Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Minimální mzda v Německu, bič na České dopravce

V úterý 26.11.2014 mne zaujal na severu novinky.cz, článek poukazující na skutečnost, že nové kroky Německé vlády přímo poškozují tuzemské dopravce a nejenom je. Schopným řidičům nasazeným v Německu totiž stoupne plat a budou jistě na vážkách, zda-li pracovat v cizí zemi i nadále.

Odkaz na originální článek je ZDE

S řidiči kamionů se setkáváme na svých cestách každý den. Při jízdě po dálnicích, i okrskách máme možnost sledovat jejich jízdu a při zajíždění na místo vykládky, často i v centrech měst, zase umění manévrovat na tak malém prostoru s tak velkým vozem.

Za více než 20 let v logistice jsem se setkal s mnoha řidiči a mezi úplnou špičku, co se týče manévrování na minimálním prostoru, patří žena - řidička. Před finální manipulací, kdy musela v centru města, v jednosměrné ulici, zajet do dvora, se skladem předního tuzemského distributora módních doplňků, se vždy zula a její přesnost se dala měřit na milimetry.

Zatímco její kolegové měli spoustu výmluv a nechávali si dokonce poponášet zaparkovaná auta, ona se vždy vešla do vytýčeného prostoru bez nárazu do jediného vozidla, stromu, či budovy.

Na cestách není možné potkávat vždy jen řidiče dobré, často narážíme na bezohledné typy lidí, kteří číslo 90, které mají na návěsu, považují za frekvenci myšek na dálnici, či věk, kterého se pravděpodobně nikdy nechtějí dožít. Vždy mne znovu a znovu překvapuje při předjíždění na dálnici, že může vozidlo s označenou maximální rychlostí 90 km/h předjíždět druhé vozidlo s tím samým označením a to celé v rychlosti 130 km/h.

Když vidím stejně se chovat i řidiče autobusů plných lidí, vždy přemýšlím, zda-li se tito verbují mezi řidiči kamionů, či zda je to naopak, ale to odbočuji od tématu.

Článek je odezvou na reakce některých dopravců na zprávy o plánovaných změnách v oblasti odměňování u našich západních sousedů. Německo chce, na rozdíl od tuzemska, řešit systémově otázku minimální mzdy a nároků pracujících v Německu. Jedná se o reakce na zvyšující se objem protestů proti některým nadnárodním hráčům, kteří zkouší v této zemi praktiky, které se dobře osvědčili například u nás.

Vyžívání kliček a děr v zákonech spojených s odměňováním, dvojí evidence, agenturní zaměstnávání jako forma profitu pro ty kdo jej organizují a almužny pro ty kdo práci odvádějí apod. Německo chce jít ještě o krok dále a sjednotit v prvním kroku minimální mzdu pro všechny, kdo svou činnost odvádějí na jejich území.

Předpokládám, že každý z čtenářů minimálně jednou zaslechl informaci, že v Německu, stejně jako v dalších západoevropských zemích působí velké množství tuzemských řidičů a to nejenom při průjezdu danou zemí, ale permanentně. Nejde jen o Čechy, stejně je to i s řidiči z dalších východoevropských zemí.

Důvodem není často lepší či profesionálnější přístup, ale skutečnost, že pracují z pohledu zahraničních zaměstnavatelů "za hubičku". V Čechách jedou na minimální mzdě, která je i daněna (někdy dokonce jen na dohodě o provedení práce), či polovičním úvazku (ale od více společností) a žijí z diet, které se nedaní.

Jak mi sdělil jeden z obchodních partnerů, nejvěrnějšími řidiči jsou vysokoškoláci, resp. zadlužení vysokoškoláci, důvodem je skutečnost, že na diety jim nemůže sáhnout exekutor.

I kdyby se tato změna uskutečnila, nemyslím, že by došlo k úbytku práce pro České řidiče v zahraničí. K čemu však může dojít je k úbytku práce pro jejich zaměstnavatele. Pro ty totiž přestane být tento business do té míry profitabilní, do jaké je tomu dnes.

Nyní záleží nejen na tom, zda-li podobná novela v Německu projde, ale i na rozhodnutí jak tuzemských dopravců, tak jejich zaměstnanců, ale i koncových uživatelů, zda-li dojdou k dohodě, či zda se vztahy rozpadnou a zahraniční společnosti tak budou zaměstnávat české řidiče napřímo.

Jen pro zajímavost na závěr dodávám, že po čtyřech dnech od zveřejnění původní zprávy si tohoto tématu všiml i server iDnes a vydal článek s názvem Čeští dopravci se bojí, že svým řidičům budou muset platit jako Němcům.

Věřím, že pan prezident při některé ze svých dalších státních cest nebude jako symbol naší republiky prezentovat Pata a Mata, protože i pro ně je připevňování a zabezpečení nákladu na vozidle zbytečností, která není hodna ani myšlenky, natož realizace.

Autor: Michael Rada | středa 3.12.2014 7:00 | karma článku: 12,62 | přečteno: 2559x
  • Další články autora

Michael Rada

Čistá mobilita po osmé o prázninách

Jak pravidelní čtenáři vědí, věnuji se tématům čisté mobility již od loňského roku a v roce tomto, jsem se rozhodl jí věnovat každý pondělní blog s cílem seznámit čtenáře s různými pohledy na toto téma. V minulém blogu jsem

22.8.2016 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 28x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Michael Rada

Networking neboli síťování

Dnešní děti a často už i jejich rodiče jsou dětmi věku síťového. Co skrývá se v knize, nehledají v obsahu, ale na googlu a nejlepší jsou Pokemoni. Důležitá je však dobrá síť. Úplně se však zapomělo, že pavouci už dávno ví ..

21.8.2016 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 30x | Diskuse| Poezie a próza

Michael Rada

Maiku - Haiku

Sobota patří slovu vázanému, i když se nás jeden ze dvou televizních programů minulosti, snažil přesvědčit, že tomu tak není a poezii, patří chvilka nedělní. Jsem začten do vlastních slov starých 20 let a přemýšlím, proč.

20.8.2016 v 7:00 | Karma: 0 | Přečteno: 15x | Diskuse| Poezie a próza

Michael Rada

Císařství plzeňské

V rámci předvolebního boje se Plzeňští radní rozhodli zvolit na Českou republiku poměrně neobvyklý nástroj a to "osamostatnění", Vytvoření Plzeňského státu však nepovažují za dostatečné a proto po koaliční dohodě vyhrála forma

19.8.2016 v 7:00 | Karma: 10,16 | Přečteno: 91x | Diskuse| Plzeň

Michael Rada

Měl jsem v rukách tisíce žen a všechny chtěly jen jedno

Nejsem slavný Don Juan, ani Casanova, nejsem ani Jarda Jágr, či Brad Pitt, jsem Michael Rada. Za pár měsíců dostanu pod vánoční stromeček pětačtyřicátiny, a přesto si troufám říci, že jsem měl v rukách více žen, než všichni

18.8.2016 v 7:00 | Karma: 15,14 | Přečteno: 1924x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

GLOSA: Trestání bezdětků? Má-li něco logiku, vytáhněte na to kanon

3. května 2024

Premium Na živořící lidovce se sesypala hora kritiky za jejich návrh, aby bezdětní lidé odváděli vyšší...

Poslanci se rozhodli umožnit prodej některých lehčích drog dospělým

3. května 2024  10:38,  aktualizováno  13:54

Dospělí si v Česku budou moci koupit lehké drogy jako HHC, kratom nebo konopí s nízkým obsahem THC,...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Na Česko loni útočili ruští hackeři. Nechte toho, vyzval je Černínský palác

3. května 2024  13:42

Za loňskými útoky na českou internetovou infrastrukturu stáli ruští hackeři, uvedlo ministerstvo...

  • Počet článků 734
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 413x
Jmenuji se Michael Rada a jsem otcem projektu Mezinárodního Obchodního Centra Udržitelného Rozvoje (IBCSD LAB s.r.o.), které jsem založil s cílem VYTVOŘENÍ SVĚTA BEZ ODPADŮ A PLÝTVÁNÍ ve všech jejich podobách.

Výstupy našich projektů můžete vidět například zde

Na cestě za dosažením výše uvedeného cíle je od 1.1.2015 i projekt E-MOTION, v němž se věnuji publicitě osobních elektrických transportérů například elektrických jednokolek s gyroskopem.

Tomuto cíli jsem obětoval nejen jistotu zaměstnání v seniorské pozici logistické divize druhé největší korporace Japonska, ale i pohodlí v podobě zaměstnaneckého poměru. Kromě své práce se věnuji své rodině, které se snažím poskytnout vše, včetně své lásky.

Za nejlepší knihy považuji "MALÍŘSKÉ ROZPRAVY MNICHA OKURKY" A "PROROK". Obě totiž nabízejí mezi řádky moudro, které z mnoha jiných titulů dávno vymizelo. Psaní je mou dlouholetou láskou a i když se k české gramatice nechovám vždy správně, věřím, že to čtenářům obsah mých příspěvků vynahradí.

Seznam rubrik