5 věcí, které mě naučila nedávná koupě vozu

Své první auto (Škoda Felicia) jsem koupil od svého otce, což je osoba, která je vždy důvěryhodným prodávajícím. Druhý vůz (Škoda Roomster) byla také ojetina, tu už jsem ale koupil přes známého, který „pře-prodával“ vozy z operativního leasingu od LeasePlanu. Před pár týdny jsem se pak rozhodl okusit do „dobrodružství“ v podobě koupě vozu znovu.

Původně jsem si myslel na nějakou dražší ojetinu, kdy jsem za peníze očekával více než dobrý stav vozu (ten skutečný, ne z inzerátu). V různých fórech, diskuzích a ptaním se známých jsem strávil hodiny a snad bych dal dohromady i materiál pro knížku „Buying car for dummies“. Co trošku zatřáslo mými iluzemi o tomto trhu je:

- ze servisní knížky se stává obyčejný kus papíru. Tak, jak se padělají občanské průkazy či maturity, padělají se i servisní knížky. Největší nebezpečí v tomto číhá u vozů z dovozu, protože ty není možné si (do doby jejich dovozu) prověřit u CEBIA.

- pochybní překupníci se neustále vzdělávají. Pamatuji si domu, kdy mi výše umíněný známý říkal, ať při koupi vozu hledím na volant, koberečky a řadicí páku, které mi napoví, jak fyzicky je auto opotřebeno. Dnes už se běžně děje to, že různí pochybní překupníci investují řádově nízké tisíce korun, aby vůz omladili i po této stránce, tj. koupí mu mírně použitý volant, řadicí páku a koberečky.

- naději mohou znamenat auta z operativního leasingu. Jenže pozor na společnosti, které tato auto prodávají a u všech inzerátů (do jednoho) mají stejný vůz. Taková firma pravděpodobně vyfotí nejlepší kousek s tím, že po příjezdu na Vás čeká krutá realita potlučených vozů a kusů, jejichž fyzické opotřebení neodpovídá zvyklostem (no jo, z firemního krev neteče).  V celé té záplavě vozů stejné barvy a výbavy pak budete jen těžko hledat takový, pro jaký jste si přijeli (ty nejlepší kousky mizí jako první, nebo se do bazarů nedostanou).

- auta z velkých autobazarů mizí opravdu rychle. Někdy se ani nestihnete přemístit od počítače do autobazaru, aniž by Vám vyhlédnutý kousek nevyfouknul jiný šťastlivec. Na Vás pak bohužel zbývají ty méně lukrativní kusy. (jestli to nebude podobně jako situace, kdy Vám autobazar říká, že na to Vaše auto už má víceméně jistého kupce s tím, že pak Vám stejně x měsíců koroduje „na place“, protože jste se bazaru upsali na x měsíců na výhradní prodej).

- seriózní (hlavně ty malé, které jsou flexibilnější) autobazary Vás nechají prohlédnout si auto ve Vámi vybraném servisu. Toto bohužel není zdarma (servis nepracuje zadarmo, nic jiného po něm ale chtít nemůžeme), plus prohlídkou někde v garáži u souseda, který autům prý rozumí, stejně riskujete, že koupíte auto ve špatném stavu. Technologie už pokročila tak, že „obyčejný“ automechanik už do vozu příliš nevidí, pokud nemá příslušný software.

Po několika týdnech bádání, pročítání všeho možného (zkušenosti majitelů, pojistné podmínky, obchodní podmínky apod.) jsem koupil auto nové na leasing. Cena byla sice vyšší, než kolik jsem původně chtěl, ale ten pocit z toho, že mám jistotu toho, co mi stojí před domem a toho, že se mnou nikdo ………. za to stojí J

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Rozkošný | úterý 30.9.2014 19:23 | karma článku: 3,47 | přečteno: 110x