravomocňuje kraje nebo obce určit maximální ceny těch regulovaných služeb, které nejsou stanoveny přímo ministerstvem. Výměr Ministerstva financí, který nabyde účinnosti 1. ledna 2025, však již nebude regulovat osobní taxislužbu jako celek, ale pouze taxislužbu provozovanou na území obce vozidlem taxislužby, pro které se vyžaduje vybavení taxametrem podle zvláštního právního předpisu. Alternativní taxislužba, kde zákazník zná cenu při objednávce v mobilní aplikaci, by nově již regulována být neměla. Problémem, o kterém se nemluví, je však to, že existuje dvojí metr, jak aplikace cenu jízdy stanoví.
V rámci odboru dopravy pražského magistrátu funguje tzv. Taxi team, který má pravomoc kontrolovat taxikáře na území Prahy. Tato specializovaná skupina strážníků a pracovníků magistrátu sleduje kromě běžných pochybení a dopravních přestupků rovněž to, jaká cena je účtována zákazníkovi taxislužby. A všimli si zajímavého zjištění – začaly se objevovat dvojí ceny. Člověk by se mohl domnívat, že se jedná o situaci typickou pro klasickou taxislužbu, kde je zákazníkovi účtována nižší sazba, pokud je Čech, a vyšší sazba, pokud se jedná o zahraničního turistu. Ovšem problém se překvapivě týká mobilních aplikací. Ty umí rozlišit koncového zákazníka a stanovit mu cenu podle jednoduchého pravidla. Pokud si zákazník objedná z českého čísla, je účtována nižší sazba než v případě objednávky ze zahraničního čísla. Jedná se o nekalou a nelegální praktiku, kdy je pro stejnou službu stanovována dvojí cena. Dokud funguje regulace cen alternativního taxi, tak je přinejmenším zajištěno, že cena nesmí růst nad stanovený limit daný hlavním městem. Co se však stane, až se tato regulace zruší? Taxikáři začnou opět parazitovat na cizincích a jsme tam, kde jsme byli.
Magistrát hl. m Prahy proto otevřel jednání s Ministerstvem financí na toto téma s tím, že navrhuje, aby se stávající regulace cen taxislužby plně zachovala. Ministerstvo sice zastává předpoklad, že po zrušení cenové regulace u alternativní taxislužby nebude docházet k nárůstu cen z důvodu značné konkurence na trhu, ale ne zcela si uvědomuje, že Praha tím přijde o nástroj, jak lze zabránit případnému okrádání a když už k němu dojde, jak se zpětně bránit. Účtování dvojích cen v rámci taxislužby by se totiž obtížně prokazovalo. Okrádání by se v podstatě stalo legálním, kdyby se regulace cen zrušila. Věřím proto, že se podaří s ministerstvem nalézt shodu a cenovou regulaci nerušit, když už nyní ministerstvo připouští variantu, že v případě potřeby je připraveno ji opět zavést.
Musím se trošku pousmát, když si vzpomenu na historky svých známých nebo své vlastní. Člověk ani nemusí cestovat příliš daleko, aby zažil při cestách z letiště zajímavé situace, kdy řidič taxi požaduje příplatek 10 EUR za kufry, které si zákazník stejně naloží i vyloží sám (Athény), anebo je nucen zaplatit dvakrát vyšší cenu jízdy, i když tabule se sazebníkem cen taxi u jejich letištního stanoviště určuje fixní cenu do centra města (Palermo). Nikdo z nás přeci nechce být takto okrádán. Doufám proto, že se Praze podaří udržet kvalitu taxislužby alespoň v těch mantinelech, kde je nyní, a že případné zrušení cenové regulace nebude v konečném důsledku krokem zpět.
Martin Sedeke
Tramvajové tangenty jako vize dopravního rozvoje Prahy

Jednou z příčin, proč v Praze kolabuje doprava, může být i to, že chybí rychlé a přímé spojení MHD mezi některými lokalitami.
Martin Sedeke
Praha je kongresovou špičkou a může být i evropskou jedničkou

Dostavba Kongresového centra Praha je však nutným předpokladem úspěchu Prahy na poli kongresového byznysu.
Martin Sedeke
Je právo jednotlivce více než zájem celku?

Plánované dopravní stavby často narážejí na odpor jednotlivců, kteří tím bohužel brzdí rozvoj metropole.
Martin Sedeke
Sousedská válka

Špatné zaparkování se bohužel stává nástrojem k vyřizování si sousedských účtů.
Martin Sedeke
Máte doma plný odpadkový koš? Tak ho radši rychle vysypte

Odboráři Pražských služeb, a. s., společnosti zajišťující svoz směsného odpadu z většiny pražských domácností, hrozí stávkou.
Další články autora |
Herci, sportovci i politici. Podívejte se na VIP, které dorazily na rozlučku s Bartoškou
Nejen známé tváře z uměleckého světa se přišly v úterý večer rozloučit se zesnulým prezidentem MFF...
Křišťálové glóby a nezapálená cigareta. Bartoškovi vzdávali lidé hold sedm hodin
Široká veřejnost se v úterý naposledy rozloučila s Jiřím Bartoškou. Pražské Rudolfinum bylo pro...
Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký...
Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek
V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...
Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu
Exkluzivně V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák &...
Smrt osmiletého chlapce na nádraží. Zřejmě si hrál s pistolí
Jako nedbalostní čin jihočeští kriminalisté aktuálně vyšetřují úmrtí nezletilého chlapce v Táboře...
ŘSD pozastavilo stavbu dálnice D11 na Trutnovsku. Kvůli radioaktivitě
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pozastavilo stavbu asi 300 metrů dlouhé části úseku D11 Trutnov -...
Nechápeme, hořekují v Táboře nad hochovou smrtí. Večer ho rodina hledala
Na vlakovém nádraží v Táboře, blízko místa, kde ve středu večer zemřel osmiletý chlapec, hoří...
Geislerová zářila v Cannes. Náš film soutěží na prestižním festivalu po 30 letech
Česká kinematografie zažila ve čtvrtek výjimečný okamžik – na slavnostním uvedení v Cannes se na...

Prodej rodinného domu se třemi jednotkami, Kojkovice
Třinec - Kojkovice, okres Frýdek-Místek
4 990 000 Kč
- Počet článků 16
- Celková karma 9,00
- Průměrná čtenost 493x