Skutečný vládce světa? Strach.

Potkala jsem smutnou kamarádku, která se mi přiznala, že smích se nějak vytrácí z jejího života, přestože ví, že v tuto chvíli by mohla být docela spokojená, protože  má zdravé děti, práci i bydlení a je za to ráda. Pak ve vyprávění  pokračovala.  V práci se dozvěděla, že ji kolega pomlouvá u šéfa, který asi bude muset někoho propustit. Pak mluvila o dost vysokých splátkách hypotéky na bydlení, o tom, že od ledna přispívají mamince na nájemné bydlení, že neví, jak dceři poplatí letní taneční soustředění a jak stihne úklid zahrady. Tématem rozhovoru byl vlatně existenční strach. A ani nevím, jak se to stalo a mluvili jsme o politicích, o jejich rozhodnutí, které ovlivňují náš život, o tom, že v médiích jsou zprávy,  podávány tak, aby  vyvolávaly strach z prasečí chřipky či klíštěte nebo z komunistické ideologie nebo ze zvoléní té či oné strany.

www.vejnar.com

Při jejím vyprávění jsem cítila nejen smutek, ale i unavenost, které jsou způsobeny právě existenčním strachem. Kdo by neznal ten pocit, že se jeho život může nezávisle na jeho činech změnit tak, jak by si nepřál, že může být ohrožen, že může přijít zákeřná nemoc, nebo krach světové ekonomiky či vytunelování naší banky. Pocit bezpečí je základní potřeba, jak to dokresluje výsledek výzkumu z 60tých let, kdy si vyhladovělé a opuštěné šimpanzí mládě mohlo vybrat, umělou „matku“ z pletiva a s lahví mateřského mléka nebo plyšovou „matku“ zahřátou na 37stupňů. Mládě si vybralo pocit bezpečí u plyšové matky, dalo tak přednost smrti vyhladověním v pocitu bezpečí před pouhým biologickým přežitím bez. Existenční strach spouští nejstarší části nervové soustavy. Člověk vystavený změnám prožívá nejistotu, člověk který si není jistý tím, že má svůj život pod kontrolou, že má pod kontrolou svůj domov, velmi snadno podléhá strachu. Pak se strach stává vládcem života člověka a člověk udělá takřka cokoliv, aby se mu vyhnul.

A kam takový strach vede? Uvedu několik příkladů ze života kolem nás.

  1. v r.1964 ve volební kampani byl použit spot děvčete s kopretinou v kontrastu k jadernému výbuchu. Budoucí prezident Johnson byl v závěru spotu nabídnut jako záruka toho, že ochrání svět před jadernou válkou. V této kampani si volební stratégové pohráli se strachem voličů a byla to v podstatě sázka na jisté vítězství.
  2. od 11.9.2001 je v médiích prezentován terorismus jako ohrožení současné euroamerické civilizace. Jsou tím nejen zdůvodněny vysoké náklady na americkou armádu a na její expanzi na spřátelená území, ale záběry z 11.9. v r.2004 používali republikáni k vyvolání strachu z terorismu a pomohli tak znovuzvolit G.W.Busche. Znáte podobnou předvolební strategii i v naší zemi?
  3. reklama, která upozorňuje na možnost zabránit ohluchnutí vašeho dítěte jediným očkováním nebo reklama na zubní pastu, kde zní hlas zubní vrtačky…
  4. neustále proudící informace o prasečí chřipce, o počtu nemocných a nákup vakcíny státem na tuto chřipku (prasečí chřipka je jeden z nových chřipkových kmenů, které vznikají průběžně, její nebezpečnost včt. počtu obětí není větší než u jiné chřipky)
  5. reklama finanční instituce Vám nabízí, že když s ní uzavřete smlouvu, zajistíte bezpečí sobě i své rodině i v případě úrazu, ztráty práce, živelné katastrofy…

 

A otázky  na závěr: Dezinfikujete své WC pečlivě? Víte přeci, že svět je plný nebezpečný mikrobů a jiných podivných existencí ;).

Kolik času denně prožíváte stres a koli času prožíváte radost? Kdo je  Vaším častým hostem?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radana Štěpánková | neděle 9.5.2010 17:00 | karma článku: 25,95 | přečteno: 2021x