Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se řídí v Irsku

Irové dodržují pravidla silničního provozu, ale jen ta, o kterých jsou přesvědčeni, že mají bezpečnostní význam. Málo blikají a na křižovatce většinou nevíte, kam auto před vámi pojede.

Neblikají při změně jízdního pruhu, ale kupodivu úzkostlivě blikají při objíždění překážky, a to i při sebemenším vybočení ze směru jízdy. Na stopce skoro zastaví, ale málokdy úplně. Naprosto nerespektují pravidla o stání, parkují po obou stranách silnice, častěji na nesprávné než správné straně. Rozumějte; správné stání je po levé straně, neboť v Irsku se stejně jako ve Velké Británii jezdí vlevo. Při krátkodobém stání běžně nechávají motor v chodu, to se zřejmě naučili od českých řidičů. Jsou hákliví na bezpečný odstup, „lepení zezadu“, tak, jak jej známe z Čech v Irsku neexistuje. Když před vámi auto zastaví a vy jej objedete s malým bočním odstupem, řidič na vás bude troubit. Stejně tak, když přejedete do jízdního pruhu, ve kterém jede jiné auto, byť 100 metrů za vámi.

Největší odlišností v pravidlech je samozřejmě ježdění vlevo. Nejde tak ani o běžnou jízdu, na to, že vás protijedoucí auta míjejí po vaší pravé ruce si zvyknete celkem brzy. Ale při odbočování na křižovatce lehce ztratíte orientaci. Při odbočování vlevo se vám snadno stane, že odbočíte do pravé poloviny vozovky. Stejně tak je nezvyklé dávat přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vpravo. A hlavně je třeba mít na paměti, že doprava se odbočuje velkým obloukem, tedy až na tu vzdálenější část vozovky.

Hodně jiné je chování na kruhovém objezdu. Předně, v Irsku jich je o řády víc než u nás. Běžně se vám stane, že deset po sobě následujících křižovatek jsou jen kruhové objezdy. Některé jsou obrovské, často o průměru až 200 metrů. Jiné vypadají jako normální křižovatka, v jejímž středu je nakreslená malá tečka a tím se proměnila v kruhový objezd. Ten, kdo jede po kruhovém objezdu má přednost v jízdě (ze zákona, nikoliv jen na základě značky, jako je tomu u nás). Problém je ale v tom, že ne vždy je před kruhovým objezdem umístěna dopravní značka a tak kolikrát ani nevíte, že vjíždíte na kruhový objezd. Je proto dobré mít puštěnou navigaci, nejlépe se zapnutými hlasovými pokyny, tam vám vždy řekne, že se blížíte ke kruhovému objezdu. Zcela jiné než u nás je blikání na kruhových objezdech. Hodláte-li opustit kruhový objezd hned prvním výjezdem, již při přiblížení k objezdu blikáte vlevo (připomínám, že po kruhových objezdech v Irsku se s ohledem na levostranný provoz jezdí po směru hodinových ručiček). Pokud chcete vyjet druhým výjezdem, neblikáte a pokud třetím, již při příjezdu ke kruhovému objezdu blikáte vpravo. Dokonce v jízdním pruhu, který je určen pro opuštění nejvzdálenějším výjezdem, je nakreslená šipka vpravo. Takže jedete v pruhu na odbočení vpravo, blikáte vpravo, ale přitom jedete doleva. No, chce to prostě zvyk.

Některé dopravní značky jsou shodné s těmi našimi, ale moc jich není. Zejména je to stopka a také značka zakazující předjíždění. Pod ní je ale většinou dodatková tabulka s textem Do not pass, tedy nepředjížděj, zřejmě pro ty, kteří značky neznají. Pak ještě zákaz odbočení a přikázaný směr jízdy, a také Dej přednost v jízdě, navíc s textem Yield. Ostatní značky už vypadají jinak, většinou je to žlutý (oranžový) čtverec postavený na špici. Naštěstí je ze symbolu na značce téměř vždy snadno dovoditelný význam.

Se semafory se v Irsku nešetří. Na křižovatce jich je z každého směru klidně i pět, všechny svítí stejně. A nebo, a to už je náročné, na jednom svítí zelená a na druhém červená. Zatímco červená je plné kruhové světlo, zelená obvykle obsahuje šipku. Tedy až po rozsvícení zelené se dozvíme, pro jaký směr ten který semafor vlastně platí. Pokud zelená šipka směřuje vpravo, jsme zbaveni povinnosti dávat při odbočení vpravo přednost v jízdě protijedoucím vozidlům, tedy analogie našeho tzv. bezkolizního signálu.

Hodně je užito vodorovné značení, a pokud někde není, jsme na to předem upozorněni značkou s nápisem No road margins.

Dálnice jsou luxusní, často se 4 až 5 jízdními pruhy. Většinou na nich platí rychlostní limit 120 km/h. Setkáme se ale se situací, kdy dálnici kříží běžná silnice spojující dvě vesnice. Zde se dá dálnice opustit či na ní najet, což ale při rychlosti po ní jedoucích vozidel není úplně jednoduché. Také se na dálnici můžeme setkat s kruhovými objezdy.

Za tři týdny ježdění po Irsku jsem neviděl dopravní nehodu, dokonce ani situaci, která by k nehodě mohla vést. Z pohledu počtu usmrcených osob při dopravních nehodách přepočtených na 1 milion obyvatel je Irsko šestou nejbezpečnější zemí Evropské unie, tedy 10 příček před námi. A to i přesto, že s výjimkou dálnic jsou silnice úzké, vyžadují velkou opatrnost při míjení s protijedoucím vozidlem, často zastavení, někdy dokonce i couvání.

Autor: Robert Kotál | pondělí 14.10.2024 16:40 | karma článku: 12,63 | přečteno: 389x
  • Další články autora

Robert Kotál

Zimní pneumatiky: pravda a mýty

Zima se blíží a já sleduji „zaručené“ informace o používání zimních pneumatik. Od laických moderátorů, ale i od „opravdových expertů“. Bohužel, často jeden větší nesmysl než druhý.

1.11.2024 v 11:40 | Karma: 19,87 | Přečteno: 610x | Diskuse | Ostatní

Robert Kotál

Mentorem snadno a rychle

S novým rokem se snížila věková hranice pro získání řidičského oprávnění skupiny B. Má to ale háček. Pokud řidiči ještě není 18 let, musí jezdit s mentorem.

19.4.2024 v 8:18 | Karma: 11,09 | Přečteno: 276x | Diskuse | Ostatní

Robert Kotál

Parkovací brzda

Před nedávnou dobou se v Praze odehrála velmi smutná událost. Taxikář nezajistil (nebo zajistil nedostatečně) svůj vůz proti pohybu a ten se bez jeho přítomnosti rozjel.

2.3.2023 v 17:48 | Karma: 14,54 | Přečteno: 510x | Diskuse | Ostatní

Robert Kotál

Učitel autoškoly jako zajímavé povolání

Na první pohled paradoxní věc. Nicméně nedávná a ještě ne úplně skončená pandemie českému autoškolství velmi pomohla.

12.9.2022 v 20:35 | Karma: 9,10 | Přečteno: 377x | Diskuse | Ostatní

Robert Kotál

Autoškolství dříve a dnes

Neutěšený pohled na současný silniční provoz je často přičítán špatné práci autoškol. Na tom samozřejmě kus pravdy je, ale daleko zásadnější problém spočívá v tom, že celý systém přípravy řidičů je nastaven přinejmenším nesprávně.

20.4.2022 v 7:48 | Karma: 14,32 | Přečteno: 533x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Ohnivé peklo v lyžařském centru. Lidé skákali z oken, mrtvých je přes sedmdesát

21. ledna 2025  7:19,  aktualizováno  20:21

Při nočním požáru v tureckém lyžařském středisku Kartalkaya zemřelo nejméně 76 lidí a 51 utrpělo...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

24. ledna 2025  12:05,  aktualizováno  12:19

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí...

Havárie historické bojové techniky na jihu Čech: dva mrtví, osm zraněných

18. ledna 2025  16:06,  aktualizováno  19:27

Při ukázkách historické bojové techniky u Horního Dvořiště na jihu Čech došlo k tragické nehodě....

Proti Ficovi bouřilo 30 slovenských měst. Bratislavu burcoval Bolek Polívka

24. ledna 2025  17:30,  aktualizováno  20:59

V téměř třiceti slovenských městech se v pátek konaly demonstrace za proevropské směřování země....

Zelenskyj si řekl o 200 tisíc evropských vojáků. Britové jsou pro

22. ledna 2025  12:19

Jen co v Bílém domě usedl Donald Trump, vyzval Volodymyr Zelenskyj evropské státy, aby převzaly...

Na východě Konga zemřelo 13 zahraničních vojáků. Boj povstalců sílí

26. ledna 2025  7:12

Na východě Konga od pátku zemřelo 13 zahraničních vojáků z mírových jednotek, které tam pomáhají...

Zavíráme! Vše musí pryč! Podvodníci s „končícím eshopem“ lákají z lidí peníze

26. ledna 2025

Šmejdi jsou často o krok napřed a vymýšlí neustálé finty, jak vytáhnout z lidí peníze. Aktuálním...

A kostlivci se vypotáceli ven... Jak Sověti nafotili osvobození Osvětimi

26. ledna 2025

Seriál Když Rudá armáda před osmdesáti lety stanula u bran Osvětimi, ohromilo ji hrobové ticho, pach...

Vraha předem neodhadneme. Čin mívají propracovaný, říká docent Lašek

26. ledna 2025

Premium Policie v posledních dnech informovala o několika případech, kdy dostala oznámení ohledně možného...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1281x
Zakladatel Dopravní akademie a.s., propagátor defenzivního způsobu jízdy a autor publikací pro žáky i učitele autoškol.

Seznam rubrik