Proč je třeba změnit biflování na českých školách?

Docela by mě zajímal názor vás čtenářů, jestli v tomhle se mnou souhlasíte - říkám, že současný systém vzdělávání není ani tak o znalostech, jako o tvrdém zadku a dobré paměti, abyste si všechna ta fakta, vzorečky, poučky dlouho pamatovali. Tenhle systém vymyslelo Prusko v 18.století a má jednu nespornou výhodu: je schopný během krátké doby vyprodukovat spoustu nemyslících "vojáků". Bohužel to přesně takhle dělá naše školství i dnes v 21.století, kdy trh vyžaduje pravý opak - kvalitu nad kvantitou.

bonusweb.idnes.cz

Už dávno totiž neplatí, že člověk dokončí nějakou školu a nabyté znalosti a informace mu vystačí na celý život. Znalosti a informace v naší době velmi rychle stárnou.

 

Ačkoliv osobně Američany nepovažuji za nijak úžasný národ, musí se jim uznat jedno - se školstvím na to šli trochu jinak a možná to bude i jeden z důvodů, proč bylo USA v posledních 200 letech tak ekonomicky úspěšné. Nesnažili se totiž své děti nabiflovat spoustu pitomostí, aniž by rozuměly kontextu. Šli na to přesně opačně. Soustředili se na to, aby jejich děti a mladí lidé se učili přemýšlet, informace si vyhledávat a snažit se hlavu používat jako procesor, nikoliv jako pevný disk určený ke skladování spousty informací.

 

Tento přístup má sice vedlejší efekt to, že průměrný Američan z hlavy nedá dohromady datum americké občanské války, Irák hledá na mapě Evropy a nezná rozdíl mezi dusíkem a kyslíkem. V čem však vynikají, je to, co já považuji v 21.století za nejdůležitější schopnost ze všeho - tzv. selský rozum a schopnost porozumět kontextu.

 

Proč je tohle mnohem důležitější, než schopnost nabiflovat se spoustu nepoužitelných věcí? Protože to přesně odpovídá základnímu zákonu přírody - "Přežijí ne ti, kteří jsou největší/nejsilnější/nej..., ale ti, kteří se umí nejvíce přizpůsobit." A přesně o tom selský rozum je. Jestliže se jednou spálím, tak si to přece nebudu snažit odůvodnit tak, že se to nemělo stát a v tom horším případě se nebudu snažit to udělat znovu. Kdepak, prostě to příště udělám jinak, chytřeji, lépe.

 

Jak se třeba učí chodit malé děti? Ony to také nedělají tak, že když se poprvé pokusí vstát a spadnou, tak si řeknou, že asi bude lepší se plazit, když to padání na zem tolik bolí. Ani náhodou. Mají totiž od přírody v genech jasnou zprávu - jestli se nepostavíš (=nepřizpůsobíš), zemřeš. Později proto některé děti zjistí, že když se chytnou třeba stolu nebo židle, tak se postaví snáze, než když se snaží balancovat samy. A ejhle, ono to najednou jde. Později se naučí naprosto stejným způsobem jezdit na kole, chodit na rande, jezdit v autě a tak dále. Až pak jednoho krásného dne dojde na peníze a najednou se toho člověka všichni snaží přesvědčit, že ve finančním světě neplatí přírodní zákony. Že je lepší hrát na jistotu, najít si zaměstnání s mnoha benefity, brzy si založit své životní pojištění a žít jen podle svých možností. Přeloženo zpět do jazyka batolat: "Nelze se postavit a chodit po nohou, tak to raději ani nezkoušej, protože když spadneš, tak to bolí."

 

Strach ze ztráty (nejen) peněz přemohl selský rozum. A to je ta největší prohra v životě každého člověka.

 

 

 

==============================

Budu vždy nechávat povolenou diskuzi pro slušné vyjádření rozumných názorů, protože věřím, že je to tak správné. Zároveň ale chci říct, že na urážlivé komentáře reagovat nikdy nebudu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: David Rektorys | úterý 20.7.2010 8:36 | karma článku: 14,80 | přečteno: 1489x
  • Další články autora

David Rektorys

Svět se zbláznil!

9.8.2011 v 17:39 | Karma: 18,51

David Rektorys

Proč Amerika již brzy zkrachuje

28.7.2011 v 8:37 | Karma: 32,19