Pokračování č.1: Pokuta za poctivost? 116 tis. Kč!

Před rokem touto dobou jsem od vaší společnosti obdržel výsledek přezkoušení mého vodoměru, který údajně potvrzuje správnost mně naměřené spotřeby 3 500 000 litrů vody za rok 2014. Současně jste mě vyzval k úhradě 117 593 Kč!

Vážený pane řediteli,

před rokem touto dobou jsem od vaší společnosti obdržel výsledek přezkoušení mého vodoměru, který údajně potvrzuje správnost mně naměřené spotřeby 3 500 000 litrů vody za rok 2014. Současně jste mě vyzval k úhradě vodného v celkové výši 117 593 Kč, tehdy ještě bez započtení mé následné úhrady dosavadní průměrné roční spotřeby, která ve finančním vyjádření činí 1 614 Kč.

Mojí snahou od té doby je prokázat, že se musí jednat o chybu měření, protože takové množství vody jsme nejenže nemohli spotřebovat, ale nedošlo ani k žádné havárii, v jejímž důsledku by se tak mohlo stát. Své tvrzení jsem opřel o odborná vyjádření jak soudních znalců, tak výrobce vodoměru. Získal jsem i názor Českého metrologického institutu, který se obsáhle vyjadřuje k problematice měření spotřeby vody a je v něm doslovně uvedeno, že: „… přezkoušení v autorizovaném metrologickém středisku nemusí vést k odhalení nesprávného měření….“. Z dnešního pohledu vnímám také jako problematické to, že na začátku došlo k demontáži původního vodoměru, čímž pominuly příčiny, které mohly negativně ovlivnit jeho funkci.

V reklamačním řízení jsem se řídil reklamačním řádem Frýdlantské vodárenské společnosti, ve kterém však možnost přezkoušení na místě vůbec není uvedena, což je domnívám se, v rozporu s ustanovením zákona č. 274/2001 Sb. „O vodovodech a kanalizacích“, kde je v  par. 16, odst. (4) uvedeno, že: „…odběratel má právo zajistit si na vlastní náklady metrologickou zkoušku vodoměru na místě instalace, a to nezávislým měřidlem, připojeným na odbočení s uzávěrem za osazeným vodoměrem na potrubí vnitřního vodovodu před jeho prvním rozdělením…„.

Uplynulý více jak rok však pro mě byl i v něčem pozitivní. Seznámil jsem se za tu dobu s problematikou měření vody, poznal jsem celou řadu odborníků v oboru a zejména se mi podařilo navázat kontakty s mnohými, stejně „postiženými“, zákazníky vodáren. Utvrdilo mě to v tom, že můj případ není zdaleka ojedinělý a že do složité situace se může, díky momentálně nastaveným pravidlům, zcela nevinně dostat prakticky každý. Věřím, že současně s obhájením mého postoje se mi podaří nalézt cestu z podobného problému i pro všechny ty, koho již potkal, nebo v budoucnu potká.

Domnívám se, že jednou z cest je otevřít veřejnou diskusi na toto téma a zapojit co nejširší okruh lidí, kteří se mohou k popsané problematice vyjádřit. Rozhodl jsem se proto svůj případ průběžně zveřejňovat na internetových portálech iDNES  a na dalších serverech, které o mou kausu projeví zájem.

S pozdravem

Ing. Jan Oboda

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radek Novotný | pondělí 21.3.2016 16:03 | karma článku: 30,87 | přečteno: 2195x