Plynový útok na Česko

Na internetu jsem narazil na hodně emocionálně vyšponovanou kampaň plynárenského svazu. S pomocí smutných dětí, patosu, roušek a strašení zdravotními problémy se snaží přesvědčit Čechy, aby využívali zemní plyn.

Když jsem na ta videa koukal, v hlavě mi vyskočila slavná scéna z filmu Pelíšky. „A komu tím jako prospějete?“Prodejci a distributoři plynu tím samozřejmě prospějí sami sobě, proto se také reklamní kampaně dělají. Ovšem prospějí tím také například Rusku, pro které je zemní plyn jedním z klíčových vývozních artiklů a taky nástrojů mezinárodní politiky.

Reklamy ale tvrdí, že z využívání plynu budeme mít prospěch my všichni. Prý budeme mít čistší ovzduší, nebudeme muset nosit roušky, děti nebudou kašlat a všichni dohromady prý můžeme zahodit lopaty. Jinými slovy plynaři po čarou říkají, nevyužívejte „špinavé uhlí“, užijte si radši „čistý plyn“.

Tady už to začíná trochu pokulhávat. Plynaři totiž samozřejmě neříkají nic o tom, že plyn je stejně jako uhlí fosilní palivo, které se musí těžit a jeho zásoby nejsou bezedné. A je zřejmě jenom úplná náhoda, že se tato kampaň rozjela zrovna v době, kdy jdou ceny plynu prudce nahoru. Takže každý, kdo se nechá kampaní nachytat, si bude brzy drbat hlavu při pohledu na účtenky.

Asi proto plynaři celou kampaň vedou po „ekologické“ linii. Jenže ji poněkud ohýbají. V první řadě v tom, že se snaží ukazovat uhlí jako hlavní zdroj znečištění, což nemá s realitou nic společného. Statistiky totiž mluví jasně. Hlavním zdrojem znečištění je doprava a lokální topeniště, v nichž lidé topí všelijakými nesmysly typu pet lahve s mazutem. Právě lokální topeniště už se navíc výrazně ekologizují jednak zákony a současně kotlíkovými dotacemi, díky nimž si lidé ve velkém pořizují moderní kotle. No a v neposlední řadě je třeba říci, že plyn rozhodně není nějaký bezemisní obnovitelný zdroj.

Takže jsme se kruhem vrátili zpátky k těm penězům. O ně totiž vždycky jde až v první řadě. Zkusím si tipnout, že najatí reklamní experti uvažovali zhruba takhle: Plyn zdražuje, takže hrozí, že lidi budou hledat jiné způsoby například vytápění. A logicky ty levnější, což je v první řadě uhlí. Takže na něj musíme zaútočit. No a odtud už je to jen kousek k rouškám, kašlajícím dětem a lopatám. Že to je vlastně všechno jedna velká lež? Kdo by to řešil, vždyť je to přece jen reklama.

Autor: Richard Peterka | pondělí 17.9.2018 11:05 | karma článku: 14,97 | přečteno: 645x