The River Café
Tichá ulice, cihlové fasády a domy připomínající skladiště nás po vystoupení z vozu dovedou k nenápadným dveřím na malém náměstíčku. Uvaděč otevře... a rozpoutá se bouře. Kontrast mezi předměstským klidem venku a pulsujícím rytmem uvnitř je šokující. Hudba, barvy, vůně, šum hovoru nás okamžitě pohltí. Nikdo nemůže být na pochybách, o co tady jde: malá šatnička, jen trochu větší průchozí bar, určený k čekání než nám připraví stůl, a pak rozlehlý prostor jídelny a kuchyně. Vše je zde zasvěceno jídlu a pití. Ocitli jsme se v chrámu chutí a tento dojem potvrzují i dvě obrovské kopule pecí s výdejním pultem uprostřed tyčící se na kuchyňském konci haly jako oltář. Nad nimi pak, jako memento pomíjivosti i té největší slasti, jsou na stěnu promítnuty veliké hodiny. Ty hodiny jsou zde jistě i z důvodu plánování rychlosti konzumace – je totiž třeba vše stihnout za 120 minut. Tak dlouhý čas je zde návštěvníkům vyměřen, neboť obchody musí běžet a za večer se proto vystřídají dvě směny strávníků – v 19 a ve 21 hodin. Ve 23 hodin pak personál zpomalí, začíná úklid a příprava na další den.
Při přechodu z baru do jídelny, na jejím prahu, na okamžik zaváháme a vnímáme scenérii, do níž se za okamžik ponoříme. Několik dlouhých řad stolů, stejně dlouhý pult po pravé straně, který slouží k vydávání nápojů, dezertů a vyřízení všech dalších možných přání hostů. Lidé u plně obsazených stolů působí v tlumeném osvětlení haly jako dav modlící se za zdejší skvělou kuchyni sem tam prozářený světlem svíčky nebo světlejší róbou dam. Postoupíme dál a zalije nás směs útržků hovorů, záblesků sklenic, vůní jídel i parfémů; stáváme se součástí toho velkého mumraje.
Nosnou myšlenkou podniku je italská kuchyně modifikovaná jeho zakladatelkami s velkou invencí a fantazií. Rose Gray a Ruth Rogers se rozhodly v roce 2001, že přinesou do Londýna svěží pohled na tradiční italská jídla a nezůstalo jen u toho. Vytvořily mnoho vlastních variací na zcela běžné pokrmy, které jsou sice známé názvem, ale přetvořené k úplně jiným chuťovým vyzněním. Podnik mění menu dvakrát za den (obědové a večerní) a také podle sezóny. Udržuje tak své fanoušky v napětí, z čeho budou nadšení příště. Jednou ze stálic zdejšího menu je dezert – dort Nemesis. Ten si ale zaslouží svůj vlastní odstavec, až dojde na dezerty. Zatím jsme byli usazeni a mladá rychlá obsluha doručuje jídelní lístek. Příjemně krátký, od každého chodu 5-7 možností, široký výběr vín, a to i rozlévaných. Volíme mozzarella di bufala jako předkrm, dále dušené telecí na víně a grilovaného divokého mořského vlka jako hlavní jídla. Z nabídky italských vín jsme vybrali sklenku rozlévaného Pinot Bianco z Trentina/Alto Adige.
Přes rozměry jídelní haly a relativní blízkost sousedních stolů nemáme pocit stísněnosti a slyšíme se velmi dobře hovoříce normálním hlasem. V průběhu večera tak vlastně dojde jen jednou k interakci s našimi sousedy, a to když se má partnerka vyjádří, že zdejší jídlo je lepší než orgasmus. Nato pán od vedlejšího stolu zpozorní a natočí se k nám bokem, aby lépe slyšel, kam se konverzace bude dále vyvíjet. V kuchyňské části podniku, která je zcela otevřená a vše se v ní odehrává v reálném čase podle přání hostů, tančí mezi stoly, pecemi, sporáky a talíři několik kuchařů. Poslední slovo pak má u výdejního stolu manažerka, která kontroluje každé jídlo před jeho odesláním na stůl hostů. Mozarella di bufala v podání zdejší kuchyně splní a předčí všechny tužby, které k této mozarelle mohou být vztahovány – je očekávaně klasická, je distingovaně zvláštní a je i nevtíravě překvapivá. Hrouda bufaly naříznutá na několika místech, ve kterých ulpěly kapky zeleného suchého olivového oleje. Lístky grilované čekanky. Pyré z hnědého hrášku. Spolu velmi chutná kombinace, založená na doplnění typické chuti mozarelly ingrediencemi, které s ní souzní v základech, ale dále ještě přidávají své specifické noty. Filé z mořského vlka je ugrilované rozporuplným způsobem, který dává možnost ochutnat všechny jeho polohy. Na okrajích a v místech, kde se kůže spojuje s masem je mírně připečené, ve středu zase bílé, měkké a šťavnaté. Jeho chuť dolaďuje směs koření s převládajícím rozmarýnem. Partnerka se zatím orientuje v chutích pomalu dušeného telecího, které se rozpadá na jazyku, jemné omáčky a mačkaných brambor. Obsluha je pozorná a přijde několikrát zkontrolovat, je-li opravdu vše v pořádku. Porce nejsou na první pohled nikterak velké, ale při jejich pomalé konzumaci se dobrý pocit z extrémně chutného jídla rozlije po celém těle a mnohý návštěvník se smutkem dá přednost životosprávě před dezertem.
Po zdolání bohatého předkrmu a hlavního jídla se vskutku může zdát dezert pojmenovaný po bohyni msty projevem suchého anglického humoru. Je třeba ale obnovit soustředění, naladit chuťové pohárky, protože přijít o tento zážitek na konci večera by byla opravdu škoda. Objednáváme si pro jistotu jen jednu porci pro dva. Čokoládový dort Nemesis je vlastně čokoláda ve své esenciální podstatě. Našlehaná tmavá hutná čokoláda, hustá tak, že bez potíží drží tvar dortové osminky, ale zároveň s jemným náznakem tekutosti, který ji činí lehce se rozplývající na patře a umožní vnímání její přímočaré chuti. Polovina porce nám bohatě stačí, abychom zaplavili naše chuťové, čichové i zrakové receptory čokoládovým zážitkem.
Obsluha sbírá poslední objednávky, tempo se zpomaluje a stoly se vyprazdňují. Nastává úklid a příprava na další oslavu chutí svolanou opět na zítřejší večer. Koncept restaurace je velmi jednoduchý, postavený na rychlém, bezproblémovém servisu a odbavení ve střídmých kulisách. V jeho středobodu je ale skvělá kuchyně, kterou nejen přiznává, ale dále ji zdůrazňuje a činí z ní mocný zdroj energie a přitažlivosti. Její díla stojí za cestu i z větší vzdálenosti než z centra Londýna.
The River Café Thames Wharf, Rainville Road, London
Alexander Řeha
Pizzeria del Caffé Italiano

Umění renesance a umění pizzy zde spočinuly na jednom místě zálibně na sebe hledíce. Jejich společným krédem je poctivost provedení a vášnivá oddanost tématu. Je jistě mnoho důvodů proč se do Florencie vypravit a tento podnik nebude v horní části toho dlouhého seznamu. Ale jen do chvíle než ho najdete a ochutnáte. Každá velká změna v dějinách je provázena změnou paradigmatu, tedy obecného pohledu na řád světa. Zatímco měnit pohled na renesanci není třeba, životní změnu v pohledu na umění pizzy je možné zažít v této zemité restauraci.
Alexander Řeha
Vermeer. Zlaté století holandského umění.

Malíř posedlý obrazy dívek vykonávajících nejrůznější činnosti. Jsou samy, společnost jim dělá pouze měkké světlo procházející oknem v levé části obrazu. Počítají šperky, hrají na klavír, píší dopisy nebo jen čekají. Vermeerovi sloužily jako matrice k dovedení malířského umění 17. století k dokonalosti. Zachycuje scény ze života, jak žádal tehdejší společenský kánon a hlavně - pracuje se světlem jako málokdo před ním.
Alexander Řeha
Móda na plátnech impresionistů

Jasné denní světlo, na zemi tráva, lavičky lákající k posezení, zpěv ptáků a mezi tím obrazy. Hra záblesků a odlesků světla je tentokrát ale podružná. Pozornost se upírá k tomu, na čem se světlo odráží, ke tvářím známých i neznámých modelů a nejvíce k jejich šatům. Bohaté róby, lehké krajkové halenky, domácí šaty jakoby šustily a voněly všude kolem a jejich svět návštěvníky za chvíli tak pohltí, že střízlivé oděvy všech, kdo nejsou na obrazech, vypadají téměř nepatřičně. Impresionističtí mistři jako kronikáři módy své doby využívají plně její výrazové možnosti a také akcent, který může dát charakteristice osob nebo náladě obrazu.
Alexander Řeha
Le Baratin

Pařížské restaurace jsou svět sám pro sebe. Z turistů si jak majitelé, tak číšníci přílišnou hlavu nedělají a domoci se adekvátních služeb lámanou francouzštinou je dobrodružství značně se lišící od informací, které nám dá kapitola „V restauraci“ učebnice tohoto jazyka. Pomineme-li zcela turistická místa pro střední proud návštěvníků, dají se zbylé podniky rozdělit na ty, které dělají francouzskou kuchyni efektně a na ty, které ji dělají efektivně. Jinak řečeno, na podniky, které se drží standardního image pařížské restaurace a na ty, kterým je image úplně ukradená. Do těch druhých moc cizinců nezabloudí, což je dobře. Jejich gastronomické skvosty tak zůstanou zachovány pro místní nebo poučené přespolní.
Alexander Řeha
Žena s váhou

Krátce po sametové revoluci, v roce 1990, jsem absolvoval první velký zájezd do kapitalistického světa, který jsem si sám pro sebe přejmenoval na „běh Itálií“. Šlo o to, absolvovat Benátky, Perugii, Veronu, Florencii, Pisu, Řím, Lago di Garda a Mnichov. Autobusem a za 10 dnů.
Další články autora |
„Ty jsi bezva chlap, já ti dám zadarmo.“ Fotograf vzpomíná na hříšné devadesátky
Fotil sametovou revoluci i dusno pozdní normalizace. Teď Jaroslav Kučera vydává knihu Sex po...
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Španělsko a Portugalsko paralyzoval blackout. Sánchez vyhlásil stav nouze
Celé pevninské Španělsko a Portugalsko v pondělí po poledni postihl rozsáhlý výpadek proudu....
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Americká letadlová loď uhýbala palbě, při manévru utopila stíhačku za miliardu
Posádka americké letadlové lodi USS Harry S. Truman, která operuje nedaleko pobřeží Jemenu, si...
Co to je za čilého staříka? Otec Izraele se postavil na hlavu a ukázal železnou vůli
Seriál Na pláži v Tel Avivu můžete narazit na podivuhodnou sochu: břichatého staříka v plavkách stojícího...
Můžou za to větrníky a soláry? Blackout ve Španělsku provázel i výpadek informací
Premium Nic podobného ve Španělsku dosud nezažili. Pondělní blackout uvěznil desítky milionů lidí ve...
Chtěla jsem do politiky, ale zklamala mě. Aktivistka Haškovcová o klimatu i Gretě
Premium Rozárie Haškovcová je ve svých 22 letech jedním z nejsilnějších hlasů šířících osvětu o změnách...
Znáte Labubu? Jak se čínský zubatý skřítek zakousl do lidských srdcí i recese
V nekonečné řadě postaviček přicházejících z Asie jsou panenky jménem Labubu nejnovějším...

Pronájem, byt 2+kk 42m2, Šternberk ul. Náměstí svobody
náměstí Svobody, Šternberk, okres Olomouc
10 250 Kč/měsíc
- Počet článků 12
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 715x