Co je větší problém?

Je až s podivem, jak často se dnes vedou společenské války proti něčemu málo škodlivému, a přitom se nechávají být věci, které fakt páchají paseku. Netušíte, čím to je? Třeba zelené koloběžky…

Za rok 2017 mají na svědomí zelené elektrokoloběžky 286 zraněných a pět mrtvých. V Paříži, kde došlo čerstvě ke smrtelné nehodě koloběžka/kamion, proto zavádějí od září pro koloběžkáře pravidla – zákaz vjezdu do parků a zahrad, na chodníky a na parkoviště. Nahlíženo optikou nejrůznějších aktivistických spolků by však mělo dojít k daleko větší regulaci, neřku-li k zákazu. Protože sdílené elektrokoloběžky zabíjejí!

Byla by to stejná logika, jakou všichni salónní pacifisté uplatňují v případě zbraní, včetně kapesních nožů. Jenže úmrtí a zranění způsobují jen lidé a jejich nezvládnutá blbost. Konkrétně u koloběžek se ta blbost projevuje tím, že radnice podléhají zelené módě a jak se něco jmenuje sdílené a elektro, tak tomu dávají zelenou bez ohledu na to, jestli je to rozumné, nebo se s tím alespoň rozumně zachází. Pražská pěší zóna je toho zářným příkladem, když radnice ustoupila nátlaku všech dvanácti pražských organizovaných cyklistů a průjezd pěší zónou jim opět povolila. Asi proto jezdí po chodnících všude jinde, bez ohledu na existenci stovek kilometrů cyklostezek.

Sdílení elektrokoloběžkáři jezdí, kde chtějí, po chodníku samozřejmě nejvíc. Zranění je jen otázkou času, pokud už nejsou a my o nich jen nevíme. Ale zatím jsou koloběžkáři i sdílení cyklisté, kteří se chovají stejně, tak nějak chráněni. Je to nové, eko a sdílené, tak to přeci nemůže dělat žádnou neplechu… Což je taky blbost.

Teď si vezměme další příklad. Teď někde nějací zelení aktivisté psali, kolik jakási česká elektrárna na uhlí svými exhalacemi zabije po Evropě lidí. Vycházelo jim to na 16 lidí za rok. Jak se tohle odhaduje, mi není jasné, ale dělá se to. Ok. Samozřejmě je tu elektrárnu potřeba zavřít, protože je vrah. No jo, ale auta, respektive jejich řidiči, měli loni na svědomí smrt asi 550 lidí jen v Česku. A kdoví, kolik zranění. Proč nikdo nechce zakazovat auta, nebo řidiče? Mají na triku více úmrtí, než všechny elektrárny na uhlí, které tady máme…

Nebo plasty. Místo igelitek se prodávají papírové tašky. Na výrobu plastu je potřeba skoro nic, ve srovnání s tím, kolik vody a elektřiny je potřeba na výrobu papírové tašky. Ta se rozloží za 4 měsíce, igelitka za 25 let, ale jestli existuje nějaký index zelenosti, tak musí zohlednit tu energetickou náročnost výroby. Stejný princip má zákaz jednorázových plastů a jejich nahrazení papírovými výrobky, ale je fakt, že plastový kelímek se rozkládá nějakých 70 let. Jen je taky fakt, že se na papír musí kácet stromy. Takže boj proti plastu odnesou stromy. Není to taky blbost?

Nejlepší by bylo, kdyby si každý nosil látkovou tašku a vlastní skládací kelímek. Nestálo by za to, aby nás o tom ti všichni zelení zkusili rozumně přesvědčit, místo toho, aby vedli kampaně za veganství, koloběžkářství a elektro?

 

Autor: Richard Peterka | čtvrtek 13.6.2019 8:09 | karma článku: 26,12 | přečteno: 779x