Týden bez odpadu potřetí

V minulém díle jsme si řekli o tom, že největším důvodem nárůstu generovaného odpadu v obchodních řetězcích a nejenom tam, je absence zájmu přesného plánování. S ohledem na reakce, bych rád toto téma doplnil ještě o položku KPI

S potěšení sleduji, jak nejen narůstá počet čtenářů, ale jak se vyvíjí jejich demografická a sociografická křivka. Mnoho z Vás si totiž čte můj blog jako jednu z prvních věcí v práci a přemýšlím, zda-li to děláte proto, že chcete prožít lepší den, či proto, abyste se usvědčili v názoru, že stejně všechno stojí za prd.

Ať je to tak, nebo onak, rozhodl jsem se v tomto příspěvku zabrousit do průmyslu a proto i ona použitá tři písmena.

KPI

Nemusíte mít strach, nejedná se o sestru Ruského KGB, či Čínského KUOANPU, ale o zkratku výrazu používaného v průmyslu, konkrétně pak KEY PERFORMANCE INDEX, neboli přeloženo do češtiny Klíčové Ukazatele Výkonosti.

Právě takovými se snaží management kontrolovat a sledovat co se děje, srovnávat výkony podřízených a oddělení a nikdy nezapomenout na to, že na práci managementu se KPI nevztahují, ti mají jiné, ale to je na dlouhé povídání.

V každém případě právě KPI by měly umožňovat odhalit případné nepravosti. Jejich velkou nevýhodou je, že nejsou prediktivní a proto je možné je sledovat - až poté. Druhou z nevýhod je to, že firmy často nechávají KPI reporty zpracovávat ty lidi, kteří jsou hodnoceni za jejich plnění.  Zadávání dat probíhá manuálně a tak se poměrně často stává, že namísto pravé, se prezentuje levá, které je vítanější, stejně jako všudypřítomná cesta dolů je prezentována jako výstup do výšin mezi ty nejlepší.

Výhodou správných KPI však je jejich snadná "čitelnost"

  • Červená = Něco je špatně
  • Oranžová = něco začíná být špatně
  • Zelená - jupí, vše je dobře

V rámci své bohaté profesní praxe jsem měl tu možnost, dodávat kromě jiného více než pět let do většiny, ne-li všech obchodních řetězců podnikajících v Čechách. Od KAUFLANDU, přes GLOBUS, již neexistující CARREFOUR, či TESCO a mnoho dalších.

Právě v posledním se mi podařilo prosadit neprosaditelné a to kartonový stojan na brýle odporující všem nařízením a příkazům, ale přinášející, díky systému a množství brýlí okamžitý profit. Celá myšlenka byla tak revoluční, že namísto na centrálu do Prahy létal jsem na jednání na evropskou centrálu do Garden City v Londýně, kde rozhodnutí o nákupech pro celou Evropu vznikala. Jen, abyste si udělali představu o rozsahu, či objemu podobných rozhodnutí, tak na konci mých jednání byl kontrakt na dodávku 750.000 ks brýlí do všech obchodů TESCO ve východní Evropě a to není vůbec špatný výsledek.

V každém případě, několik let poté, kdy jsem již firmu opustil a zapustil přechodně kořeny ve společnosti japonské, jsem mohl využít své znalosti prostředí a kontaktů a nabídnout tomuto řetězci možnost zlepšit plánování a toky čerstvých potravin.

Důvodem proč o tom mluvím je skutečnost, že jsem projekt nazval BANÁN JAKO KPI.

Moji japonští kolegové na mne hleděli s poměrným zděšením, když jsem jim prezentaci poprvé představil a nějaký ten měsíc trvalo, než pochopili její smysl. Následně se s ním však dokázali ztotožnit a nám se skutečně podařilo spolu s japonským managerem pobočky, vyrazit na místo, které jsem tak dobře znal.

Výsledek bohužel nebyl žádný, protože namísto mazání medu kolem úst, jak jej mazal tuzemský management, jsme v prezentaci ukázali skutečné fotografie pořízené v obchodech TESCO po celé republice a věřte, že ani dnes nejsou často pohledy na poloprázdné police shnilého, či často enormně unaveného "čerstvého ovoce a čerstvé zeleniny" ničím příjemným.

Tak jako tak, se nyní dostávám k důvodu napsání tohoto článku, i názvu prezentace

Již v té době jsem totiž pochopil, že právě taková fyzická věc, jako banán, je tím nejlepším ukazatelem kvality logistiky nejen tohoto ovoce.

To, jestli zacházení a logistika byla korektní či nikoli, totiž rozpozná snadno i malé dítě. Vezmeme-li to dle KPI stupnice, tentokrát sestupně, vypadá to následovně

  • ZELENÁ - Žlutý a krásně zralý banán
  • ORANŽOVÁ - banán pokrytý hnědými flíčky, či ten zcela zelený
  • ČERVENÁ - černý banán, nebo-li banánové pyré v přírodním obalu

To že v síti TESCO a nejenom tam, převládá v tuzemských řetězcích druhý a třetí indikátor, kromě jiného znamená, že jsou to místa, kde o změnu není zájem, a proto odpadu bude jen a pouze přibývat.

Na závěr mi to nedá, abych se s Vámi nepodělil o jednu zajímavost týkající se právě banánů. Protože však jde o poměrně nové zjištění, nemyslím si, že společnost TESCO v době našeho jednání a následného odmítnutí projektu, o tomto faktu věděla.

 

Autor: Michael Rada | středa 27.7.2016 7:00 | karma článku: 11,59 | přečteno: 138x
  • Další články autora

Michael Rada

Seriál skončil

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0

Michael Rada

KDE JE BLOG?

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86

Michael Rada

Zombie blog

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0