Diskuse
Může být privatizace úspěšná?
Děkujeme za pochopení.
qfp
Postačí souhlas,
děje se to i nyní,třeba Transakta a další.A co konečný efekt z poplatků u lékaře.Škoda platí alespoň daně tady.
Stará kára
Opravdu: všechno
bylo špatně. A o ten obrovský růst HDP v posledních 15 letech se zasloužilo to, co bylo ponecháno ve tvaru předrevolučního státního podniku. Opravdu - jen čirou náhodou tyto podniky začaly mít daleko lepší výsledky až v devadesátých létech (když před tím padesát let HDP za tím "západním" výrazně zaostával). A určitě to vůbec s privatizací nesouviselo.
Vážně: Škoda (která zdaleka není jen montážním podnikem) je samozřejmě ukázkovým příkladem, proto se jako ukázka ukazuje. Použít Tatru k příkladu opačnému však nepovažuji za korektní.Tatrovky byly nakonec vyráběny jako zcela terénní automobily (se všemi nevýhodami takových náklaďáků pro jízdu na silnici) a jejich prakticky jediným odběratelem byl SSSR. JIž soudruhy trápila otázka, co dál s tímto příliš jednostranným zaměřením (technickým, nikoliv obchodním). Na začátku 90. let se stal SSSR a jeho nástupci prakticky insolventním. Tím skončily dodávky tatrorvek (a ve značné míře i avií) do tohoto teritoria. A to byl důvod pádu Tatry.
Tomáš Fiala
Re: Opravdu: všechno
Mimochodem, když si Tatra po roce ´89 provedla marketingovou studii, vyšlo na jevo, že kapacita továrny, co se počtu vyrobených aut týče, se zhruba rovná potřebě takto jednostranně zaměřených aut v celé Evropě... Bez bývalého SSSR. Co tam s takovým množstvím aut, které jsme tam dodávali dělali, ví Bůh a Lenin. Že by nám za ně kdy SSSR skutečně platil (ve smyslu, jak to chápeme dneska) pochybuju.
Naopak. Privatizace i v případě Tatry je ukázkovým příkladem úspěšné privatizace. Je obdivuhodné, že takto nesmyslně koncipovaná továrna se zmátořila. A to nemohl dokázat nikdo jiný, něž ten, kdo na tom měl bytostný zájem - majitel, jakkoli vzešlý z privatizace.
ak1975
výroba
Jo jo chápu co chtěl říci.... tady v Brně,, dalším strojírenském městě už neumí nikdo ani vyrobit převodové kolečko do skůtru.
Tomáš Fiala
Re: výroba
On to někdo v naší republice uměl na odpovídající úrovni? Naposledy snad tak před válkou. To jsme ještě vyráběli dopravní prostředky, které do jisté míry snesly srovnání s okolním světem:
Po druhé světové válce - bída. Konstrukčně auta zaostávala. Už Spartak naprosto nezachytil o pár let nástup samonosné karoserie. Koncepce s motorem vzadu při svém uvedení (1000 MB) byla cca deset let opožděná - a zastaralá. A Favorit? 25 let po masovém nástupu této koncepce. A převodovky v těchto strojírenských vymoženostech? Vycházely materiálově i konstrukčně z převodovky Populára. Takže o kloudném kolečku do převodovky jsme si mohli nechat zdát. Mimochodem, kdo pamatuje, že prvním Fáčka měla právě největší slabinu - převodovku?
Tomáš Fiala
Ach jo
Kdy jste autore držel (alespoň držel) v ruce minimálně autopřílohu MF Dnes? Na základě absolutní neznalosti konstrukce aut v dnešní době chcete popisovat, jak se "nepovedla" privatizace automobilky? Když už mluvíte o tom, že se u nás montují auta podle německých plánů - víte co to je Česana?
Wolf778
Říká se,
že je-li nadpisem článku otázka, odpověď zní NE. A opravdu, jak je vidět, privatizace podle autora patrně nemůže být úspěšná.
Opravdu by mě zajímalo, jak by si to pan Rovný představoval. Privatizovat do zahraničí = tunelování národního bohatství cizáky, privatizovat do česka = tunelování národního bohatství domácími tuneláři. Takže zbývá jediné řešení: neprivatizovat, nechat vše pěkně státní, nechť se Češi ze svého národního bohatství těší. No, fajn... navzdory pár kverulantům přece všichni víme jak nám ty fabriky 40 let skvěle fungovaly a nebýt toho zpropadeného převratu, tak už jsme předhonili USA snad dvakrát... Božínku.
A nebo autorovo směrování špatně chápu, a tento článek měl být přirozeným pokračováním seriálu o německém imperialismu?
Lukáš Jelínek
Úspěchy privatizace
Největší chybou vlád v 90. letech bylo, že mnohé firmy (a hlavně banky) neprivatizovaly nebo je privatizovaly "po česku". Přitom právě privatizace do rukou zahraničních vlastníků byla cestou, jak firmy zachránit a umožnit jim prosperitu v prostředí globalizovaného trhu.
Je pravda, že se některé privatizace nepovedly - ale tam, kde se privatizovalo za transparentních podmínek (žádný pokoutní prodej nebo divoká privatizace), je situace v drtivé většině případů vynikající. Firmy vyrábějí, vyvážejí a dávají lidem práci.
Zrovna Škoda Auto je toho důkazem. Stav v roce 1990 byl tragický, firma před krachem. VW začal tím, že udělal kvalitativní audit a odstranil nejhorší nedostatky. Nyní jsou vozy Škoda velmi úspěšné, a to kromě ČR například v Německu nebo Velké Británii. A to říkám jako člověk, který by si žádný z dnes vyráběných vozů Škoda dobrovolně nekoupil.
m. l.
Absolutní souhlas
Naprosto s Vámi souhlasím, že utlumení vývoje ve Škoda Auto byla národní tragédie. Celé týmy vývojářů ze Škody, ÚVMV a dalších firem byly rozprášeny a geniální konstruktéři, pokud již nejsou v předčasném důchodu, se nyní musí živit prací hluboko pod jejich profesionální schopnosti. Připomeňme aspoň jejich kvality: Škoda 120, která posunula skokem světový vyvoj automobilů o generaci vpřed. Koncepce motor vzadu, chladič vpředu, díky níž se do zavazadlového prostoru vešla nejen taška s oblečením, ale ještě i krabice s paštikami. Škoda Favorit, kolem kterého stáli v němém úžasu korozní inženýři z celého světa. Pertinaxová ucpávka vodního čerpadla, která deklasovala světové firmy v oboru těsnění do role pouhých přihlížejících. Nedostižné jízdní vlastnosti Š.105/120 které stojí za několika sebevraždami vývojových pracovníků Mercedesu, Porsche a Audi když pochopili, že jejich celoživotní práce byla marná. A mohl bych pokračovat ještě dlouho a každý pamětník by jistě nějakou perličku doplnil.
Wolf778
Re: Absolutní souhlas
Jojo, také jsem toho názoru, že proradným pohřbením škodováckého vývoje si německé automobilky pořádně oddechly
- Počet článků 12
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1558x