Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Žába na paměti

Totalita má různé podoby a různé ideologie, ale kupodivu různé totality mají shodné atributy - zmanipulování výkladu dějin, potlačení diskuse nad dějinami národa a jejich smyslem, k nim patří.

Národ nemůže vzniknout ani žít bez historické paměti. Historická paměť se slévá z různých pramenů a zdrojů a pokud na některých z nich sedí žába cenzury, není to příslibem světlé budoucnosti - byť by ji ta žába hlásala.

Tím, kdo sedí na paměti jako žába, bývá vždy moc - v poměrech této doby tedy vláda, ať jakkoli se demokraticky tvářící, jako třeba ta stávající Fialova.

Desátého července tohoto roku nám vláda svým usnesením číslo 480 zřídila něco, co už názvem připomíná Orwellovskou novořeč - „Radu vlády pro paměťovou agendu“.

I vlastní status nového orgánu je psán novořečí, nicméně první, čeho si našinec povšimne, je, že jaksi chybí definice toho, co to ta paměťová agenda je.

V každém případě by se rada (dle svého statutu) měla zabývat „překonáváním sociálních i jiných reziduí totalitních režimů v občanské společnosti“. No Pán Bůh potěš.

To nejpodstatnější ve statutu nového orgánu je asi ale toto: „vyjadřuje se ke střednědobému a dlouhodobému rámci využití příslušných dotačních titulů pro překonávání sociálních i jiných reziduí totalitních režimů v občanské společnosti, potřebám podpory muzejních, osvětových, přednáškových a spolkových projektů paměťové povahy a posilování občanské odolnosti.

O peníze jde vždy až v první řadě a jde o ně nepochybně i tady.

Většina humanitních věd si na sebe nevydělá a nevydělá si na sebe ani historie. Vždy žila z veřejných peněz nebo z peněz movitých mecenášů či nadšení rentiérů - ti ale od února 48 nějak došli.

Jedna názorová skupina (možná jedna strana barikády kulturní války) spojená s vládou se nám chystá cenzurovat výklad dějin. Pánové nejsou tak hloupí, aby přímo porušovali Ústavní listiny práv a svobod, který garantuje svobodu vědeckého bádání (článek 15, odstavec 2). Ne, jen se tu nepohodlnou část historické vědy vláda chystá vyhladovět.

Vláda zatroubila ke střetu o něco, čemu se říká narativ, a viditelně chce prosadit ten jeden, ten svůj.

Pokud se jí to povede, historie fakticky přestane být předmětem společenského diskursu - proč diskurs nad něčím, co je „dané a nesporné“.

Devatenácté století, prodchnuté romantismem a národními ideály, definovalo národ jako společenství jazyka a krve.

Závěry z genetického zkoumání historických vzorků nám říkají, že s tou krví je to všelijaké. Dějiny nám dokonce ukazují, že to může být všelijaké i s jazykem.

Srbové a Chorvati se za jeden národ nepovažují, byť jazyk, kterým mluví, je fakticky týž. Rozdíl je v náboženství a dějinách obou národů - fakticky tedy v kultuře.

Nakonec se ukazuje, že to zásadní kromě jazyka je příběh. Sdílení společného národního příběhu je možná i důležitější než společný jazyk.

Podíváme-li se na dějiny židovského národa, pak vidíme, že příběh o vyvoleném národě a zaslíbené zemi zachoval povědomí jednoho národa u lidí nejrůznějšího etnického původu a různých jazyků, u lidí, které fakticky spojovala jen víra v Hospodinův přislib vyvolenosti.

Byl to až moderní sionismus, který znovu vytvořil společný jazyk v podobě novohebrejštiny a na základě příběhu a jazyka vytvořil moderní národ, který nakonec dosáhl své země zaslíbené - tedy státu Izrael.

Národy a státy vznikají a obnovují se na svých příbězích.

Ten český vypráví o zemi jako o dědictví, které nám bylo dáno svatým knížetem Václavem. Příběh vznikl v krizi na přelomu desátého a jedenáctého století a byl po staletí nejen oficiální ideologií, ale i obecně přijímaným narativem. I díky němu byla po staletí zachována integrita jádra českého státu a při svatováclavském miléniu se k němu hlásila ještě první republika.

Možná se k němu podvědomě vracíme i my, když se scházíme k demonstracím „pod koněm“.

Historie jako věda vidí své poslání dle různých škol a přístupů různě - ostatně snad jako všechny humanitní vědy.

Marxismus věří, že historie je věda o průběhu a zákonitostech lidských dějin. Pozitivismus přísahá na objektivní poznání dějinných skutečností.

Existují různé morální pohledy na dějiny - jeden hlásal T.G. Masaryk. Existují i názory, které odmítají historii jako vědu, neb v ní vidí něco, co není možno tematizovat.

Jisté je, že „společenská objednávka“ si od historie žádá především příběhy. Žádá si ty příběhy, kterými se společnost definuje, ve kterých se ptá, kým je a v nichž si vypráví, kým by chtěla být. Národní mytologie je integrální součástí společenského diskursu a nejde zdaleka (nebo možná vůbec ne) o kněžnu Libuši. Jde o příběhy o velikosti národa za časů Karla IV. a husitství i o příběhy o zradě po Bílé Hoře a Mnichovu…

Jde o příběh znovuzrození národa v Národním obrození. O příběh národa, který bez aristokratických elit dokázal ze svého plebejského jádra zformovat nové, intelektuální elity a s nimi dosáhnout modernosti a nakonec si vydobýt ztracenou státnost.

Jsou to příběhy, které se vyprávějí, přijímají i zpochybňují. Je to neustále živý kvas sebedefinice národa.

Mohlo by se zdát, že vlastně není proč ty příběhy znovu a znovu vyprávět. Vyprávějí vlastně znovu a znovu známá historická fakta. Otázkou ovšem je, co je to vlastně historický fakt a především, lze z týchž faktů vždy vyprávět jen jeden příběh?

Kritika historických pramenů - tedy nalézání oněch faktů - je disciplína par excellence historické vědy a historikové se na ledasčem neshodnou.

A pokud se i shodnou, z týchž faktů se dají vyprávět i zcela protichůdné příběhy.

Nahlédneme-li do úplně nejčerstvějších dějin, vidíme, jak jedni vypráví o hrdinné pasivní rezistenci národa za protektorátu, aby druzí vyprávěli příběh o kolaborantském národě. Obdobnou dvojici příběhů slýcháme i o chování národa za sovětské okupace po 21. srpnu 1968.

Konec konců, z dějin, které jsme zažili, je tu od devadesátých let narativ o zachování specifické kulturní identity národa v integrující se Evropě v kontrapunktu s vyprávěním o provinčnosti českého myšlení, ba „zaprděném čecháčkovství“.

Nejen národ jako takový, ale i různé názorové a zájmové skupiny v něm mají svou mytologii, své příběhy, kterými se definují, jejichž vyprávěním udržují a posilují svou identitu.

Pokud věříme v pluralitní demokracii, pak musíme věřit i v to, že toto střetávání narativů je její integrální součástí.

Pokus vnutit národu jeden schválený dějinný příběh, o kterém se nediskutuje, neb diskutérů jsme se zbavili, je cesta k totalitě.

Totalita má různé podoby a různé ideologie, ale kupodivu různé totality mají shodné atributy - zmanipulování výkladu dějin, potlačení diskuse nad dějinami národa a jejich smyslem, k nim patří.

Profesor Petr Fiala je profesorem politologie. Znalost nejnovějších dějin a jejich metodologie je jedním z úhelných kamenů té disciplíny, jíž je pan předseda vlády profesor. Nelze pochybovat o tom, že věci rozumí.

Bohužel také nelze pochybovat o tom, že cesta, kterou Petr Fiala a jeho vláda zvolili, vede k totalitě.

Do parlamentních voleb zbývá o něco víc než rok. To není tak dlouhá doba, abychom si dokázali pamatovat, že nám tu někdo zřizuje orgán k regulaci naší historické paměti. Jak se nám to líbí, můžeme dát najevo u volební urny.

Autor: Radek Šebesta | čtvrtek 29.8.2024 11:55 | karma článku: 18,44 | přečteno: 333x
  • Další články autora

Radek Šebesta

Totalita v nás (2)

Je to doba, kdy nastupuje poválečná generace, doba války ve Vietnamu a sexuální revoluce, doba relativizace tradičních hodnot a rozvolnění určitého morálního dozoru, který vykonávala společnost sama nad sebou.

7.8.2024 v 11:55 | Karma: 13,76 | Přečteno: 270x | Politika

Radek Šebesta

Totalita v nás (1)

Tu správnou totalitu jsem nezažil. Rozum jsem začal brát na začátku sedmdesátek, spolu se začátkem husákovské normalizace. Režim to byl dusný a sterilní, ale ta správná totalita to nebyla.

6.8.2024 v 11:55 | Karma: 15,65 | Přečteno: 295x | Diskuse | Politika

Radek Šebesta

O věcech veřejnoprávních

Skončilo první dějství parlamentní tahanice o koncesionářské poplatky. Budou ještě další dvě, ale dá se očekávat, že vláda nakonec na sílu prosadí svou.

5.8.2024 v 11:55 | Karma: 26,40 | Přečteno: 477x | Diskuse | Politika

Radek Šebesta

Zlato, BRICS a chůze po laně

Ekonomika Západu je minimálně od konce druhé světové války poháněna inflací. Je to vědomý stav, se kterým nejen že se elitám nechce nic dělat, ale považují ho za přirozený. Aspoň jim při tom lid příliš neztloustne.

13.9.2023 v 10:20 | Karma: 20,16 | Přečteno: 406x | Diskuse | Politika

Radek Šebesta

Estrogen v politice

Dobří holubi se prý vracejí i v médiích a politice. Po drahné době mlčení se z mediálního stínu vynořila Miroslava Němcová. Od podzimu 2020, kdy usedla v senátu, se nám nějak vytratila z médií, až zase teď...

11.9.2023 v 11:48 | Karma: 23,40 | Přečteno: 475x | Diskuse | Politika
  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...

V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku

18. září 2024  7:59,  aktualizováno  14:33

V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...

Litovel spláchla vlna. Město je zcela uzavřené, voda pozvolna klesá

16. září 2024  1:22,  aktualizováno  13:08

Do Litovle na Olomoucku v neděli večer dorazila očekávaná záplavová vlna. Voda z řeky Moravy v...

Zrušme pár ministerstev, ušetříme na výdaje, shodli se Soukup a Konečná

19. září 2024  19:55,  aktualizováno  21:56

Aktualizujeme Vláda posílá peníze na Ukrajinu a nakupuje stíhačky, a proto nemá peníze pro české občany a na...

Západ koupí ruské ropy od Turků financuje válečný stroj Moskvy, tvrdí zpráva

19. září 2024  21:44

Západní firmy financují ruský válečný průmysl nákupem ruské ropy od tureckých překupníků. Využívají...

S dostavbou Dukovan to bude hladké, slíbil Pavlovi jihokorejský prezident

19. září 2024  20:53,  aktualizováno  20:58

Jihokorejský prezident Jun Sok-jol při čtvrtečním jednání v Praze ujistil českého prezidenta Petra...

Politici se hádají, migranti pomáhají. Povodně promluví do rakouských voleb

19. září 2024  20:32

Ničivé povodně v Rakousku daly politikům před nadcházejícími parlamentními volbami impuls k...

Rozdáváme doplněk stravy pro maminky ZDARMA
Rozdáváme doplněk stravy pro maminky ZDARMA

Správná výživa v těhotenství a v průběhu kojení může ovlivnit vývoj vašeho miminka. Zapojte se proto do našeho velkého testování a vyzkoušejte...

  • Počet článků 51
  • Celková karma 18,56
  • Průměrná čtenost 1169x
Zase jeden z těch, co vidí svět ze své "žabí" perspektivy. Je spíše objektem než subjektem dějin a to ho vede k víře, že je lépe věřit v selský rozum, než abstraktní ideje.

Seznam rubrik