Mystičky

Všechno dobro na světě pochází od žen.                                                    

A nejlepší z žen je Maam Diarra.
 
Maam Diarra je v našich srdcích," prohlašují murídští poutníci, kteří dnes přišli do senegalského Porokhanu navštívit její hrob.

"Maam Diarra je jako moře – její štědrost je nekonečná. Žádajícímu dá vše, oč si řekne," věří.

 

Maam Diarra Bousso (*1833 †1866?), oč dnes přehlíženější murídskými učenci, o to milovanější a uctívanější lidovými masami, byla dcerou  Maama Abdoua Bousso a Soxny Walo Mbacke z kmene Tukulérů. V první polovině 19. století, když Foutu zachvátily politické nepokoje, odešli rodiče Maam Diarry do Kajoru, kde pak Abdou Bousso vyučoval náboženství. Rodina Maam Diarry byla údajně velmi zbožná a paní Walo Mbacke, sama učitelka Koránu, si dala záležet na tom, aby její dcera měla široké náboženské vzdělání.


Maam Diarra se v dospělosti stala druhou ženou svého strýce Mora Anty Saliho a porodila tři děti, z nichž jedno byl budoucí šejch, Ahmadou Bamba. Z potomků se netěšila dlouho: při stěhování do Porokhanu onemocněla a ve věku třiatřiceti nebo pětatřiceti let tam zemřela.  

 
Lidová víra jí připisuje vlastnosti ideální ženy a matky, kumulované v jediné osobě: Maam Diarra prý byla trpělivá, laskavá, štědrá, milující své bližní, pečující a mateřská. Protože podle wolofské tradice mohou být  úspěšní jen potomci ženy pracovité, trpělivé a morálně neposkvrněné, je nasnadě, že Maam Diarra musí být vyzdvihována jako žena mimořádně oplývající všemi ctnostmi dobré manželky a matky.
 
Podpora, kterou poskytovala svému muži v práci, jí od něho vynesla přezdívku "Sousedka Boha", a tehdejší básník a filosof Moussa Ka vydává ve svých spisech svědectví o tom, jak Maam Diarra obdarovala svým zlatým náramkem mlékařku. 

V 50. letech 20. století prohlásil jeden z vnuků Mame Diarry, náboženský vůdce Serigne Bassirou, její hrob v Porokhanu za místo vhodné k uctívání památky této zesnulé.


Od té doby se do Porokhanu konají každoroční pouti, na nichž věřící obou pohlaví (mimo jiné) vzdávají hold ženství tím, že symbolicky vykonávají ženské práce a ženy se modlí za řešení zdravotních nebo manželských problémů.
 
Tak jako Touba symbolizuje samotného šejcha Ahmadou Bambu, Porokhan zastupuje jeho matku, a zároveň matku svatého města Touby, v širším významu pak všechny murídské ženy. Lidová víra nedělá rozdílu mezi Maam Diarrou a šejchem Ahmadou Bambou – světec se narodil ze své matky, jsou tedy jedno.
V tom se řadoví věřící často rozcházejí s učenci, kteří v Maam Diařře vidí jen světcovu rodičku.  
 

Maam Diarra ovšem nebyla ani zdaleka jedinou významnou ženou muslimského Senegalu.  


Záznamy hovoří o tom, že v roce 1943 se stala "chalífou", náboženským vůdcem menší murídské komunity, paní Magat Diop. Nastoupila tehdy jako sedmadvacetiletá na místo svého zemřelého otce, od něhož převzala způsob jednání s koloniální správou a neváhala si postavení vylepšovat ani strategickými politickými sňatky. O něco později působily v náboženských hnutích také dvě známé (ač jistě ne jediné) marabutky - vnučka Maam Diarry, paní Maimouna Mbacke († 2002) a paní Saida Oumoukhairy Ibrahim Niasse, pocházející z rodiny zakladatele bratrstva Tídžáníje, která mimo náboženskou činnost spolupracuje s  organizacemi podporujícími vzdělávání žen a dívek, mikrofinancování a zdravotnickou péči o matky a děti..
 
Všechny tři dámy jsou svými žáky obdivovány mimo jiné i pro skromnost a asketický způsob života. Ten je, zdá se, pro ženské náboženské vůdkyně podmínkou – a pak také absence menstruace, zbožné vystupování a schopnost vzbudit u svých následovníků důvěru.  
 

Amber Gemmeke popisuje dva příklady za všechny:  

Pětapadesátiletá Meissa Ndiaye žije se svými synovci a neteřemi v sedmipokojové vile na předměstí Dakaru. Sama říká, že její otec ji vyučoval Koránu asi do jejích patnácti let a pak se až do třiceti věnovala mystice. Když bylo paní Ndiaye ke čtyřicítce, rozvedla se a odešla do Dakaru, protože "tam je víc peněz". Otec jí na cestu požehnal a dal jí talisman – stříbrný prsten s textem z Koránu uvnitř. Na začátku neměla žádné klienty – ale ti první s sebou přivedli další a další... Nakonec, když okruh zákazníků paní Meissy vzrostl, dostala "marabutka" od chalífy bratrstva Layennů pozemek, na kterém si mohla postavit dům. Meissa za zákazníky také cestuje: navštěvuje je v Gambii a Mauretánii, a poskytuje i telefonické konzultace těm, kteří emigrovali do jiných zemí.  

 


Kolegyně paní Meissy, Kumba Keita, je v Dakaru narozená Bambarka. Od mládí bývala sekretářkou; cestovala po celém světě, žila v Nigeru, Kongu, Francii a Namibii, pracovala pro UNESCO i francouzskou ambasádu. "Marabutkou" se stala poté, co se jí ve snu zjevil světec Seydina Issa Laye. Tehdy jí bylo třiatřicet let a žila v Nigeru. Zjevení Issy Layeho jí změnilo život: odešla od manžela a vrátila se s dětmi do Dakaru, kde se brzo stala známou.  
 
Důležitost rituální čistoty podtrhuje i ona: "Jak může žena dělat khalwah, meditativní "očistu srdce" v ústraní, který někdy trvá i čtyřicet dní, když mezitím musí udělat přestávku kvůli krvácení?"  

 


Většího počtu mladých, biologicky plodných náboženských vůdkyň se tedy asi hned tak nedočkáme.

 

 

 


Více informací:
http://jaar.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/73/4/1099
http://www.highbeam.com/doc/1G1-194620910.html
http://www.tntmagazine.com/travel/destinations/africa/senegal/readers-stories/the-road-to-porokhane.aspx
http://www.wickedlocal.com/cambridge/homepage/x1722200248
 
 

 

 

Obrázek v perexu:  http://www.freedigitalphotos.net/

 

Původní verze článku poprvé uveřejněna v dubnu 2009 na stránkách http://manzelka.bloguje.cz

 

Autor: Karíma Sadio | čtvrtek 22.4.2010 12:30 | karma článku: 7,56 | přečteno: 1219x
  • Další články autora

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

26.12.2014 v 8:46 | Karma: 23,40

Karíma Sadio

Srdce temnoty

11.11.2014 v 8:01 | Karma: 13,12

Karíma Sadio

Dva roky v zemi hrochů

29.4.2013 v 9:32 | Karma: 7,90

Karíma Sadio

Chuděry singles!

5.4.2013 v 20:32 | Karma: 19,83

Karíma Sadio

Manželství a strach

4.8.2012 v 17:51 | Karma: 14,66