Povinně místenkový rychlík je pro socialisty, bez povinné rezervace pro liberály.
Na první pohled vypadá mé tvrzení nesmyslně. Příznivec regulovaného trhu a silného sociálního státu má zpravidla hlouběji do kapsy než libertariánský hipster z Prahy 7, který je ochotný dát za malinovku v baru Cobra padesát korun. Místenka rozhodně není zadarmo a cestovní náklady notně prodraží. No jo, ale zkuste se svézt ve čtvrtek nebo pátek odpoledne na trase Praha – Brno. Od doby, kdy po dé jedničce se odváží jezdit už jen ministr dopravy Dan Ťok a kdy na druhé straně senioři a junioři mají jízdenku skoro zadarmo, jezdí stále více lidí vlakem. Expresy jsou koncem týdne totálně přecpané. Kdo má rád sociální a jiné jistoty, bez místenky by do rychlíku směr Brno nebo Ostrava lézt neměl. Bez peněz do hospody nelez a bez rezervace do expresu rovněž nelez. Inu jistota, že nebudu muset tři hodiny bivakovat na nástupní plošině vagónu, něco stojí. Městský liberál by se však z takové jistoty mohl i zbláznit. Místa v povinně místenkových vlacích jsou omezená a musí se předem zamluvit. Když pak chce letenský hipster přestupovat na další navazující spoj/rovněž povinně místenkový/ bez dlouhodobého plánování se neobejde, což je pro libertariána na sebevraždu. Navíc tak dochází k dalšímu paradoxu. V povinně místenkovém rychlíku bude sedět vedle milovníků jistot a pevné ruky, kteří během jízdy zkonzumují jen to, co je zahrnuto v ceně jízdenky /0,2 dcl vody a káva nebo čaj/. Většinu osazenstva budou navíc tvořit senioři 65+ volící Zemana. Není většího rovnostářství než-li v „supersonickém“ Pendolínu původně určenému hlavně pro střední manažery pendlujícími/v tomto případě přesněji řečeno pendolínujícími/ mezi Prahou a Ostravou. Všichni si užívají stejného luxusu ať pán nebo kmán. Socík jako vyšitý.
Kdo vzývá kapitalismus bez přívlastků, obdivuje samoregulaci volného trhu a věří svému vysokému IQ, ostrým loktům, podnikatelské intuici a rád přijímá výzvy, vždy zvolí rychlík bez povinné rezervace. Samozřejmě, že díky "Bruselu" už u nás nic, co je bez regulačních přívlastků, neexistuje – ani bezmístenkový expres. Každý má aspoň jeden místenkový vůz. To však tradičnímu příslušníku vyšší střední třídy rozhodně vadit nebude. Je přece rozdíl mít místenku, kde ji má každý, a mít místenku, kde ji má jen Někdo. Narvaný expres s jediným místenkovým vozem uprostřed v mnohém připomíná dobu – V zámku a podzámčí-. Zádumčivý klid aristokratického místenkáče kontra po sobě šlapající dav deroucí se do zbylých vagónů, kde nikdo nemá předem nic jisté. Není slastnějšího pocitu, než-li z okna restauračního vozu pozorovat šermířské souboje tzv. severskými holemi celodenním sportem vycepovaných mladodůchodců, kteří mezi sebou bojují o poslední čtvereční metr na nástupní plošině vagonu.
V poslední době však pronikla i do Českých drah inkluze. Zavedla vagony jen částečně místenkové, aby byl umožněn bližší kontakt mezi těmi, kteří místenku mají a těmi, co ji nemají. Má to však jednu nevýhodu. Na první pohled se nedá poznat, které sedadlo je s rezervací. To ví jen ten, co si tu rezervaci zakoupil. To je pak silná káva i pro svobodymilovného Piráta s dredy. Poté, co se mu podařilo nacpat do vlaku, musí si ještě vybojovat místo na sezení i přesto, že si ho dopředu zaplatil. Na průvodčího spoléhat nemůže. Ten se možná vlakovou soupravou prodere tak za hodinu ne-li dvě. Ale nakonec vše dopadne tak, jak má. Samoregulační schopnost volného pohybu zdánlivě protikladných sil je udivující. Jednotliví cestující se, aniž si to uvědomí, brzy uspořádají do potravního řetězce, v němž každý bude mít své místo. Ke skutečnému boji o rezervaci nedojde. Ti bez místenky jen instinktivně přijmou roli přidrzlých mrchožroutů snažících se uždibnout zpoza tlamy predátora kousek té flákoty. Tato taktika často přináší nečekané benefity. Vlastník rezervace může přistoupit až v Pardubicích a to pak je pro cestujícího- šakala výhra. A i když ne, tak každá minuta v sedě je dobrá. Opravdovými vítězi privatizace sedadel jsou však ti s intuicí a zároveň s dostatkem štěstí, jež přeje jen připraveným. Aniž by vynaložili peníze za místenku, beztak sedí. Žádný úspěch však není zadarmo. Na perónu se vždy postaví tak, že po zastavení vlakové soupravy jsou naproti dveřím vagónu a když ne, ví jak v davu pasažérů připomínajících stádo pakoňů překračujících řeku Mara proplouvat. Přesně rozeznají, která sedadla jsou volná a která rezervovaná. Tahle sorta si opravdu umí užívat kapitalismu volné soutěže. Větší polovině nezbude, než-li se stát pasažérem-býložravcem. Každý z nich si však rovněž své místo na podlaze najde, ti chytřejší mají sebou sedátka nebo různé polštářky, aby se „zespodu“ nenastydli. Zbytek stojí, inu někdo prohrát musí. Ať se to však zdá k nevíře, jízda přeplněným expresem bez povinné rezervace je oslavou svobody, volnosti a nespoutanosti ….hlavně tedy pro zasloužené vítěze.
Vilém Ravek
Až se k nám zase medvěd vrátí

Pokud se v našich lesích usadí medvěd, už nikdy nebude houbaření a sbírání malin a borůvek takové, jaké bylo předtím.
Vilém Ravek
Mezi samými špatnými zprávami alespoň jedna dobrá. Vlků dál utěšeně přibývá

Opravdu není třeba se vlků bát a je dobrou zprávou, že monopol Českého mysliveckého svazu bude zlomen a králem se stane ekologicky přirozený regulátor vlk obecný.
Vilém Ravek
Prodaná nevěsta z Dolních Pařezovic

Kocourova nevěsta se mu dnes zdála ještě žádoucnější. Pod tričkem utkaným z mikrovláken tenčích než pavučina se klubala dvě kulaťoučká velikonoční kuřátka s něžnými zobáčky, kterých nebylo možno si nevšimnout.
Vilém Ravek
Vietnam od Hanoje po Saigon Fotoblog

S cestovní kanceláří jsem procestoval Vietnam od severu až po jih. Je to velmi různorodá země a rozhodně stojí za to ji navštívit.
Vilém Ravek
Proč se říká středa, je ho tam třeba?

Říká se, že středa, je ho tam třeba. Já osobně jsem však středu, nejdelší pracovní den v týdnu, z mnoha důvodů moc v oblibě neměl. Vysvětlím proč.
Další články autora |
Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář
Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...
Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou
V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...
V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu
Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...
Rudé prádlo a finta se třpytkami. Strip klub v Charkově nabízí show i útěchu
Když si dvacetiletá Lisa na svou směnu ve striptýzovém klubu v ukrajinském Charkově obouvá boty na...
Sláva v Přešticích. Na svatbu komtesy z rodu Černínů přijel i belgický král
Své ano si v Kostele Nanebevzetí Panny Marie v Přešticích řekli v sobotu v poledne osmadvacetiletá...
Novináři z ČT sepsali dopis Radě. Při volbě šéfa televize zazněly nepravdy, tvrdí
Zaměstnanci Redakce zpravodajství a publicistiky České televize se v otevřeném dopise Radě ČT...
Co dělat, když začne válka. Příručku na podzim dostanou všechny domácnosti
Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) v březnu oznámil, že resort společně s hasiči připravuje příručku...
Kofola chce zachránit lázeňské prameny, zainvestuje do tradičních značek
Česku hrozí, že přijde o tradiční léčivé vody jako Bílinská kyselka či Rudolfův pramen. Výrobce...
Mladý jaguáří pár ze zlínské zoo má první mládě, v zajetí je to světový úspěch
Zlínská zoo slaví chovatelský úspěch světového významu. Jaguáří pár, pětiletá samice Yuna a tříletý...
- Počet článků 315
- Celková karma 20,19
- Průměrná čtenost 1536x