Je právo jednotlivce více než zájem celku?
Hlavní město má jako svou prioritu zájem na tom, aby co nejvíce obyvatel využívalo k přepravě městskou hromadnou dopravu. Je to v zájmu Prahy jednak s ohledem na ekologii, ale také s ohledem na to, že pražské komunikace jsou na hranici průjezdnosti. Vedení hlavního města má proto maximální snahu zlepšovat kvalitu MHD, což znamená mimo jiné i navyšování množství linek a tratí, které jsou v provozu. Občas však dochází k paradoxní situaci, že proti tomuto obecně prospěšnému zájmu se postaví jednotlivec nebo skupina občanů, v důsledku čehož se může realizace dopravních staveb zbrzdit nebo na určitou dobu zcela zablokovat.
K této situaci došlo například v rámci plánované tramvajové trati na sídliště Malešice. Trať, jejíž výstavba byla zvažována již od 50. let minulého století a je pro ni připraven středový pás ulice Počernická, má vést od křižovatky s ulicí Vinohradskou až po křižovatku s ulicí Dřevčickou. V lednu tohoto roku získal pražský Dopravní podnik pravomocné povolení pro výstavbu této tratě, jejíž zahájení by mělo proběhnout ještě letos a zprovoznění se předpokládá v průběhu roku 2027.
Tramvajová trať představuje naději pro mnoho místních obyvatel, kteří nyní nemají přímé spojení s centrem Prahy a ke stanici metra Želivského musí využívat autobusovou dopravu. Díky tramvajovým spojům by se v budoucnu mohli pohodlně dopravit až na Karlovo náměstí nebo na Hlavní nádraží, bez nutnosti přestupu. Najde se však i část těch, kteří myšlenku zavedení tramvajového spojení nevítají s nadšením. Argumentují zejména tím, že výstavbou tratě a zastávek ztratí desítky parkovacích míst, část zeleně a zejména poklidný ráz čtvrti, který by pak narušoval hluk z tramvajové dopravy.
Nevole místních obyvatel došla dokonce tak daleko, že podepsali proti výstavbě trati petici. Trať totiž zčásti vede vilovou zástavbou a je logické, že se bouří zejména vlastníci nemovitostí, které s plánovanou dopravní stavbou sousedí. Ti se oprávněně cítí dotčeni, zejména proto, že je s projektem nikdo oficiálně neseznámil a ze strany Dopravního podniku a zainteresovaných stavebních firem chyběla ochota zorganizovat společné jednání, na kterém by místní obyvatelé mohli sdělit své názory nebo připomínky.
Majitelé přilehlých pozemků kromě výše uvedených argumentů také poukazují na to, že výstavbou tramvajové trati zmizí travnaté pásy oddělující vozovku od chodníků a komunikace se pak bude nacházet těsně vedle obytné zástavby, bez možnosti bezpečného vyjetí ze soukromých pozemků. Otázku bezpečnosti zmiňují i v souvislosti s tím, že bude hrozit více fatálních nehod s chodci, kde za větší riziko považují střet chodce s tramvají, než s automobilem nebo autobusem. Navrhují proto tramvajovou dopravu vůbec nezavádět, naopak zachovat stávající autobusovou dopravu, protože zajišťuje dostatečnou dopravní obslužnost oblasti, pouze s tou obměnou, že navrhují její elektrifikaci na trolejbusy.
Petice, která má aktuálně 332 podpisů, nyní bohužel výrazně přehlušuje zájem místních obyvatel, kteří si tramvaj přejí a kterým rychlejší dopravní spojení usnadní život. V konečném důsledku pak dochází k situaci, kdy 3 nebo 4 vlastníci pozemků vyvolají veřejné hlasování, pro jehož podporu získávají hlasy občanů, kteří v okolí ani nebydlí, čímž se zkresluje skutečný stav věci. Tramvajová trať, která by mohla přinést vyšší dopravní komfort tisícům obyvatel malešického sídliště, se kvůli iniciativě několika místních stává trnem v oku, a to se ještě ani nezačala stavět. Zde platí obecně známé pravidlo, že těch pár obyvatel, co křičí, je nejvíce slyšet. Nikoliv ta většina, která je pro.
Na jednu stranu iniciátorům petice rozumím, protože jaká je faktická možnost občana se vůči něčemu vymezit nebo bránit? Spousta lidí vlastně dumá na tím, pokud s něčím nesouhlasí, co s tím mohou ze své pozice udělat. Listina základních práv a svobod nám sice zaručuje, že ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. Kde je však ona hranice, kde končí právo jednotlivce a má převážit zájem společnosti?
Plně respektuji fakt, že realizací dopravních staveb, které jsou aktuálně plánovány, určitá část Pražanů ztratí svůj současný komfort, ať už jde o hlučnost, množství zelených ploch, možnosti parkování apod. Pak je naprosto opodstatněné domluvit se s realizátorem stavby na určitých kompenzacích. Město by mělo učinit všechna myslitelná opatření pro to, aby stávající komfort obyvatel zůstal zachovaný, například použitím protihlukových stěn, tichého asfaltu, zahloubením tratí atd. Vhodně zvolené řešení by pak mělo zajistit, že pozitiva celého projektu převáží nad jeho negativy.
Samozřejmě, vždy jsme v situaci, že nelze vyhovět všem. Ale východisko opravdu nespočívá v tom, že v této ulici nebudeme stavět tramvajovou trať, protože třem jejím obyvatelům to vadí. Dobu nelze zastavit. Je přirozené, že hlavní město se rozvíjí a přizpůsobuje aktuálním potřebám jeho obyvatel. Proto bych rád závěrem svého článku zdůraznil to, co je důležité, co je v obecném zájmu našem a generací, které přijdou po nás. I v případě malešické tramvajové trati zaznívají hlasy místních příznivců, jen jsou málo slyšet: „Pojďme být trochu velkorysejší a nebraňme se pokroku.“
Martin Sedeke
Praha je kongresovou špičkou a může být i evropskou jedničkou

Dostavba Kongresového centra Praha je však nutným předpokladem úspěchu Prahy na poli kongresového byznysu.
Martin Sedeke
Sousedská válka

Špatné zaparkování se bohužel stává nástrojem k vyřizování si sousedských účtů.
Martin Sedeke
Máte doma plný odpadkový koš? Tak ho radši rychle vysypte

Odboráři Pražských služeb, a. s., společnosti zajišťující svoz směsného odpadu z většiny pražských domácností, hrozí stávkou.
Martin Sedeke
Zvýhodnění elektromobilů v Praze v roce 2026

Častokrát dostávám otázku, zda a případně jak budou zvýhodněni majitelé a provozovatelé elektromobilů při parkování v Praze od letošního roku, resp. od 1. 7. 2025.
Martin Sedeke
Výdejní box – kam s ním?

V poslední době se mezi obyvateli na Praze 11, ale pravděpodobně v celé Praze a dost možná i v celé republice, začíná diskutovat téma týkající se umísťování boxů zásilkových společností.
Další články autora |
Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě
Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Výbuch v Poličce: ostraha hlásila, že se předtím nad areálem vznášely cizí drony
Exploze v muničním areálu v Poličce, k níž došlo koncem března, stále vyvolává otázky. Ačkoli...
Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu
Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Při sjezdu řeky na Korsice zemřel Čech. Podle tamních médií mu selhalo srdce
Dvaašedesátiletý český kajakář přišel o život ve čtvrtek odpoledne při sjíždění řeky Tavignano na...
Zmatky zůstanou. Koalice se neshodla na sjednocení otvírací doby o svátcích
Jen málokdo se úplně vyzná v tom, kdy mohou být o svátcích otevřené obchody a kdy nikoli. Snaha...
Čelí obžalobě za popírání ruských zločinů, přesto učitelka kandiduje za hnutí Stačilo!
O vstup do Sněmovny se v podzimních volbách bude v Praze ucházet učitelka Martina Bednářová, která...
ČEZ změní sídlo. Za dva roky se přesune do nyní budovaného Smíchov City
Energetická skupina ČEZ plánuje změnit sídlo. Z Brumlovky se přestěhuje do projektu Smíchov City...

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...
- Počet článků 15
- Celková karma 7,38
- Průměrná čtenost 465x