Yes I do

There are many discussions about the educational system in Czech republic, but one point is not being discussed frequently and this is the level of teachers ability to TEACH. Dovolil jsem si začít dnešní blog v angličtině a to ptoto, že právě výuku jazyků považuji za zrcadlo dnešního školského systému.

Jako otec, mám možnost se setkávat s výstupy školního systému již více než 7 let a s výsledky nejsem spokojen ani v nejmenším. Jedním z důvodů (s ohledem na jazykovou výuku) je skutečnost, že spolu s manželkou hovoříme více jazyky, a můžeme posoudit hloubku a způsob výuky a její reálné výsledky.

Bohužel výuka ze strany rodičů, či dalších rodinných příslušníků, není od ca 6 roku života tím, co by dítě vyhledávalo a proto jsme věřili, že naše znalosti budou dobrou oporou jazykové výuce, kterou dítě dostane v rámci školy.

Protože není co odkládat, začali jsme s výukou již od školky, a tam se za dva roky dostalo dětem znalostí abecedy a základů typu HELLO. HOW ARE YOU?. DO YOU LIKE PIZZA? I LIKE CHEESE. Tedy toho nejdůležitějšího.

Tyto fráze děti probíraly, první rok. K našemu překvapení i rok druhý, kdy k rozšíření slovní zásoby přispěla jedna či dvě anglické písně, hrdě prezentované na besídce školky.

Nuž dobrá, škola jistě vše změní, řekli jsme si, a spolu s dcerou se těšili na školu

První rok se dětem dostalo znalostí abecedy a základů typu HELLO. HOW ARE YOU?. DO YOU LIKE PIZZA? I LIKE CHEESE. Tedy toho nejdůležitějšího. Písmena se na rozdíl od školky naučili i psát. Druhý rok se situace opakovala a ani třetí se nic moc nezměnilo.

Při výuce se například nepoužívají slovníky a slovníčky, do kterých jsme si mi, jako děti, museli psát azbukou všechny nová slovíčka a byly jsme z nich pravidelně zkoušeni, stejně jako následně z těch německých a anglických. 

Jak jsme zjistili, tak interaktivní tabule a počítač do třídy nepřinesly aktivitu, ale spíše pasivitu výuky.

Učitelům stačí totiž pustit video z YOUTUBE a místo výuky a vysvětlování, mají žáci možnost shlédnout animovaný film jako součást výuky. Bohužel bez následného vysvětlení, výstupu, rozboru a podobných zbytečností.

Dnes jsme již v páté třídě, před přestupem na víceleté gymnázium a při komunikaci s dcerou zjišťuji, že nebýt jejího vlastního pobytu na internetu a zájmu o hudbu anglicky mluvících kapel, či příspěvky týkající se jejích koníčků psané v angličtině, se za celých 7 let zas tak moc nezměnilo.

Zajímalo by mne proto, proč angličtinu nevyučují učitelé, kteří tento jazyk skutečně ovládají a mají k němu vztah. Proč se nestřídají učitelé ve třídách a neučí jen obory, kterým rozumí, namísto opakování paběrkovaných informací posbíraných za léta praxe, či za roky strávené vlastním studiem učitelského oboru.

Kde jsou vzory, kterých by měli žáci chuť dosáhnout, soutěžit s nimi? Kde je motivace?

Vše zmizelo.

Když si vzpomínám na své dětství v době hlubokého socialismu poslední čtvrtiny minulého století, vždy mi na mysli vyvstane některý zážitek, soudruh učitel, či soudružka učitelka, kteří byli jiní.

Dějepis přednášený s takovou vehemencí a láskou, že si člověk myslel, že přednášející vlastní stroj času a vždy se připravuje na novou hodinu cestou do minulosti.

Tělocvik vedený tvrdým tělocvikářem, který všechny požadované cviky nejen sám zvládal, ale i je dokázal zopakovat v sériích vyšších, než kdokoli z nás.

Vyučující ruského jazyka, připomínající bájnou ruskou carevnu svou krásou a znalostí země, jejíž jazykem se nás zkouší naučit

a tak bych mohl pokračovat dál a dál.

Samozřejmě můžete namítnout, že byla jiná doba. NO A CO? 

Dle mého názoru je úkolem školství učit novým věcem. Připravovat děti a dospělé na skutečnost, že jen učení, ale skutečné učení je tím jediným, co jim pomůže dále růst. Dnešní penetrace IT a dalších multimediálních pomůcek včetně tabletů učí maximálně tomu, jak se skutečnému učení vyhnout obloukem, protože když něco nevím GOOGLE, či WIKI napoví, ale to je špatně.

Dobrým argumentem je SOUKROMÉ ŠKOLSTVÍ. Vím, že existuje, a je možná i lepší, ale více než 97% obyvatel nemá dostatek prostředků na zaplacení školného, které může začínat již od toho školkovského. Pro zbývající 3% často nejde o snahu dáti svým dítkám lepší vzdělání, spíše o to, aby rodiče mohli ukázat, že na to mají. Snad i proto PORG rozdává všem žákům golfové kšiltovky se svým logem bez ohledu na to, že se golfu věnuje jen malá část žactva.

Na závěr ještě malou poznámku. Můj dědeček je středoškolským učitelem a to velmi dobrým a učil jazyky až do svých 74 let. Má maminka je učitelkou mateřské školy a učila až do svých 60 let. Já přednáším a vyučuji v rámci interaktivních workshopů jak u svých klientů, tak ve školách vysokých i středních.

My všichni jsme svou práci dělali a děláme s láskou a zaujetím a s cílem předat co nejvíce svých znalostí dál. Výplata, či odměna nebyla kritériem  které by určovalo, zda-li svou práci budu dělat dobře, nebo špatně, stejně jako na to nemá vliv skutečnost, mám-li ve třídě tabuli černou, nebo zelenou.

Učení je dřina, jak pro vyučované, tak pro vyučující, ale je to práce, která má smysl a tento by se jí měl opět vrátit namísto dohadů, jestli se koupí tablety od apple či lenovo.

Na závěr se rozloučím, jak jsme začal, tedy anglicky.

Have a nice day and think deeply before you consider to teach anybody for it is realy hard job. 

 

Autor: Michael Rada | pondělí 20.10.2014 7:00 | karma článku: 7,28 | přečteno: 403x
  • Další články autora

Michael Rada

Seriál skončil

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0

Michael Rada

KDE JE BLOG?

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86

Michael Rada

Zombie blog

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0