Elektromobilita. Snaha, či jen přetvářka?

V rámci naší republiky není pojem elektro mobilita neznámý. Projekty se skrývají pod ekologickými štítky, a čím zelenější, tím lepší. Největší tuzemský provozovatel tepelných elektráren, po letech odporu stává se zeleným vůdcem.

Je však otázkou, zda-li je to skutečnost, nebo jen marketingová strategie mající za úkol jediné, zvýšit profit vlastníkům a akcionářům. 

Pojďme se tedy podívat na to, čemu se říká u nás a ve světě elektromobilita.

Začít můžeme u Plzně a projektu Zelené město - zde došlo mimo jiné k výstavbě cyklostezek, Od nikud-nikam, či parkovacího domu U poškozeného laku, nebo výstavbu zelených cest - silnic, na které je vjezd zakázán (viz obrázek níže), resp. je povolen jen osobám vybraným. Abych nezapomněl, došlo i k výstavbě několika nabíjecích stanic pro elektro – automobily. Pro ty co vlastní prostředky osobní mobility, však nebylo vybudováno nic a své stroje si musí nabíjet doma. Provoz elektrických vozů MHD je dalším z pozitiv, ale čekat 3 roky na další kus, mi připadá jako krok zpět.

A co takhle Chomutov, jehož magistrát již 2.10.2014 vydal tiskové prohlášení o svém prvenství v elektromobilitě. Jak to v Chomutově asi vypadá dnes? Kolik kilometrů má najeto avizovaný vozový park, či elektrická kola?

Moravskoslezký kraj a Ostrava - ti také podporují elektromobilitu, samozřejmě, že s velkou firmou, která bude z této změny sama těžit. Jakpak se změnila Ostrava od roku 2013? Kolik najezdili elektromobily, které byli zakoupeny?

Podíváme-li se za pomoci jednoho oborového periodika do zahraničí, může nás překvapit, jak podobné jsou kroky v jednotlivých zemích a jak odlišné jsou od tuzemska

Zatímco ve výše uvedených zemích byla definována finanční podpora při přechodu na elektromobilitu, je tuzemská politická scéna na úrovni rozhodnutí o tom, že by se mělo rozhodnout.

Největší rozsah podpory v oblasti osobní elektromobility je nabízen v Chorvatsku, kde dotace nejsou omezeny jen určitým typem dopravního prostředku, nebo značkou, ale jsou nabízeny ve všech kategoriích.

Bohužel všechny výše uvedené země, a to včetně té naší, mají jedno společné. I přes vyhlášení podpory elektromobility nejsou měněny dostatečně rychle a efektivně zákony a zákonné normy které se právě osobní elektromobility týkají. Tyto se nevyvíjí dostatečně rychle a nekopírují rychlý vývoj právě na tomto poli.

Dobře je to vidět právě u elektrických gyroskopických jednokolek, které jsou ve všech výše uvedených zemích, považovány, za něco jiného. Zatímco v ČR hovoříme o příslušenství chůze, v sousedním Německu se jedná o motocykl a v Chorvatsku o hračku.  

Ve skutečnosti to není ani jedno, ale jedná se o nový typ osobního dopravního prostředku typ, který svým půdorysem zabírá méně místa než nákupní taška po sobotním nákupu v Kauflandu. Tento dopravní prostředek se ovládá bez pomoci rukou (prohřešek), umožňuje však plnou manévrovatelnost. Je plně bržděn a dokonce splňuje i přísné požadavky Bezpečnosti práce vyžadované v průmyslu, kde již začíná být používán.

Jezdci a jezdkyně na elektrických jednokolkách přibývají denně v celém světě a počet prodaných kusů přesahuje  v některých dnech i 1.000 ks. Lidé na nich jezdí do práce, na nákupy, podniká cesty na dovolených a nebojí se jízd po lesních cestách, cyklostezkách ani tankodromech, kterým se říká chodníky. Zastaví-li uživatel, či uživatelka na místě, kde by si rádi svůj prostředek dobili, stráví na místě minimálně hodinu, což namísto (rychlé kávy po tankování nádrže vozu), dává možnost k vychutnání dobrého teplého oběda a tedy i větší útratu pro provozovatele.

E-MOTION je nejen bezemisní způsob přepravy, ale i vytváří novou ekonomickou možnost daleko širší skupině podnikatelů a lidí. Již to není jen módní výstřelek, ale realita a proto bude muset legislativa dohnat co nejrychlejí to, co zaspala. Věřím, že to nebude dlouhých 10 let, kdy se čekalo na úpravu pro první gyroskopický transportér. 10 let po nichž se schválil zákon, který beze změn nepřežil ani 2 měsíce.

P.S. jen pro zajímavost bych rád podotkl, že například Ruská vláda se rozhodla že do konce příštího roku bude každá čerpací stanice v této zemi vybavena i nabízecím místem pro elektromobily. I když Rusko za vzor nepovažuji, veřím, že se tento krok podaří splnit. Na rozdíl od tuzemských politiků, totiž své hrozby plní.

P.P.S.Díky dobrovolné práci zájmové skupiny TESLA FANS, která mapuje nejenom elektrovozidla této značky, se můžeme podívat, jak efektivně k tématu rozšiřování sítě nabíjecích stanic postoupilo od roku 2015 Česko.

 

Autor: Michael Rada | úterý 15.9.2015 7:00 | karma článku: 8,76 | přečteno: 372x
  • Další články autora

Michael Rada

Seriál skončil

7.7.2017 v 10:10 | Karma: 7,71

Michael Rada

WASTELESS FUTURE

14.4.2017 v 14:14 | Karma: 0

Michael Rada

KDE JE BLOG?

13.2.2017 v 14:29 | Karma: 3,86

Michael Rada

Zombie blog

28.11.2016 v 7:00 | Karma: 0