Města bez aut, čili Bez Jedu Nejedu

V dnešní době to zní jako pohádka. Město bez aut, tak možná v pralese, či zaostalém koutě Atlantidy. Jinak by to nefungovalo. Bez aut to nejde. Kdo by vozil děti do školy? Jak by se jezdilo na nákupy? Kdo by zásoboval?

Cirka milion důvodů proč města bez aut jsou nereálný plán a E-MOTION je hračka pro děti se najde vždycky, když bude třeba.

A i přesto se čím dál více velkoměst všude po světě rozhoduje, že vytlačí automobily ze svých vnitřností a vykáže je na okraj měst i společnosti. Začne dieselovými osobními vozy, pak benzínové a nakonec i nákladní.

Ptáte-li se, jak to chtějí udělat, je dobré podívat se na různé přístupy, které jednotlivé metropole zvolily.  Je možné, že si vezme, některé z těch místních tuto možnost za svou a konečně i v Česku nebudou o dýchatelnosti vzduchu a pohybu obyvatel rozhodovat jen ti, co sedí za volanty.

Prvním z měst, které bych rád jmenoval je Norské OSLO. Důvodem prvenství na seznamu je již odsouhlasené rozhodnutí zákazu pohybu vozidel v centru města od roku 2019, tedy za necelé 4 roky. Mělo by se jednat přímo o zákaz provozu osobních vozidel a dotkne se 350.000 majitelů vozů. Ovšem předtím než nastane tento okamžik, o kterém reportuje REUTERS, chce město zbudovat dalších téměř 50 km cyklostezek, a zlepšit infrastrukturu tak, aby pohyb po městě byl plynulý a dostatečně rychlý jak pro chodce, cyklisty i uživatele E-MOTION.

Druhým městem je Španělský MADRID. Ten celý projekt zákazu prohybu osobních aut ještě rozšiřuje a tento bude zasahovat celý střed města. V rámci projektu pak bude modifikováno 24 nejrušnějších ulic a to všechno do roku 2020. Už dnes je platný městský plán udržitelné mobility, který redukuje provoz o 6% ročně a trestá provoz tzv. špinavých vozů pokutou 100,-EUR při každém zachycení. Navíc jsou řidiči nejvíce znečišťujících vozidel, mají dražší parkování. Jak dodávají dobrovolní účastníci projektu, důležitá je spolupráce všech stejně jako politická vůle dosáhnout reálné změny.

Ovšem městem s aktivním přístupem a plány pro město bez aut je i Německý HAMBURK. Jak to tak bývá, neopustili ani zde naši němečtí sousedé svou systémovost a na projekt nazvaný ZELENÁ SÍŤ si vyhradili následujících 20 let. Není se čemu divit, protože Hamburk je jedno z měst s největším objemem dopravy a to hlavně díky přístavu patřícímu k největším a nejvytíženějším v Evropě.

Malá odbočka

Ovšem město bez aut může znamenat i město s pouze elektrickými a samořiditelnými vozy, které se testují intenzivně již několik let, ale rok 2015 přinesl první zlomové výsledky, které napomohou rychlejší penetraci v reálném životě. Jak ukazuje například článek na serveru NOVINKY.CZ, v němž autor v perexu poukazuje na odvahu firmy NISSAN, pustit samořiditelný vůz do ulic  v Japonském městě TOKYO. Doporučuji video shlédnou a vnímat hlavně ostrý provoz, protože autor nejenom, že pravděpodobně nebyl nikdy v Tokiu ani Japonsku, ale pravděpodobně ani v žádném z měst a obcí v naší republice, protože by jinak nemohl nazývat test slovy, která použil.

KODAŇ je dalším z Evropských měst, které následují iniciativu a chtějí svým obyvatelům zajistit dýchatelný vzduch. Zajímavostí však je, že na rozdíl od svých "kolegů" začala Kodaň budovat lepší infrastrukturu pro pěší i cyklisty již v roce 1960, má tedy velký náskok, což je znát při návštěvě tohoto krásného města. Do roku 2025 chce navíc město dosáhnout statutu CARBON NEUTRAL a býti zcela bezemisní.

Metropole nad Seinou - PAŘÍŽ, je dalším z Evropských měst, které nechce svůj vzduch nechat dále zamořovat odpadními emisemi z vozidel se spalovacími motory. To, že změna může být skutečně výrazná, si město již vyzkoušelo v době, kdy v rámci testu zakázalo vjezd do města vozidlům se sudou poznávací značkou. Objem emisí klesl o neuvěřitelných 30%. Do roka 2020 chce Paříž býti městem zcela bez vozidel s dieslovými motory a s dvounásobným objemem cyklostezek,

Ovšem ani metropole nad Temží - LONDÝN se nenechá zahanbit a v principu chystá totožné kroky jako Paříž. Do roku 2020 chce také zcela vytlačit vozidla s dieslovými motory a již dnes uplatňuje ve městě na "špinavé vozy" tzv. příplatek z dopravní zácpy a to ve výši 12,5 Britské libry za den.

Poslední dvě města, která plán čistých a či výrazně emisně nižší zátěže zaujal, jsou mimoevropská. Tím prvním je čínské CHENGDU a druhým Americký NEW YORK. Zatímco v Číně se rozhodli zajistit všem obyvatelů dostupnost všech míst do 15 minut chůze (hlavně změnou infrastruktury a systému veřejné dopravy) a to opět do magického roku 2020, neplánuje New York automobily zakázat, či omezit vůbec, ovšem mnohem intenzivněji chce podporovat čistou osobní dopravu včetně jízdy na kole, osobních elektrických transportérech a dalších druzích moderní přepravy osob.

Na závěr už jen maličkost. Víte, že o podobných změnách už je v Evropě dávno rozhodnuto? Evropská Unie si totiž již v roce 2011 dala za cíl zakázat provoz vozidel se spalovacími motory v městech. Na co samozřejmě nezapomněla je, určení si dostatečně dlouhé doby na jeho splnění a to rok 2050, tedy dobu, kdy už nehrozí, že by některý z těch kteří tak horlivě zvedali ruce, budou moci bráni k zodpovědnosti za to, že uvolnili automobilovému a ropnému lobby ruce na dalších dlouhých 40 let.

P.S. jak se vlastně změnili provoz a dýchatelnost ve Vašem městě po vybudování mnohamilionového okruhu? Jestli stejně jako v Plzni, tak Vám vůbec nezávidím.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michael Rada | středa 11.11.2015 7:00 | karma článku: 8,09 | přečteno: 401x
  • Další články autora

Michael Rada

Seriál skončil

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0

Michael Rada

KDE JE BLOG?

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86

Michael Rada

Zombie blog

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0