- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
U-Bootmuseum HamburgDusan Rovensky
V roce 1972 vyrobil Sovětský svaz první z řady ponorek Projekt 641B Som (v kódu NATO – Tango). Celkem bylo vyrobeno 18 kusů ponorek této třídy. Většina z nich (14 kusů) je v současné době již vyřazena a sešrotována a tři jsou zachovány pro muzejní účely (dvě v Rusku – Moskvě [B-396] a Togliatti [B-307] a jedna v Německu – Hamburgu [B-515]).
Hlavním úkolem ponorek třídy Tango bylo (v případě války) ničit americké, britské a francouzské ponorky vyzbrojené jadernými balistickými střelami v oblasti Atlantiku.
Před několika týdny jsem navštívil zmiňovanou ponorku B-515 (v Německu je označována jako U-434) v Hamburgu, kam byla dopravena v roce 2002 a přeměněná na soukromé muzeum. Jak pro fanouška vojenské historie, tak i naprostého laika je to opravdový zážitek a pokud zamíříte na sever Německa, nenechte si ujít návštěvu tohoto skanzenu Studené války.
Základní technicko-taktická data o ponorce B-515:
Tango v celé své kráse.
Poklop v popředí sloužil k nakládání torpéd do ponorky.
Zachranný člun (uložený pod červenobílým poklopem) a evidentní hrubé zpracování trupu ponorky.
Torpedometný úsek - V této části pracovalo 10 námořníků, kteří zde "krmili" 6 torpédometů ráže 533 mm dvoutunovými "rybičkami" .
Ubytovací a služební úsek - Zde se nacházely vybrané důstojnické kajuty (kapitán, zástupce pro věci politické, hlavní lékař atd.), důstojnická jídelna a ošetřovna.
Důstojnická jídelna, která mohla být (v případě bojové činnosti) přeměněna na operační sál.
Ošetřovna a izolace.
Průlez do bojového úseku.
Ubytovací úsek - Zde byli ubytováni důstojníci, praporčíci a mužstvo a nacházely se zde některé služební místnosti (kuchyň, jídelna mužstva, rádio-místnost, krypto-místnost, úložna utajovaných dokumentů, sociální zařízení atd.).
Kuchyň v tradičním ruském stylu.
Na ponorce se nacházely dvě toalety, o které se muselo dělit 84 námořníků po dobu několika týdnů až měsíců.
Motorový úsek - Zde se nacházelo ovládání dieselových (dvou) a elektrických (tří) motorů ponorky.
Dieselové motory, které poháněly ponorku při plavbě na hladině.
Ovládání jednoho ze tří elektromotorů, které se používaly při plavbě pod hladinou.
Další informace o muzeu získáte na: http://www.u-434.de/eng/index-eng.php
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!