Vláda chce, aby za volantem umíralo více mladých lidí

Jinak si to prostě neumím vysvětlit. Mám vlastní zkušenost s touto problematikou z Nového Zélandu, kde kromě plnohodnotného řidičáku máte možnost získat i tzv. "Restricted Driving licence" (neboli "omezený" řidičák). Ten umožňuje řídit nezletilému, pokud s ním jede jeho zákonný zástupce (rodič). Jak to ale pak vypadá v praxi?

rs.reality-show.net

Teenageři prostě jezdí sami. Protože "už řídit umí", tak přece nenechají svůj mladý rozlet a vývoj brzdit nějakými "stupidními" zákony. Jedeme z párty? V pohodě. Nestíhám do školy? Autem jsem tam hned. V článku "Řídit auto by mohli už i nezletilí, vláda přemýšlí o řidičáku od 17ti let" příznivci argumentují tím, že prý mladí řidiči se tak více "vyjezdí" a budou pak méně nebezpeční, než když absolvují jen dvacet hodinových jízd v autoškole. Tak já říkám, místo téhle kraviny raději zvyšte počet povinných hodinových jízd v autoškole! Tam alespoň je člověk, který během jízdy studenta sleduje provoz a hlavně má možnost auto "zadupnout" vlastními pedály. To rodič na sedadle spolujezdce nemá, rovněž ho nepokárá za chybu a často také vůbec nesleduje provoz.

 

Podle mne je nejlepší "pojistkou" proti umírání nezletilých řidičů za volantem fakt, že prostě jezdit s autem neumí. Nastoupí, otočí klíčem, chcípne jim to. Tím, že někomu dáme do rukou schopnost řídit auto, pak mu také dáváme naši důvěru s tím, že bude jezdit zodpovědně a nebude ohrožovat ostatní. Bohužel to ale často dopadá přesně naopak - k zodpovědnosti má většina mladých velmi daleko. Toto paradoxně platí i o držení zbraní, jen se podívejte na Američany. Čím více nezletilých a zbrklých řidičů (držitelů zbraní), tím více mrtvých. Jednoduchá rovnice o přímé úměrnosti.

 

Takže si dovolím takovou prognózu: pokud bude schválen nějaký podobný zákon z pera poslance a dopravního experta Stanislava Humla, který má vládě dodávat návrhy na změny silničního zákona, pak je to pan Huml, kdo je přímo zodpovědný za zvýšenou úmrtnost mladých lidí na silnicích. Protože jim k tomu dal právní prostředek a také upřímně (a teďka budu rýt do vlastních řad), spousta z mladých řidičů prostě nemá rozum (a zkušenosti). Myslí si, že s autem zastaví na metru stejně jako chodec. Myslí si, že "to nějak zvládnou". Bez ohledu na to, jestli vedle něj sedí jeho rodič, často jde o zlomky vteřiny (zvláště pak na křižovatkách) - pokud člověk zareaguje špatně nebo pozdě, často to končí smrtí.

 

Je na rozumných politicích, aby věděli, od kdy je člověk zodpovědný natolik, abychom mu dali do rukou zbraň hromadného ničení. Ano, čtete správně, hromadného ničení. Jen tak schválně se podívejte na statistiku, kolik v minulém roce umřelo v ČR lidí, kteří byli zastřeleni a kolik bylo těch, kteří zemřeli na následky bouračky (ať už jako řidič, nebo chodec a další účastník dopravního provozu). Ať to nemusíte hledat: podle oficiálních čísel Policie ČR v roce 2009 zemřelo na následky dopravních nehod 832 lidí, 3536 bylo těžce zraněno a 23.777 bylo zraněno lehce. Celkem Policie řešila cca 74 tisíc dopravních nehod. Oproti tomu bylo "pouze" 181 lidí zavražděno. A řečí čísel: každý cca 100.člověk, který nabourá, to odskáče vlastním životem, nebo naopak zabije jiného člověka.

 

A teďka taková řečnická otázka nakonec: Pokud se za volant posadí 17-ti letí, myslíte si, že to číslo dopravních nehod a úmrtí bude klesat, nebo poroste strmě vzhůru?

 

 

 

 

==============================

Budu vždy nechávat povolenou diskuzi pro slušné vyjádření rozumných názorů, protože věřím, že je to tak správné. Zároveň ale chci říct, že na urážlivé komentáře reagovat nikdy nebudu.

Autor: David Rektorys | čtvrtek 5.8.2010 13:50 | karma článku: 19,35 | přečteno: 1940x
  • Další články autora

David Rektorys

Svět se zbláznil!

9.8.2011 v 17:39 | Karma: 18,51

David Rektorys

Proč Amerika již brzy zkrachuje

28.7.2011 v 8:37 | Karma: 32,19