- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Po cca 15 letech, kdy celý svět bez problémů linkuje zdroje a podklady svých článků (včetně odkazů na konkurenci, neboť zdroj je prostě zdroj, ať je to brácha, nebo konkurenční médium), se největší čeští vydavatelé s velkou slávou dohodli na kodexu, který ani nedodržují, neboť "ještě nevešel v platnost"... To fakt potřebujeme "platnost kodexu" k tomu, abychom se navzájem chovali slušně? To je potřeba si s konkurencí vzájemně šlapat na nohy a "když vy nenalinkujeme, tak mi just nenalinkujeme dvakrát!" ??? To nechápete, že právě linkováním konkurence ukazujete svoji sílu a solidnost (a když konkurence nelinkuje, tak tím jen dokazuje ubohost a malost)?
To už jsou česká média fakt prohnilá takovým způsobem, že se nedokážeme chovat jako slušní lidé, aniž by nás k tomu tlačila nějaká bumážka? Ach jo...
Celé to zavání zlodějinou. Asi si vytvořím vlastní web (iheute.cz vypadá volné), dám si na něj reklamu a začnu krást vaše články. Jako zdroj budu uvádět třeba "internet".
Nejsem právník, ale napřed bych se, být vámi, s někým poradil
Největší zvěrstvo je využívání videí z Youtube. Před video si dáte reklamu, do videa své logo a celé to ještě zprzníte velkou kompresí. Bravo
A ještě napíšou "zdroj: YouTube". To je jako kdybych něco ukrad z MF Dnes a napsal k tomu "zdroj: noviny".
Jak má linkování odkazu vypadat? (prozatím jsme zvolili formu… jak uvedl server iDNES.cz)
Přece tak, jak to situace vyžaduje. Např. "Na událost poprvé upozornil server Lupa" - lze odkázat např přes spojení (slova) "Lupa" nebo "upozornil" a to v ideálním případě přímo na daný dokument. Nechtějte po svém čtenáři, aby si musel z homepage Lupy procházet celý obsah. Zadržte jeho pozornost a máte šanci, že se opět vrátí, že ho na cílovém webu nezaujme jiný událost.
To, že odkaz má vést na konkrétní text/dokument, je přece jasné
Všichni vědí, proč nelinkujete. Protože by se přišlo na to, že ty články jenom sprostě kopírujete. Tak si ty kecy o etice strčte za klobouk.
Např. tímto článkem http://ekonomika.idnes.cz/sidlo-komise-je-jako-hvezda-smrti-vysmal-se-o-leary-urednikum-v-bruselu-13r-/eko_euro.aspx?c=A120109_184818_eko_euro_fih jste naprosto sprostě vykradli moje autorské dílo, totiž překlad tohoto videa: http://youtu.be/hZrEIvUnm-o
Musíte si uvědomit, že už nepíšete statický papírový obsah. Web je dynamický. Docela mě překvapilo, že se dnes najde někdo, kdo ze zásady (nikoliv z lenosti) nelinkuje. Ono už je na pováženou i to, že do svého článku umístíte cizí video, stažené z YouTube.com a uvedete jako zdroj maximálně tak YouTube.com, leckdy ani to ne. To video někomu patří, někdo ho vytvořil, někdo je autorem a vy se takto chováte jak burani.
Druhý faktor je ten, že linkováním neděláte ani tak službu tomu médiu, na který odkazujete, nýbrž hlavně svým čtenářům, kteří nemusí v případě zájmu složitě dohledávat původní zdroj. Pokud nelinkujete, plivete jim de-facto do tváře.
Co se týče rozlišení interních a externích odkazů, na to existuje nepsaná konvence, kterou využívá třeba wikipedia.org. u odkazu ven je malá ikonka se čtverečkem, ze kterého míří nahoru šipka.
Odlišovat jazyky nemusíte, to není zvykem.
Za odkazy na speciální obsah (placené, sociální sítě apod.), ale i soubory (PDF, Word apod.) je zvykem uvádět v závorce typ (facebook, G+), popř. typ a velikost velikost souboru (PDF, 104kB).
pokud používám cizí materiál, nebo myšlenky. A nad nimi stavím třeba svůj autorský text, úvahu, analýzu. Zdá se mi to etické i když může jít o konkurenční médium. Petr PeTaX Závladský
Bylo by dobré odkazovat rovnou na konkrétní článek (nebo jiný zdroj informace), ne na homepage.