- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Veškeré citace z http://andrejbabis.blog.idnes.cz/c/453313/10-odpovedi-k-elektronicke-evidenci-trzeb.html
Citace jsou kurzivou s podtržením, můj text běžným písmem.
1. Proč zavádíme elektronickou evidenci tržeb?
Protože stát selhal a od nepoctivců už léta není schopen vybrat žádnou daň. Poctiví podnikatelé nemohou konkurovat. A proto těm nepoctivým chceme vzít jejich “konkurenční výhodu”. To je důvod, proč zavedení elektronické evidence tržeb podporují podnikatelské svazy.
Proti této myšlence lze jen těžko něco namítat. Rozhodně není správné aby někdo systém zneužíval a daně neplatil. Není správné aby někdo využíval neplacení daní jako konkurenční výhodu. V souvislosti s tímto bodem vyvstává hned několik otázek.
2. Zatížíme podnikání další administrativou?
Nezatížíme. Odeslání datové zprávy o tržbě a tisk účtenky budou stejně “složité”, jako je platba běžnou platební kartou.
V tomto bodě si dovolím si tvrdit, že Andrej Babiš lže. Tvrzení by bylo relevantní pokud by všichni podnikatelé měli terminály na platební karty, účetní programy a sami si vedli účetnictví. Tak tomu, ale není a zdaleka ne všichni, kdo budou mít povinnost elektronicky evidovat tržby, to budou mít bez zvýšené administrativní zátěže.
3. Kolik to bude stát?
Většinu podnikatelů, kteří platí daně, to nebude stát nic. Náklady na pořízení softwaru si totiž odečtou od daně z příjmů.
Tady odpověděl jen na půl otázky a to neúplně. Zcela nepochybně si to všichni a možná ani většina podnikatelů od daně z příjmu neodečtou. Už jen proto, že část podnikatelů daň z příjmu neplatí. Jsou to například ti, jejichž odpisy za pořízené stroje, budovy...jsou vyšší (a často jen krátkodobě) než jsou příjmy. Část podnikatelů se octne ve strátě třeba jen ten rok, kdy si evidenci budou muset pořídit. neodečtou si to také ti, jejichž dańová povinnost bude nižší než náklady na splnění zadání zákona.
Pokud se to bude odečítat ze základu daně pak si to navíc nebudou moci odečíst podnikatelé danící paušálem. Odečíst něco ze základu daně neznamená, že je to nebude stát nic.
Zcela v odpovědi vynechal to kolik ten systém bude stát ČR.
4. Vyženeme podnikatele na úřad práce?
Administrativa ani náklady spojené s elektronickou evidencí tržeb na úřad práce nikoho nevyženou. Objevuje se argument, že právě “vyšší” daně (tedy ty, které se mají podle zákona odvádět) povedou k likvidaci podnikatelů. Argument, že máme daně vysoké a je tedy správné je neplatit, považuji za absurdní. Pokud máme daně nastavené příliš vysoko, je nutné daně snížit. Také proto jsme navrhli změny daně z přidané hodnoty u restaurací z 21 % na 15 %. Platit rozumné daně, je normální.
Opět jen část pravdy. Ano pokud skončí s podnikáním ti, kteří podvádí nebude to žádná velká škoda. Ekonomicky to možná může být nějaký menší problém, ale morálně bude jen dobře pokud je to donutí skončit. Ano je pravda, že neplatit daně kvůli jejich výši je absurdní argument, nicméně čím jsou vyšší tím je větší motivace se jim vyhnout. Čím je systém komplikovanější tím spíše se dá zneužít. Z tohoto pohledu je např. nesmyslné zavedení 3 sazby DPH.
Co ale ti, kteří se taktak drží nad vodou a odvádí daně tak jak mají. Pro část z nich bude další povinnost natolik demotivující, že raději skončí. Jsou to například malé obchůdky na vesnicích.
5. Co když nepůjde internet?
Když nepůjde internet, nestane se nic. Zákon s touto možností počítá. Pokladny budou dál vydávat účtenky, zákazníci budou v klidu nakupovat a data se odešlou, až internet naskočí. Pokud bude daňovému poplatníkovi vypadávat internetové připojení mnohem častěji než ostatním ve stejné ulici, daňová správa se na to podívá.
Tady jsme narazili na povinnost mít pokladnu ( tedy další náklad). Jindy bylo tvrzeno, že stačí např. tablet.
6. Co když se to nestihne?
Tak se nic zásadního nestane. Elektronickou evidenci tržeb lze zavést kdykoliv k prvnímu dni měsíce. Když nebude systém spolehlivě vyzkoušený k 1. lednu 2016, jeho spuštění o pár týdnů posuneme. Už dnes hrajeme na nervy těm, kteří tržby nepřiznávají. Těm chytřejším se už v roce 2015 začíná v podnikání více dařit, aby skok v tržbách evidovaných v roce 2016 nebyl tak nápadný. Vědí totiž, že daňové povinnosti lze kontrolovat několik let zpátky.
Tvrdit, že těm chytřejším se "začíná lépe dařit" v souvislosti s připravovaným zákonem je docela troufalé v době ekonomického růstu. Argumentace by měla smysl pokud lze zpětně dokázat podvody v nepřiznávání tržby.
7. Co si počnou drobní řemeslníci, kadeřnice, atd.?
Povinnost elektronicky evidovat tržby budeme zavádět postupně. Zatím byly navrženy restaurace a maloobchod. Další sektory budeme přidávat výhradně na základě rizikové analýzy daňové správy. U každého sektoru zvážíme přínosy a náklady. Na drobné řemeslníky, kadeřnice, atd. se elektronická evidence tržeb vztahovat nebude.
8. Kolik to vlastně přinese?
Hodnotu spravedlivého a rovného podnikatelského prostředí snad ani nelze vyčíslit. A navíc získáme desítky miliard korun do státního rozpočtu.
I hodnotu spravedlivého prostředí lze vyčíslit, tak jako se dá vyčíslit šedá ekonomika. Souhlasím, že morální aspekt spravedlivosti v podnikání má obrovskou váhu. Chybí vyčíslení odhadů celkového ekonomického přínosu (ztráty) pro stát. Pokud vím podle odhadů je u nás jeden z nejnižších podílů šedé ekonomiky v rámci EU.
9. Jak se to bude kontrolovat?
Chceme změnit očekávání podnikatelů i jejich zákazníků. Vystavit účet by mělo být normální. Když se budou vystavovat účty, kontrola nebude potřeba. Když účty někdo úmyslně vystavovat nebude, daňová správa zasáhne. Nasloucháme připomínkám a z návrhu zákona proto odstraníme povinnost zákazníka účtenku převzít. Když zákazník vystavenou účtenku nechá na pokladně, systém to nijak neohrozí, neboť data již budou odeslána.
10. Je to všechno skutečně potřeba?
Můžeme vybírat daně jako dřív. Nepoctivý podnikatel drtí cenou bez daně poctivého podnikatele a státní rozpočet s tím roky žije. Vždy, když státu chyběly daňové příjmy, zvýšil daně zaměstnancům. Tyto daně totiž vybere zaměstnavatel, zaměstnanec příjmy neschová a pro daňovou správu je to jednoduché. Vybírat daně jako dřív mi však nepřipadá spravedlivé.
Pokud se ptáme jestli je to skutečně potřeba, nelze to odbýt slovy, že dříve byl systém nespravedlivý a že nepoctiví drtí poctivé. Je celkem jasné, že je potřeba zlepšovat výběr daní a potírat dańové podvody. Čirým populisme a hrubým zkreslením je tvrzení, že za nepřiznávání tržeb v podstatě platí zaměstnanci. Stéjně jako jsou nepoctiví podnikatelé jsou i nepoctiví zaměstnanci a jejich zaměstnavatelé. Nejde jen o tzv. Švarc systém, ale jde především o práci "na černo" (+pobírání soc. dávek), práci na dohodu+doplatek "na ruku", část platu v naturáliích.....
Systém elektronické evidence tržeb je neověřený ve vyspělých ekonomikách. Není zdaleka jisté, že opravdu dosáhne na nepoctivce, kteří si zpravidla najdou o každé změně zákona nový způsob šizení. Naopak je nepochybné, že zkomplikuje život mnohým poctivým malopodnikatelům.
Otázkou je jestli to není spíš pokus o vytvoření jakéhosi "třídního nepřítele".
Pro ČSSD jejichž ministr označuje OSVČ za "parazity" je to třídní nepřítel tradiční.
Pro KDU ČSL, která má voliče především na venkově je to nepřítel přijatelný ( pokud se to nedotkne právě zemědělců ).
Pro předkladatele zákona Andreje Babiše to možná není třídní nepřítel, ale prostě jen konkurence.
Každopádně pro všechny 3 vládní strany jsou živnostnici skupina lidí, ve které primárně nehledají své voliče. Lidé zvyklí se o sebe postarat sami se nenechají tak snadno "opít" rohlíkem respektive koblihou.
Každopádně i pokud by snaha zavést elektronickou evidenci tržeb byla křišťálově čistá, bez jakýhkoliv postranních úmyslů, je velmi sporné zda přinese ten efekt, který ji připisuje Andrej Babiš. Zkušenosti říkají, že podobné dańové změny přináší jen malý dopad do výše výběru daní. 10 odpovědí ministra Babiše nic neobjasnilo, spíš přineslo mnoho dalších otázek.
Děkuji za pozornost a přeji hezký den.
Další články autora |
Rudník, okres Trutnov
4 690 000 Kč