Když se Omar jmenuje Frederique

Francouzské společnosti šetří.  Šetří tak, že pařížský pacient nemůže být jistý, kdo je vlastně sekretářka jeho zubaře.

Před přibližně osmi lety objevily francouzské firmy novou možnost, jak při zachování stávající úrovně služeb snížit náklady přesunutím části agendy do bývalých kolonií.
Vydělávají všichni: zaměstnanci v Maroku, Tunisku, Senegalu nebo Beninu přijdou francouzského zaměstnavatele až o 80% levněji, než pracovní síla ve Francii, a zaměstnanci v bývalých koloniích se vzhledem k nižší kupní síle přesto cítí dobře placeni.
 
Jedním z ideálních kandidátů na poskytování takových služeb je - díky dobře fungující telekomunikační infrastruktuře a kabelovému propojení s Evropou - Senegal.
 
Vysoká nezaměstnanost a malé možnosti pracovního uplatnění pro absolventy vysokých škol zajišťují callcentrům trvalou možnost výběru z kvalitních kandidátů, a zároveň zaručují omezenost požadavků, které by zaměstnanci mohli mít: "Denně dostávám pět až deset životopisů," svěřuje se jeden z podnikatelů v oboru, "a to jsem nepodal žádný inzerát!"


Jiný říká: "Zákazníkům nejde jen o cenu, chtějí kvalitu. Máme tu každý rok dvacet pět tisíc (nezaměstnaných) absolventů univerzit; francouzština je úřední jazyk a společenské podmínky a flexibilita spolupracovníků garantují naše služby sedm dnů v týdnu, dvacet čtyři hodin denně."
 
Uchazečů o zaměstnání, kteří by si přáli absolvovat třítýdenní školení, kde se mimo jiné naučí tlumit nefrancouzský akcent a omezovat zdvořilosti při rozhovoru, je bezpočet.
 
Některé společnosti, jako třeba čistě senegalská PCCI o necelé jeden a půl tisícovce zaměstnanců, pronajímají francouzským zákazníkům "instantní sekretářky", které se vám po vyťukání francouzského telefonního čísla ozvou, aniž byste to tušili, z Dakaru; představí se cizím, francouzským jménem (žádná společnost si nechce klienty rozhněvat informací, že vyváží pracovní místa) a převezme vzkaz, případně odešle e-mail.
 
Jindy zase pracovníci telemarketingu při příchodu do zaměstnání pročtou meteorologickou předpověď pro Francii, aby zjistili, kde je špatné počasí, a do kterého regionu tedy mají volat, aby zastihli co nejvíce klientů doma.
 
 
Ekonomická krize prostřednictvím omezení objednávek od francouzských zákazníků zasáhla i senegalské poskytovatele telefonických a administrativních služeb. Nejvíce to pociťují řadoví zaměstnanci: v roce 2008 na veřejnost pronikla zpráva, že největší společnost v oboru nedodržuje směrem k zaměstnancům pracovní smlouvy, protiprávně zkracuje výpovědní lhůty a zpožďuje se s výplatami.
 
 


REPORTAGE - BENIN CALL CENTER - Bénin  (Reportáž z Beninu)
Uploaded by AFRICA24. - News videos hot off the press.


 
 
 
 
 
http://www.pcci.fr/
 
 
http://www.osiris.sn/article1187.html
 
 
http://www.globalservicesmedia.com/Destinations/Africa-and-Middle-East/Outsourcing-to-Senegal/25/23/0/general200809185098
 
http://www.osiris.sn/article1190.html
 
http://www.relationclientmag.fr/Relation-Client-Magazine/Article/-PCCI-un-pionnier-au-Senegal-11719-1.htm
 
http://yaleglobal.yale.edu/content/dont-tell-anybody-its-africa-calling
 
http://www.ql.umontreal.ca/volume12/numero4/mondev12n4c.html
 
http://www1.voanews.com/english/news/a-13-2007-02-04-voa8-66765412.html
 
http://www.wired.com/techbiz/media/news/2004/07/64262
 
 
 
 
 
Ilustrace v perexu: http://www.freedigitalphotos.net/
 
 
 
 
Další články autorky: http://manzelka.bloguje.cz
 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Karíma Sadio | čtvrtek 25.2.2010 13:16 | karma článku: 12,47 | přečteno: 1386x
  • Další články autora

Karíma Sadio

Hanebnost Sira Nicholase Wintona

26.12.2014 v 8:46 | Karma: 23,40

Karíma Sadio

Srdce temnoty

11.11.2014 v 8:01 | Karma: 13,12

Karíma Sadio

Dva roky v zemi hrochů

29.4.2013 v 9:32 | Karma: 7,90

Karíma Sadio

Chuděry singles!

5.4.2013 v 20:32 | Karma: 19,83

Karíma Sadio

Manželství a strach

4.8.2012 v 17:51 | Karma: 14,66