- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Před přibližně osmi lety objevily francouzské firmy novou možnost, jak při zachování stávající úrovně služeb snížit náklady přesunutím části agendy do bývalých kolonií.
Vydělávají všichni: zaměstnanci v Maroku, Tunisku, Senegalu nebo Beninu přijdou francouzského zaměstnavatele až o 80% levněji, než pracovní síla ve Francii, a zaměstnanci v bývalých koloniích se vzhledem k nižší kupní síle přesto cítí dobře placeni.
Jedním z ideálních kandidátů na poskytování takových služeb je - díky dobře fungující telekomunikační infrastruktuře a kabelovému propojení s Evropou - Senegal.
Vysoká nezaměstnanost a malé možnosti pracovního uplatnění pro absolventy vysokých škol zajišťují callcentrům trvalou možnost výběru z kvalitních kandidátů, a zároveň zaručují omezenost požadavků, které by zaměstnanci mohli mít: "Denně dostávám pět až deset životopisů," svěřuje se jeden z podnikatelů v oboru, "a to jsem nepodal žádný inzerát!"
Jiný říká: "Zákazníkům nejde jen o cenu, chtějí kvalitu. Máme tu každý rok dvacet pět tisíc (nezaměstnaných) absolventů univerzit; francouzština je úřední jazyk a společenské podmínky a flexibilita spolupracovníků garantují naše služby sedm dnů v týdnu, dvacet čtyři hodin denně."
Uchazečů o zaměstnání, kteří by si přáli absolvovat třítýdenní školení, kde se mimo jiné naučí tlumit nefrancouzský akcent a omezovat zdvořilosti při rozhovoru, je bezpočet.
Některé společnosti, jako třeba čistě senegalská PCCI o necelé jeden a půl tisícovce zaměstnanců, pronajímají francouzským zákazníkům "instantní sekretářky", které se vám po vyťukání francouzského telefonního čísla ozvou, aniž byste to tušili, z Dakaru; představí se cizím, francouzským jménem (žádná společnost si nechce klienty rozhněvat informací, že vyváží pracovní místa) a převezme vzkaz, případně odešle e-mail.
Jindy zase pracovníci telemarketingu při příchodu do zaměstnání pročtou meteorologickou předpověď pro Francii, aby zjistili, kde je špatné počasí, a do kterého regionu tedy mají volat, aby zastihli co nejvíce klientů doma.
Ekonomická krize prostřednictvím omezení objednávek od francouzských zákazníků zasáhla i senegalské poskytovatele telefonických a administrativních služeb. Nejvíce to pociťují řadoví zaměstnanci: v roce 2008 na veřejnost pronikla zpráva, že největší společnost v oboru nedodržuje směrem k zaměstnancům pracovní smlouvy, protiprávně zkracuje výpovědní lhůty a zpožďuje se s výplatami.
REPORTAGE - BENIN CALL CENTER - Bénin (Reportáž z Beninu)
Uploaded by AFRICA24. - News videos hot off the press.
http://www.pcci.fr/
http://www.osiris.sn/article1187.html
http://www.globalservicesmedia.com/Destinations/Africa-and-Middle-East/Outsourcing-to-Senegal/25/23/0/general200809185098
http://www.osiris.sn/article1190.html
http://www.relationclientmag.fr/Relation-Client-Magazine/Article/-PCCI-un-pionnier-au-Senegal-11719-1.htm
http://yaleglobal.yale.edu/content/dont-tell-anybody-its-africa-calling
http://www.ql.umontreal.ca/volume12/numero4/mondev12n4c.html
http://www1.voanews.com/english/news/a-13-2007-02-04-voa8-66765412.html
http://www.wired.com/techbiz/media/news/2004/07/64262
Ilustrace v perexu: http://www.freedigitalphotos.net/
Další články autorky: http://manzelka.bloguje.cz
Další články autora |