Blíží se mimořádné parlamentní volby a my občané se stáváme cílem různých předvolebních taktik. To mě vede k připomenutí rysů politické bulvarizace.
Lujan Bulvarizace podněcuje posuzování a odsuzování lidí a událostí a to na základě emočně zabarvené interpretace zpráv a nikoliv na základě komplexních informací o dané věci.
- politické zprávy novináři podávají tak, aby jejich emocionální vyznění odpovídalo jejich politickému smýšlení, které je v souladu s majitelem média. Nerozlišují fakta od hodnocení a často skrytě pracují s lidským strachem, závistí. Tím mají vliv na emoce a myšlení lidí a jeho formování, navádějí tak k tomu, co si čtenář má myslet.
- terčem se stane úspěšná osobnost ze světa politiky, nebo i ekonomiky a podnikání. Zadavatel kampaně sleduje cíl poškodit terč kampaně a někdy souběžně s tím nabídnout na jeho místo sebe nebo své předsunuté. Taková kampaň se odehrála v době českého Sarajeva, kdy byl terčem V.Klaus, jindy to byl S.Gross a J.Čunek. Ani v těchto kampaních si novináři nedávají mnoho práce s ověřováním informací a poškozený nemá odpovídající prostor pro vyjádření se k tématu, které se ho týká.
- zjednodušování zpráv do takové míry, že informaci chybí plastičnost a vytváří prostor pro vytváření domněnky.
- výběr hlavních témat je jistě v souladu s přáním mocných a odvádí lidskou pozornost od témat, které by mohly zpochybnit rozdělení moci a bohatství.
Abychom nebyly vtaženi do mediální hry, je třeba naučit se:
-
rozlišovat, co je informace ověřená -
rozlišovat, co je novinářova domněnka a co účelová lež -
rozlišovat, co a jak působí na emoce, pudy -
vnímat, zda informace o tématu je jasná, plastická a ucelená -
principy fungování společnosti ze sociologie (např.Úvod do sociologie od Jana Kellera) -
principům kritického myšlení ( viz.Fr.Koukolík a j.Drtilová: Základy stupidologie - Život s deprivanty II. nebo shrnutí v mém předešlém článku)