Pro koho jsou elektrické jednokolky?

Když jsem poprvé přijel na elektrické jednokolce na jednání k řediteli společnosti, zazněla jako jedna z prvních otázka, uvedená v nadpise tohoto příspěvku. Z počátku jsem musel dlouho přemýšlet, dnes po více než 650 km strávených jízdou na jednotlivých modelech různých značek, mohu odpovědět bez dlouhého přemýšlení "Pro Vás a pro všechny, kdo mají chuť na změnu"

Ovšem ti co mne znají osobně, či patří k pětistovce lidí, kteří si mé články čtou každý den ví, že bych se s touto odpovědí nespokojil, a mají pravdu. Článek totiž rozebere jednokolky dle zájmu jednotlivých skupin dle toho jak se k jednokolkám vyjadřovali, či se je pořizovali.

  1. Největší překvapení

Tím pro mne byla skupina, o které jsem, jako o uživatelích, vůbec nepřemýšlel - řidiči kamionů a autobusů.

Zástupci kamionářů mne oslovili přímo na "místě činu" tedy v logistickém parku, kde tak jako vždy, čekali již po dobu několika hodin na vykládku převáženého zboží. Skutečnost, že mne znali z minulosti, kontakt usnadnila.

"Co to je pane Rada?" zněla jasně definovaná otázka. Když jsem vysvětlil a ukázal funkčnost a nabídl možnost cvičné jízdy, rychle se vytvořila řada zájemců a všichni, do jednoho byli schopni rychle se adaptovat a jet jen s malou oporou poskytovanou z mé strany.

Teď však byla řada na mně

"Proč Vás ta jednokolka tak zajímá?" zněl dotaz tentokrát z mé strany.

"To je jednoduché, vždyť to znáte. Přijedeme na vykládku, třeba do Paříže a tam čekáme celý den, než nás vyloží. Pak přejedeme na nakládku a zase čekáme několik hodin, než přijdeme na řadu. Je to strašně moc času, který strávíme čekáním a nikam nemůžeme, protože nikam nedojdeme.“

„To není jako tady v Plzni, nebo Praze, kde je vše relativně blízko. No a kolo si nikam nedám. Tuhle jednokolku dám za sedačku, a vytáhnu jí, kdy budu chtít a díky rychlosti a dosahu dojedu, kam budu potřebovat, no a za jízdy na další zastávku ji zase dobiju"

Přiznám se, že ačkoli se pohybuji v oblasti logistiky přes 20 let, tyto souvislosti mne vůbec nenapadly a potvrdily jen mé přesvědčení o existenci tzv. profesní slepoty.

Několik dní poté, jsem měl podobnou diskuzi se dvěma řidiči dálkového autobusu mířícího s turisty na hory do Francie. Zdůvodnění jejich zájmu bylo naprosto totožné.

Zatím investují řidiči sami, ale již 3 společnosti jednají o nákupu většího množství jednokolek pro své zaměstance. Tito by tento osobní dopravní prostředek dostali jako bonus pro zvýšení komfortu za  loajalitu svému zaměstnavateli.

2. Nejmenší zájemci

Mezi nejmenší, resp. nejmladší jezdce patří děti a tomu nejmladšímu bylo 6 let. Děti mají několik výhod a jednu velkou nevýhodu. Mezi výhody patří často jejich menší výška a tím i snížené těžiště. Na přístrojích občas skoro sedí, proto rovnováhu získají často již při první jízdě. Další výhodou je nižší hmotnost, která jim umožní na jedno nabití dojet mnohem delší vzdálenosti, než dvoj,- resp. několikanásobně těžší dospělí jezdci. Nízká hmotnost je však i nevýhodou. Na rozdíl od dospělých nemají děti takovou sílu vyvinout dostatečný tlak na přední část pedálů, aby dosáhli trvale vyšší rychlosti. Od desátého roku věku a ca 30 kg hmotnosti, však v principu tento problém odpadá.

3) Nejkrásnější jezdci

Mezi nejkrásnější jezdce patří ženy a to všeho věku a postavení. Mezi testery patří mladé sportovkyně, stejně jako ženy středního věku. K testování došlo i u maminek s kočárky a vyhnulo se zatím maminkách těhotným. Testovali i babičky a dokonce i jedna prababička. 

Nevím sice proč, ale ženy a dívky zvládaly běžně jízdu dříve než muži. Myslím, že to je spojeno s lepším držením těla, s ladností pohybu. Ženy se zároveň nebojí a mají větší chuť zkusit něco nového. Díky nim přibývá i mužů jezdců, a to nejenom z řad jejich partnerů, ale i z řad těch, kteří se snaží být elegantní a moderní, stejně jako něžná polovina lidstva.

4) Nejpraktičtější využití v průmyslu

Mezi nejpraktičtější aplikaci, která se nám povedla realizovat, je uplatnění jednokolek v průmyslovém závodě spojeném se skladem. Na 50.000 m2 nachodili pracovníci, mající na starost předávání dokumentů a malých součástek, stejně jako servisní pracovníci, desítky kilometrů denně. Činili tak stejně jako pracovníci bezpečnostní agentury, kteří se pohybovali většinu času ve venkovních prostorách a používali často služebních vozidel na pravidelné obchůzky, resp. objížďky.

Aplikace v závodě byla přímo spojena s bezpečností práce a proto se nám ve spolupráci s BOZP agenturou a profesionály z oboru, podařilo vytvořit a dodat Směrnici BOZP pro aplikaci právě těchto osobních dopravních prostředků.

Co nás s klientem překvapilo nejvíce, byly výsledky měsíčního testu. Rád bych dodal, že jsme se rozhodli aplikovat jednokolky resp. dvoukolky s typovým označením Q3. tyto mají na rovině vyšší stabilitu i dojezd.

  1. Zkrácení docházkového času                                                                          73%
  2. Snížení doby odstávky výroby z důvodů servisu                                              43%
  3. Navýšení objemu realizovaných zakázek (malé díly)                                          51%
  4. Snížení nákladů strážní služby v závodě při současném zvýšení počtu kontrol   84%

Po skončení těchto testů vyhodnotil klient apikaci jako vhodnou, splňující všechny bezpečnostní podmínky a z tuzemského závodu se připravuje přenesení konceptu jak do mateřské firmy ve Velké Británii, tak do dalších 26 závodů po světě. Zároveň dochází k rozšíření zapojení i do dalších oddělení, což mne velmi těší.

Klient však vznesl ještě jeden požadavek a to na přepravu rozměrnějších nákladů, konkrétně beden s materiálem. Zde již z důvodů BOZP nebude možné uplatnit typ Q3, ale pracujeme s konceptem typu segway, tzn. model s řídítky a nosnou plochou integrovanou přímo na transportéru.

Cenový limit pod 60.000,-Kč pak eliminuje možnost použití výše uvedené značky, a proto testujeme další možnosti.

5) Nejočekávanější uplatnění

S rozvojem technologií připravujeme několik dalších aplikací a modifikací využívajících efektivity a možností, které gyroskopické elektrické transportéry přinášejí.

  • Prvním bude aplikace v prostředí tělesně postižených občanů a v nemocnicích.
  • Druhou pak uplatnění v prostředí seniorů.

V obou případech pracujeme na možnosti snížení, či úplné eliminace pořizovacích nákladů. Tento krok je však závislý i na spolupráci s dalšími stranami, které mají zájem tyto projekty podporovat, ne po teoretické, ale po praktické stránce.

Věřím, že se Vám nyní lépe chápe důvod, pro tvrzení, že elektrické gyroskopické transportéry nejsou jen pro malou skupinu vyvolených, ale skutečně pro všechny, kdo budou mít chuť a zájem být pohybu a přitom, neškodit životnímu prostředí, ani svému okolí.

Na závěr jen postesknutí. Je tristní, že na místech, kde se již jednokolky běžně používali a testovali, stačí jediný pracovník, či pracovnice, často například člen ochranky, aby ve své důležitosti vyslovil zákaz jízdy a to bez ohledu, že do jeho pravomoce toto rozhodnutí nespadá. Jak jsem se dozvěděl následně od vedoucích danných závodů, obchodů, či dalších míst, podobné nařízení neexistuje a s ohledem na bezpečnost jednokolek, se o jeho zavedení ani nejedná.

Na závěr ještě video, která Vám dokáže, že elektrická jednokolka Vám dokáže obrátit svět doslova vzhůru nohama.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michael Rada | čtvrtek 9.4.2015 7:00 | karma článku: 13,11 | přečteno: 1627x
  • Další články autora

Michael Rada

Seriál skončil

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0

Michael Rada

KDE JE BLOG?

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86

Michael Rada

Zombie blog

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0